יאיר1 כתב:רש"י פירש משום שיש שם ישיבות שמרביצות תורה תמיד.
לפי זה מה הדין לצאת ממקומות תורה שבשאר ארצות, כגון מרכזי התורה שבארה"ב וכדו'.
.ולא עוד אלא אפילו היו שתי מדינות מישראל, אחת מהן יותר טובה במעשיה ובמנהגותיה ויותר מדקדקת ונכנעת למצוות מן האחרת, שחייב ירא ה' לצאת מאותה שמעשיה אינם כל כך נכונים לאותה מדינה טובה. וכבר הזהירונו רבותינו זכרונם לברכה: אל ידור אדם במדינה שאין בה עשרה חסידים, והביאו ראיה על זה מסדום דכתיב (בראשית י"ח י"ב): "אולי ימצאון שם עשרה ויאמר לא אשחית בעבור העשרה". וכל זה כשיהיו שתי מדינות ישראל, אבל אם היה המקום מן הגוים, ישראל העומד שם על אחת כמה וכמה שהוא חייב לצאת מאותו מקום וללכת למקום טוב, וישתדל לעשות ואף על פי שמפיל עצמו בסכנה, עד שינצל מן המקום הרע שאינו יכול להעמיד דתו כראוי, וילך עד שמגיע למקום טוב.
יאיר1 כתב:אולי יפרש מר למה כוונתו
לעומקו של דבר כתב:יאיר1 כתב:אולי יפרש מר למה כוונתו
קשה לי. מתנצל.
יאיר1 כתב:לעומקו של דבר כתב:יאיר1 כתב:אולי יפרש מר למה כוונתו
קשה לי. מתנצל.
אין על מה.
מובן.
זה אכן קשה מאד.
קו ירוק כתב:הרמב"ם באיגרת השמד לא מיירי מבבל, אלא על שאר ארצות, ועל דרך המסופר על ר' יוסי בן קיסמא,
כי בהלכ' מלכים, פסק כר' יהודה שלהי כתובות, שהיוצא מבבל עובר בעשה מדכתי' 'בבלה יבואו'.
החזו"א (קוב"א) כתב על 'פולין' שהגאון החסיד הח"ח שם, אז לא עוזבים לארה"ב. וברור שזו הוראה, אף אילו היה אומר באופן פרטי לאחדים לצאת..
ולפי שאר ראשונים שלא כהרמב"ם, אזי דברי הגמ' על בבל הוא מטעם שיש תורה ריבוי תורה, והכי נקטי'.
קו ירוק כתב:אינני יודע אם ניתן לפסוק מאגרת השמד כמו שכתבת.
אבל זה שהחזו"א פסק שלא לצאת מפולין (ישיבות והח"ח), זה מדינא דגמ' כתו', כדביארו שם רוב הראשונים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 176 אורחים