הודעהעל ידי שמואל דוד » א' פברואר 26, 2017 8:05 am
כתב לי חכם אחד וז"ל יש במסכת כלה רבתי פרק ה
"שכן מצינו בדוד מלך ישראל שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד, מאי נינהו, אמר רבא, מגופיה דקרא לאו שמעית מינה? נמתיק סוד, אמר ליה, דוד, למה אתה יושב לבדך ועוסק בתורה, אין דברי תורה מתקיימין אלא בחברים. בסוד, מה סוד, הפר מחשבת באין סוד, אף הכא נמי, ומנא אסבריה, דכתיב הסכת ושמע ישראל, עשו עצמכם כתות כתות; ואידך, פעם אחרת מצאו אחיתופל לדוד שהיה הולך לבית המדרש לבדו, אמר ליה ולית לך ברב עם הדרת מלך, אלא בבית אלהים נהלך ברגש, ברגישת בני אדם נלך אני ואתה; ואית דאמרי, דאמר ליה, כי אתית לצלויי, רהוט כאיניש דאזל בתר מלכא, ומנא אסבריה, דכתיב אחרי י"י אלהיכם תלכו. ומנין שחזר דוד ושבחן, דכתיב מכל מלמדי השכלתי, וכתיב בבית אלהים נהלך ברגש, וכתיב דרך מצותיך ארוץ."
בסיום המדרש נאמר שחזר דוד ושבחן.
מכל מלמדי השכלתי זה שבח שחזר דוד על הלימוד הראשון מאחיתופל שלא ללמוד לבד.
הלימוד השני מאחיתופל יש בו שתי לשונות.
נראה שחזר דוד ושבחן מתייחס רק לאית דאמרי ולא ללישנא הראשונה.
כי לפי הלישנא הראשונה בלימוד השני אחיתופל אמר לדוד את הפסוק בבית אלוהים נהלך ברגש וזה עצם הלימוד ולא בגדר "חזר ושבחן" בפסוק נוסף. שהרי מכל בשבח על הלימוד הראשון מכל מלמדי השכלתי זה לא עצם הפסוק של נמתיק סוד שהוא עצם הלימוד הראשון מאחיתופל אלא זה שבח שחזר ושיבח בפסוק נוסף.
לפי זה בלימוד השני בלישנא השנייה עצם הלימוד לרוץ הוא מהפסוק אחרי ה' אלוהיכם תלכו. ובבית אלוהים נהלך ברגש הוא פסוק נוסף של חזר ושבחן, וכן מביא עוד חזר ושבחן דרך מצוותיך ארוץ. אבל לפי הלישנא קמא בלימוד השני זה לא חזר ושיבחן אלא אותו פסוק עצמו שלימד אחיתופל ודרך מצוותיך ארוץ בכלל לא מתאים ללישנא קמא.
לפי זה יוצא שנאמר כאן שהפסוק בבית אלוהים נהלך ברגש יש בו משמעות של לרוץ לביהכנ"ס.
וכבר יש לנו ד' פסוקים בחז"ל על זה.
נרדפה לדעת כמ"ש בברכות.
ובמס' כלה עוד ג' פסוקים:
אחרי יי אלוהיכם
בבית אלוהים נהלך ברגש
דרך מצוותיך ארוץ
לפי זה דברי הבן איש חי אמיתיים בעיקר התוכן שהפסוק בבית אלוהים אכן אומר לרוץ לביהכנ"ס. לגבי מה שהוא כתב "כמ"ש בגמ'", בגמ' שלנו וודאי לא כתוב כך, וליישב דבריו למה כתב "בגמרא" ולמה הביא פסוק זה ולא את הפסוק שבגמ' על זה כדי להגיע למשהו ברור ולא השערה בעלמא צריך לחפש ולברר ולבדוק גרסאות של הגמ' ולחקור באיזה דפוס גמרא הוא השתמש ומה הגרסא שם וכו'