נוטר הכרמים כתב:הבנת המשנ"ב בדברי הגר"א
הבנה נוספת בדברי הגר"א נראה בדברי המשנ"ב סי' תרלט ס"ק כו, וז"ל: נסתפקתי לפי מה שידוע דעת הגר"א דמצוה לאכול כל ז' ימי הפסח כפשטיה דקרא שבעת ימים תאכל מצות, (והובא במשנ"ב סי' תעה,מה), אלא דמ"ע הוא רק בערב משא"כ אח"כ הוא מצוה בעלמא, אפשר דה"ה הכא מצוה לכתחילה לאכול פת כל ז' ימים ולברך לישב בסוכה.
והנה מדבריו שתים זו שמענו, חדא, משמע שהמצוה כל שבעה, לא זו בלבד שאינה חובה אלא אינה בגדר מצות 'עשה' אלא מצוה בעלמא, וצ"ב. ועוד, דבאמת לא מקיים מצוה בכל אכילה נוספת, ומקיים מצוה רק באכילת מצה דבר יום ביומו. והיינו דסבר דדומיא דהמצוה דבערב תאכלו מצות שהיא מצוה חיובית לאכול שיעור מצה בלילה ראשון כן הוא המצוה בעלמא בכל שבעת הימים, וזה מחודש למאוד.
ומבואר דפליג וסבר דאין קיום מצוה כל שבעה ולדבריו זהו הטעם שאין מברכין, ועי' ברכ"י סי' תעה שהביא כיו"ב מדברי הבעה"מ ודן בדבריו.
אוצר החכמה כתב:הביאו כאן את הבעל המאור כמי שאומר שאין מצווה באכילת מצה כל שבעה
ונ"ל שההבנה הפשוטה דבריו היא להיפך, שהרי מדמה את זה לסוכה ומתרץ שההבדל הוא שכאן אי אפשר לעמוד בלא שינה וכאן אפשר שיאכל פת אורז,
ומסיים שזהו הטעם שמברכין על סוכה ולא על מצה, משמע שההבדל הוא בתקנת הברכה אבל במצווה שניהם שווים.
גאולה בקרוב כתב:ועוד יש מקום להעיר, שהנהגת הגר"א במוצאי פסח לאכול בדוקא חמץ, וכן לא לאכול מצה (ודוק, ששני דברים הם, וגם מי שקשה לו הרישא יכול בקלות לקיים את הסיפא), קשור לשיטתו שיש מצוה באכילת מצה כל שבעה.
ויש לעיין השנה שגם בשבת אוכלים מצות, יום אחרי פסח, האם שייכת הנהגת הגר"א הנ"ל במוצאי שבת? ומסברא נראה לי הקטן שלא, ואשמח לשמוע דעת החברים
בברכה המשולשת כתב:גאולה בקרוב כתב:ועוד יש מקום להעיר, שהנהגת הגר"א במוצאי פסח לאכול בדוקא חמץ, וכן לא לאכול מצה (ודוק, ששני דברים הם, וגם מי שקשה לו הרישא יכול בקלות לקיים את הסיפא), קשור לשיטתו שיש מצוה באכילת מצה כל שבעה.
ויש לעיין השנה שגם בשבת אוכלים מצות, יום אחרי פסח, האם שייכת הנהגת הגר"א הנ"ל במוצאי שבת? ומסברא נראה לי הקטן שלא, ואשמח לשמוע דעת החברים
לכאורה חייבים לאכול מצה- כדי לקיים מצות מלוה מלכה, שהרי עדיין אין אפשרות למצוא חמץ (להנהגת אדוננו הגר"א שלא לקנות חמץ שנמכר לגוי).
גאולה בקרוב כתב:ועוד יש מקום להעיר, שהנהגת הגר"א במוצאי פסח לאכול בדוקא חמץ, וכן לא לאכול מצה (ודוק, ששני דברים הם, וגם מי שקשה לו הרישא יכול בקלות לקיים את הסיפא), קשור לשיטתו שיש מצוה באכילת מצה כל שבעה.
ויש לעיין השנה שגם בשבת אוכלים מצות, יום אחרי פסח, האם שייכת הנהגת הגר"א הנ"ל במוצאי שבת? ומסברא נראה לי הקטן שלא, ואשמח לשמוע דעת החברים
אליהוא כתב:בנוגע למלוה מלכה ניתן לאפות במוצאי פסח פת חמץ מקמח כשל"פ או לקנות מגוי שכר של חמץ כמש"כ בחי"א שנהג הגר"א.
השנה שלא יתכן לאכול חמץ צריך לחפש לעשות הכר כל דהו, עי' ברמב"ם פ"ו מסוכה שמשם הביא הגר"ח ראי' להגר"א, ומי שאוכל שרוי' כד' רבינו הגר"א צ"ע למצוא אופן של הכר.
שבטיישראל כתב:אליהוא כתב:בנוגע למלוה מלכה ניתן לאפות במוצאי פסח פת חמץ מקמח כשל"פ או לקנות מגוי שכר של חמץ כמש"כ בחי"א שנהג הגר"א.
השנה שלא יתכן לאכול חמץ צריך לחפש לעשות הכר כל דהו, עי' ברמב"ם פ"ו מסוכה שמשם הביא הגר"ח ראי' להגר"א, ומי שאוכל שרוי' כד' רבינו הגר"א צ"ע למצוא אופן של הכר.
אפשר גם לרדת למכולת שליד שער שכם ולקנות משם קמח ושאור ולאפות חמץ !!
השנה יש באמת בעיה בזה שהרי א"א לאכול חומץ בשבת מכיון דהוצה בבין השמשות הוקצה לכל השבת
אולי אפשר לאכול קטניות אצל השכן הספרדי ..
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים