מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חיוב קטנים ב'שמיעה'

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12842
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 06, 2017 10:28 pm

ראבי''ה מגילה תקס''ט.png
ראבי''ה מגילה תקס''ט.png (86.21 KiB) נצפה 3832 פעמים


דברי הראבי"ה הובאו גם בב"י סי' תרפט.

ויל"ע, דאמנם חלוק החיוב של נשים מגברים, כי היות וחיובן של הנשים הוא רק משום שהיו בנס, לכן לא חוייבו בקריאה אלא בשמיעה. אבל הקטנים, למה חובת חינוכם איננה על הקריאה, ומהיכ"ת בהם חיוב חדש של שמיעה.

אלא דבאמת כך הוא לש' הירושלמי שם "בר קפרא אמר צריך לקרותה לפני נשים ולפני קטנים שאף אותם הוו בספק".

ואולי איכא למילף מינה דגדר חובת נשים וקטנים, הוא חובת הגברים להשמיע להם. ועצ"ע.

וכעת ראיתי בד' הגר"א במגילת אסתר - ואולי א"ש:

הגר''א אסתר.png
הגר''א אסתר.png (15.63 KiB) נצפה 3832 פעמים


ועכ"פ מצינו באמת שאין לאשה לקרות המגילה בעצמה לבדה, עי' מג"א תרפט-ו בשם זוהר רות.

ואולי גם זה שייך.

מה יש להוסיף?

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי רון » ב' מרץ 06, 2017 11:23 pm

[

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 07, 2017 12:01 am

לא זכיתי להבין כלל, מה התמיה בראבי"ה, מה הובא כאן מדברי הגר"א, כלום, אני ממש בגדר "לא הבישן למד", יועיל בטובו הרב עו"ח לבאר לנו את רמיזותיו בבקשה.

אולי אבאר מעט מה שאני לא מבין יקל לבאר לי. הראבי"ה נשמע פשוט שאולי אף דתרווייהו גם נשים וגם קטנים מדרבנן, אולי אינן כסוג אחד, ולכן לא מוציא הקטן את האישה גם בנ"ח, אדרבא אם המצווה בו הייתה השמיעה כמו שהביא קצת ממשמעות הירו' לא היה יכול להוציא אף אחד. הגר"א אומר בפשיטות שמצוותו הקריאה לא כן?.

עושה חדשות
הודעות: 12842
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 08, 2017 11:05 pm

אצרף לך מאמר מקיף מתוך ספרו של הרה"ג ר' שמעון כהן (בית וגן), אולי יוטב בעיניך.
תורת רפאל - הרב שמעון כהן.pdf
(1.72 MiB) הורד 347 פעמים

קנין דעת
הודעות: 68
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 2:03 am

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי קנין דעת » ו' מרץ 10, 2017 12:05 am

לשון התוס' מגילה ד.
וי"ל דסלקא דעתך דלא יועיל קריאתן אפילו להוציא הנשים קמ"ל דחייבין דהכל חייבין בשמיעה עבדים נשים וקטנים:

עושה חדשות
הודעות: 12842
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 12, 2017 2:07 pm

קנין דעת כתב:לשון התוס' מגילה ד.
וי"ל דסלקא דעתך דלא יועיל קריאתן אפילו להוציא הנשים קמ"ל דחייבין דהכל חייבין בשמיעה עבדים נשים וקטנים:
ועמד ע"ז בא"ר סי' תרפט.

עושה חדשות
הודעות: 12842
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 14, 2017 8:12 pm

רק אסכם בקצרה שיש בזה נפקותא לב' הצדדים, א' לומר שאין כאן חיוב חינוך רגיל, ב' לומר שיש כאן חיוב מיוחד של שמיעה.
הלום ראיתי את ד' הגר"א בהג' שו"ע סי' תרפט שכתב -
ואינו אלא חינוך כמו בכל מצות
ודו"ק.

ובמקו"א רמז הרב סעדיה להסבר מענין, עי' כאן.

לענין
הודעות: 3495
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי לענין » ב' מרץ 04, 2019 1:27 am

עושה חדשות כתב:
ראבי''ה מגילה תקס''ט.png


דברי הראבי"ה הובאו גם בב"י סי' תרפט.

ויל"ע, דאמנם חלוק החיוב של נשים מגברים, כי היות וחיובן של הנשים הוא רק משום שהיו בנס, לכן לא חוייבו בקריאה אלא בשמיעה. אבל הקטנים, למה חובת חינוכם איננה על הקריאה, ומהיכ"ת בהם חיוב חדש של שמיעה.

מה יש להוסיף?


בקיצור נמרץ
כשהראבי"ה כותב 'שמיעה' ולא קריאה, פירושו של דבר הוא שחייבים רק כתרי דרבנן ולא חד דרבנן [שהרי ודאי אין כוונתו שאין בהם מצות קריאה, דא"כ איך אשה מוציאה אשה אחרת? וע"כ שזו הכוונה שאינן יכולות להוציא אנשים, כיון שהם תרי דרבנן ולכן אינן בתורת 'קריאה'. ועוד ראיה דאי לא תימא הכי - אז מה תסביר בחנוכה, איזה קריאה ושמיעה יש שם ?].
והואיל וגם קטן הוא תרי דרבנן [מגילה-חנוכה, חינוך] נסתפק הראבי"ה אם חיובה שוה לאשה שגם היא תרי דרבנן [מגילה-חנוכה, באותו הנס], או דילמא תורת חיוב אחרת להם.
ומ"מ אחרי שבסי' תתמ"ג כתב הראבי"ה שנשים מדליקות נר חנוכה עבור האנשים, רואים שחזר בו הראבי"ה ונקט שנשים אינן בגדר תרי דרבנן [דא"כ לא היו מדליקות לאנשים], וקטנים גריעי מינייהו [שהם באמת תרי דרבנן]. דאי אמרת שקטן יכול להדליק נר חנוכה לאשה, תקשי לך מפני מה אמרו בגמ' שבת כ"ג א' שאינו מדליק לאיש, והרי אם אשה מדליקה לאיש, וקטן מדליק לאשה, נמצא שקטן יכול להדליק לאיש.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' מרץ 04, 2019 11:04 am

עושה חדשות כתב:והא דאמר רבי יהושע בן לוי 'נשים חייבות במקרא מגילה', פירושו לשמוע מקרא מגילה, ובהלכות גדולות גרסינן 'במשמע מגילה'. (ראבי"ה)
וטעמם נראה, כי לא יתכן לחייב נשים במצות קריאה אלא בדבר שמצותו קריאה על פה, כגון קריאת ההלל, אבל לא בדבר שמצותו קריאה מתוך הספר, שהרי אין הנשים יודעות לקרוא מתוך הכתב.
ותו לא מידי.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' מרץ 04, 2019 12:00 pm

לענין כתב:איך אשה מוציאה אשה אחרת?
א. מצות קריאת המגילה בשרשה היא מצות זכירה, שיהיו ימי הפורים נזכרים בכל שנה ושנה לדורי דורות. ותיקנוה שתהא הזכירה בפה ובספר.
ב. זכירה זו מתקיימת באחד משני אופנים: האופן האחד - קריאת המגילה מתוך הספר (ואז אע"פ שלא השמיע לאזניו יצא); והאופן השני – שמיעת המגילה מפי הקורא מתוך הספר.
ג. אשה הקוראה את המגילה מתוך הספר, אף לדעת הני רבוותא שאין הנשים בכלל חיוב קריאה, מ"מ לא גרעה משומעת, והרי היא מקיימת בקריאתה את מצות הזכירה בפה ובספר. ולפיכך:
א) אף על פי שלא השמיעה לאזנה – יצאה ידי חובתה.
ב) מוציאה אף אחרות ידי חובתן.

עושה חדשות
הודעות: 12842
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חיוב קטנים ב'שמיעה'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 26, 2021 11:12 am

ביקורת תהיה כתב:
עושה חדשות כתב:והא דאמר רבי יהושע בן לוי 'נשים חייבות במקרא מגילה', פירושו לשמוע מקרא מגילה, ובהלכות גדולות גרסינן 'במשמע מגילה'. (ראבי"ה)
וטעמם נראה, כי לא יתכן לחייב נשים במצות קריאה אלא בדבר שמצותו קריאה על פה, כגון קריאת ההלל, אבל לא בדבר שמצותו קריאה מתוך הספר, שהרי אין הנשים יודעות לקרוא מתוך הכתב.
ותו לא מידי.
סברא יפה. האם יש לזה מקור בספרי רבותינו?


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים