קו ירוק כתב:כמובן שסיפור כזה מעורר גיחוך אצל נתח נכבד מחברי הפורום, אך לא בכך עסקי', כי ניתן להכיל דעות שונות, וגם להתווכח, הענין הוא שלא מתאים לכתוב הגיגים אלו באשכול על הרש"ש. ואוי לנו מ'קדושות' שכאלו.
אשכול זה נפתח להעלאת שמו הגאון המבהיל ר' שמואל שטראשון זצ"ל.
את אף אחד מקוראי אשכול זה לא מעניין מה דעת עדת חסידים פלונית עליו, אדרבא, מי שמעורר עליו טעון בדיקה. רק שיעשה את זה באשכול המתאים, שם יקבל מנה אחת אפים על דבריו, וחוזר חלילה...
יאמר לי הרב קו ירוק ויסביר ויבהיר ויסבר את אוזנינו, למען נדע את השקפתו הבהירה וברורה. האם אחר הגאון המופלא ר' אברהם יצחק הכהן קוק מותר להרהר ולערער, ולהימנע מלימוד ספריו בכמה ממקצועות התורה, ומציטוט דבריו בספרי מפתחות למיניהם?!?!?!
האם אלו העושים כאן אין צריכים בדיקה אחריהם?!
או שרק למנהיגי מגזר מסויים מאוד שמורה הפריויליגיה להתעלם מגדולי ישראל אשר השקפתם לא עלתה בקנה אחד עם מה שהם רצו להנחיל לתלמידיהם, כאשר כל האחרים - שעצם קיומם סותר את ההנחה כי גדולי ישראל מזן מסויים אמורים להנהיג את כל הכלל - אסור להם לקבוע על פי השקפותיהם הם את אלו מספרי גאונים וגדולים אסור ללמוד?
לפי היכרותי הקצרה עם מעלת כבודו, התשובה פשוטה עד למאוד:
גדולי ישראל הסתייגו ממשנתו הרעיונית וההלכתית של הרב קוק, בעוד מדבריו הנפלאים והנחמדים של הרש"ש לא הסתייגו!
אז, תשובה זו לא ראויה כלל
לדעתי (ואיני מביע אלא את
הרגשתי האישית, אם כי אני סמוך ובטוח שקיימים עוד מבאי אתר זה אשר מזדהים עמי, כפי שאני משער שקיימים אחרים המזדהים דווקא עם גישתך.)
ניסוח אחר שאסכים עמה ועם תוכנה, יהיה - לדוגמה - כך:
לפי הבנתי את דעת מוריי ורבותיי הקדושים מצוקי ארץ ומנחילי המסורה בטהרתה, דברי הרב קוק פסולים בתכלית בעוד דברי הרש"ש לעומתם בתומם יזהירו. לא זו, אלא אף זו! לדעת רבותיי, החולק על דבריהם - בין הרישא, ובין הסיפא - טעון בדיקה אחריו, ויתכן שלא זכה ר''ל לדעת תורה האמיתית שנמסרה לשיטתם אך ורק להם מסיני דור אחר דור בלא פזילה לעדות ומגזרים אחרים בכלל ישראל!
מילים אלו, על אף חריפותם, נוחים לשמוע. ואני אף לא חולק על העובדות המוצגות בהם. אני מסכים ש
דעתך היא שדעת
מוריך ורבותיך היא כפי שהצגת. וכולנו בעלי דעות כאלו ואחרות הפוסלות בעלי דעות שונות וחולקות.
אך צורת הביטוי הנהוגה על ידיך, כאשר אתה מציג עובדות השנויות במחלוקת (וכגון, שזה לא מעניין את אף אחד, ש''גדולי ישראל'' סבורים כך וכך, שאלו הסבורים כך וכך צריכים בדיקה אחריהם) איננה ראויה במקום ציבורי המיועד לאנשים בעלי דעות שונות.
כמובן, שאמונה פסולה הנשללת על ידי
כל חברי הפורום, (כגון: נצרות, כפירה באחד מי"ג עיקרים) אפשר לשלול במקום
זה (המיועד לשומרי תורה ומצוות) לגמרי. בעוד לעשות זאת להשקפה החסידית (או הספרדית) - ממש לא ראוי, מאחר ופורום זה מיועד
לעת עתה גם לאנשי מגזר זה. ואפילו להשקפה הנדלית (התומכת לכמה מ''ד באבולוציה וכדו') או הלאומית - גם כן לא ראוי. מאחר ופורום זה מיועד גם לאנשים שומרי תורה ומצוות המזדהים עם השקפות אלו. אף אם כמובן, מותר לכתוב את דעתך האישית המתנגדת לכל מה שלא חונכת אליו, כאשר אף אחד לא יהין לחלוק על העובדה המוצגת על ידך שאתה סבור.....
במקרה שלנו, יתכן כי הרעיון החולק על דעתך במקרה שלנו הוא:
השקפות הרש"ש כמו הרב קוק - על אף גדלותו בתורה וביראת שמים ובבקשת האמת - יכולות להזיק לאלו הרוצים לבסס את חייהם על פי משנת החסידות, ועל כן יש להימנע מלעיין בספרו על אף התועלת התורנית הגלומה בהם. (מדובר בהשערה בעלמא, מאחר ואיני בקי בהשקפת החסידות לגווניה).
וכל הרוצה לחלוק יבוא ויחלוק, אך אל נא ישלול את עצם הרישיון להביא את הרעיון במסגרת ההיגיון.