מצליח כתב:בבקשה מי שיוכל להעלות המאמר ליהנות בו בני אדם תודה מראש
שומע ומשמיע כתב:בביהגר"א נחרץ שאין בזה חיוב, וכל השקו"ט שלו מעניין מאד. [הוא בדבריו חולק על שניים. שיטת הר"ש שזה חיוב, ושיטת הב"ח שצריך תוך שלושים].
קראקובער כתב:ה"ערוך השולחן" הסביר הסבר מעניין מדוע המנהג התבטל במקומות רבים. לדבריו, בעבר
היו אוכלים מצות עבות יותר מהמצות שלנו, ולכן אפו בכוונה מצות בערב פסח, כדי
שמצות המצוה יהיו טריות וחמימות לכבוד יום-טוב. אך בימינו אוכלים מצות דקות, ולא
שייך שהמצות יהיו חמות וטעימות, כיון שבכל מקרה הן דקות ומתקררות במהירות.
אפשר כתב:כולם נהגו, במשנ"ב מתקשה להקל בזה, בביאור הגר"א לא שולל הדין, רק מדייק לישנא דנוהגים בשו"ע דאינו דין.
למעשה ידוע לן על ההפלאה החת"ס שודאי נהגו כן, ומסתבר ששאר הגאונים המנוים עשו כן אם יכלו.
מי לא עשה כן יותר ידוע, והוא הגר"א במעשה רב, ואחריו כל בית מדרשו כל בית בריסק ובית החזו"א והנוהים אחריהם, ולא רק בתורת שאין מקפידים, אלא מקפידים שלא לעשות.
שיטת הב"ח הרבה מחמירים בזה, ויצויין דמלבד שכתב כן לגבי מצת מצוה לדעתו גם שאר ז' ימים צריכים להית תוך ל' מצד שימור.
קראקובער כתב:אפשר כתב:כולם נהגו, במשנ"ב מתקשה להקל בזה, בביאור הגר"א לא שולל הדין, רק מדייק לישנא דנוהגים בשו"ע דאינו דין.
למעשה ידוע לן על ההפלאה החת"ס שודאי נהגו כן, ומסתבר ששאר הגאונים המנוים עשו כן אם יכלו.
מי לא עשה כן יותר ידוע, והוא הגר"א במעשה רב, ואחריו כל בית מדרשו כל בית בריסק ובית החזו"א והנוהים אחריהם, ולא רק בתורת שאין מקפידים, אלא מקפידים שלא לעשות.
שיטת הב"ח הרבה מחמירים בזה, ויצויין דמלבד שכתב כן לגבי מצת מצוה לדעתו גם שאר ז' ימים צריכים להית תוך ל' מצד שימור.
כולם??!! לא ראית את הערוך השולחן?
בני ברקי כתב:יעוין באוצר מנהגי חב"ד שמביא שגם לא כל גדולי האדמורים אפו מצות בער"פ והיו אדמורים שהקפידו לא לאפות בער"פ (וגם אם אפו בשביל החסידים, המסורת וכו.. הם הקפידו לא לאכול מזה)
ואני הייתי פעם בער"פ בבית מדרשו של אחד מאדמורי בני ברק ואפו שם מצות ולענ"ד זה לא היה חשש חמץ אלא חמץ ממש...
עושה חדשות כתב:שאלה קטנה,
ז"ל שבלי הלקט -
ובדברי הגאונים ז"ל מצאתי מצה הנאפת קודם ארבעה עשר כדי לאכול אותה בלילי חובה נראה שוודאי כשרה ויוצא בה ידי חובתו אך משום חבובי מצוה בשעתה אין לי להקדים ולאפות קודם חצות וראיה לדבר מיוצאי מצרים שלא אפו המצות מראש חודש אף על פי שנצטוו על פסח מצות ומרור מאז אלא המתינו עד שיצאו ממצרים דכתיב ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ וכו' ואפילו מצה שאינה של חובה לא אפו מתחילה קל וחומר מצה של חובה ומצה של חובה אכלו במצרים.
זאת אומרת שהמצות שאוכלים בבוקר של החג ג"כ לכתחילה לאפותם לא לפני ער"פ?
עושה חדשות כתב:שאלה קטנה,
ז"ל שבלי הלקט -
ובדברי הגאונים ז"ל מצאתי מצה הנאפת קודם ארבעה עשר כדי לאכול אותה בלילי חובה נראה שוודאי כשרה ויוצא בה ידי חובתו אך משום חבובי מצוה בשעתה אין לי להקדים ולאפות קודם חצות וראיה לדבר מיוצאי מצרים שלא אפו המצות מראש חודש אף על פי שנצטוו על פסח מצות ומרור מאז אלא המתינו עד שיצאו ממצרים דכתיב ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ וכו' ואפילו מצה שאינה של חובה לא אפו מתחילה קל וחומר מצה של חובה ומצה של חובה אכלו במצרים.
זאת אומרת שהמצות שאוכלים בבוקר של החג ג"כ לכתחילה לאפותם לא לפני ער"פ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים