בברכה המשולשת כתב:לכאורה קשור גם למחלוקת הראשונים (בעה"מ ורמב"ן) על גדרי מילה בשבת ועל יציאה לדרך בשיירא או בספינה וכו' (אא"כ נחלק בין לאוין למ"ע)
כדכד כתב:בברכה המשולשת כתב:לכאורה קשור גם למחלוקת הראשונים (בעה"מ ורמב"ן) על גדרי מילה בשבת ועל יציאה לדרך בשיירא או בספינה וכו' (אא"כ נחלק בין לאוין למ"ע)
כוונת מר למחלוקת על היתר מילה בשבת כשיצטרך לחלל שבת אח"כ משום פקו"נ. היינו כשנשפכו המים החמים שבהם יש לרחוץ התינוק לאחר המילה למניעת סכנה ואם ימולו יצטרך להתיר לחמם בשבת?
בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:בברכה המשולשת כתב:לכאורה קשור גם למחלוקת הראשונים (בעה"מ ורמב"ן) על גדרי מילה בשבת ועל יציאה לדרך בשיירא או בספינה וכו' (אא"כ נחלק בין לאוין למ"ע)
כוונת מר למחלוקת על היתר מילה בשבת כשיצטרך לחלל שבת אח"כ משום פקו"נ. היינו כשנשפכו המים החמים שבהם יש לרחוץ התינוק לאחר המילה למניעת סכנה ואם ימולו יצטרך להתיר לחמם בשבת?
כן
כדכד כתב: אי הכי אין הנדון דומה לראיה כי שם טעם המתירים הוא שצריך לעשות את המצוה המוטלת עליו כעת אף שייגרר מזה צורך לדחיית שבת מפני פקו"נ וטעם האוסרים הוא שצריך להתחשב בתוצאות העתידיות וכאן המצןה שתידחה איהנה לפניו אך הדבר הדוחה אותה אינו מצוה כ"א רשות
דרומי כתב:ראה דבר חידוש בזה בצפנת פענח הל' שבועות פ"ה הט"ו:
"יש מ"ע שהחיוב חל עליו רק בזמנו אבל קודם לכן אין עליו חיוב כלל שיעשה המצוה בזמנו .. במצה אין עליו חיוב כלל קודם הזמן שיאכל בזמנו"!
וראה לקח טוב להר"י ענגיל כלל ו אות ג
ועוד דנו בזה האחרונים
בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב: אי הכי אין הנדון דומה לראיה כי שם טעם המתירים הוא שצריך לעשות את המצוה המוטלת עליו כעת אף שייגרר מזה צורך לדחיית שבת מפני פקו"נ וטעם האוסרים הוא שצריך להתחשב בתוצאות העתידיות וכאן המצןה שתידחה איהנה לפניו אך הדבר הדוחה אותה אינו מצוה כ"א רשות
גם יציאה לשיירה אינה בהכרח לדבר מצוה (ולמיטב זכרוני, שמעתי פעם בשיעור מהגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א שהריב"ש דן לדמות)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 512 אורחים