פרי יהושע כתב:עי' בספר "שם דרך" להגרש"ז ברוידא זצ"ל על הרמב"ן עה"ת בפ' בראשית על הנושא "ואביתה תהילה מהומי רגש".
ובקיצור אכתוב התוכן, שקין חשב אכן כמש"כ כיון והיה בקי בסוד הקרבן כמש"כ הרמב"ן, ולכן הביא דווקא מהגרועים שבפרותיו,אבל הקב"ה דווקא חפץ ברגש הפשוט של האדם, ולכן לא שעה אלא לקרבן הבל, עי' שם ותמצא נחת.
כדכד כתב:פרי יהושע כתב:עי' בספר "שם דרך" להגרש"ז ברוידא זצ"ל על הרמב"ן עה"ת בפ' בראשית על הנושא "ואביתה תהילה מהומי רגש".
ובקיצור אכתוב התוכן, שקין חשב אכן כמש"כ כיון והיה בקי בסוד הקרבן כמש"כ הרמב"ן, ולכן הביא דווקא מהגרועים שבפרותיו,אבל הקב"ה דווקא חפץ ברגש הפשוט של האדם, ולכן לא שעה אלא לקרבן הבל, עי' שם ותמצא נחת.
תודה רבה שוב
באוצרבגירסה שאצלנו לא מצאתי את "שם דרך" אולם כשחפשתי "ורצית שבח מהומי ברגש" מצאתי ממוסף של יתד נאמן לשבת בראשית תשנ"ט בו הובא המאמר הזה מהספר לרגל צאת הספר לאור. הובא גם בספר "שי למלך" ו"שי לתורה" מאת תלמידו הרב ש"י מלר בשמו
אוצר החכמה כתב:אני חשבתי שהשואל שאל למה יש להעדיף את הטוב ע"פ הגרוע הרי הקב"ה מתייחס לפנימיות. אבל למה הדבר הזה גרם לקין לפי הסברך דווקא להעדיף את הגרוע? או שכוונתך שהביא גרוע כי לא היה לו נפ"מ וזה מה שהזדמן?
אבןטובה כתב:הקריבהו נא לפחתך הוא לכתחילה אבל בדיעבד לא מעכב
כדכד כתב:אבןטובה כתב:הקריבהו נא לפחתך הוא לכתחילה אבל בדיעבד לא מעכב
א. עיין שו"ת כתב סופר או"ח סימן פח שכותב שזה כן מעכב.
ב. גם הברכי יוסף בסי' ערב (או"ח) לגבי קדוש על יין מגולה לא פשיטא ליה להכשיר בדיעבד.
ג. הפסקי תשובות שם מביא מקורות שונים בנושא (רוב אלה שהבאתי הם משם)ומכריע מעיקר הדין להקל אך להעדיף לשמוע קדוש מאחר.
ד. יש מקום לומר שתלוי ברמת פחיתות הדבר, שאם אינו יפה אך איכשהו ניתן להחשיבו יוצאים בו ואם הוא מאוס לחלוטין אין יוצאים בו (כך רציתי לדייק ממקורות שונים בענין אבל לא העליתי דבר ברור בזה).
ה. לא הבנתי את ההקשר של הדיון אם זה מעכב בדיעבד או לא לשאלה ששאלתי בפתיחת האשכול ו/או לתשובות ולתגובות עליה
כדכד כתב:בואר שאין לקיים מצוות בדבר שמאוס לתיתו לבשר ודם. האם מישהו יודע אם יש מקור כתוב בספרים שדן בשאלה:[b] הרי הקב"ה רואה את הפנימיות וה' יראה ללבב לעומת אנשים שרואים רק חיצוניות ואם כן מדוע יש ליזהר מלהקריב דבר הנראה מאוס[/b]
אני צריך דווקא מקור כתוב לצורך עבודתי
אבןטובה כתב:מלבד הכ"ס או"ח סי' פח עוד בזה ביד יצחק ח"א סי' רנח שאלת שלמה ח"ב סי' לה גבעת הלבונה סי' נג אות ה אמרי כהן פ' ויקרא אות מב נשמת כל חי חאו"ח סי' יד
ומש"כ בביה"ל סי' רעב דהוא רק לכתחילה כ' בס' מגדנות אליהו ח"א סי' קכ לחלק אם הוא אינו מהודר הוא רק לכתחילה אבל במאוס פסול בדיעבד
וכ' דהמשנה ברורה חזר בו כמ"ש בס' בירור הלכה ופסל אף בדיעבד ע"ש
וחילוק המגדנות אליהו כבר כ ' בשו"ת חבלים בנעימים ח"ה סי' מו אות יב ובשו"ת חזון נחום סי' קלו ועיין שו"ת דגל ראובן לרבי ראובן כ"ץ ז"ל ח"א סי' כז
ובח"ב סי' טו אות א העיר אותו א' מביאור הלכה והשיב עליו
ועיין במשנה ברורה שער הציון סי' רצח סק"ד
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 501 אורחים