יאיר1 כתב:לשיטת השו"ע שנשים חשובות חייבות בהסיבה, צריך לברר מהי אשה חשובה.
אשמח למקורות בענין.
יאיר1 כתב:מי אמר שכל הנשים חשובות??
יאיר1 כתב:לשיטת השו"ע לא כולן חשובות.
מה שחשבתי.
בעצם מה ההבדל בין נשים לגברים בדין הסיבה?
כנראה, כיון שדרך גברים חשובים להסב, כדרך המלכים, ונשים אין דרכן בזה, כיון שאינן רגילות לנהוג בשררה, אך אשה שעוסקת במסחר וכדו' בין הגברים ממילא גם דרכה להסב, ואם כן אשה חשובה היא אשה שעוסקת בענייני מסחר, בשונה מעקרת בית, וכן אשה שעובדת מחוץ לבית בעבודות פשוטות.
אשה חשובה צריכה הסיבה. שם. וכתב רבינו ירוחם (נ"ה ח"ד מב ע"ד) בשם התוספות שכל הנשים שלנו חשובות הן וצריכות הסיבה וכן כתב גם כן המרדכי בפרק ערבי פסחים (לז ע"ד) משם התוספות:
פלגינן כתב:אעתיק מן הרשום עמי:
לדעת הרוקח (סי' רפג) אשה חשובה היינו שאין בעלה מקפיד עליה; לדעת רבינו מנוח (חמץ ומצה פ"ז ה"ח) אשה חשובה היינו שאין לה בעל והיא גברת הבית; עוד פירש שהיא חשובה בפרי ידיה, דהיינו אשה יראת השם בת גדולי הדור שכוללת שבחי אשת חיל, וזאת האשה אם נמנע מציאותה אע"פ שיש לה בעל צריכה הסיבה; עוד פירש (שם) וכן תלמיד הרשב"א (פסחים שם) שאשה פטורה מהסיבה משום שהיא טרודה בתיקון המאכל והכנתו, ולכן פטרוה מהסיבה כמו שפטרוה ממצות עשה שהזמן גרמא, אבל אשה חשובה יש לה עבדים ושפחות הטורחים בעניני הסעודה והיא יושבת בקתדרה, ולכן צריכה הסיבה [וראה תניא רבתי (סי' מז) שאשה חשובה היא אשה עשירה שהכניסה לבעלה שתי שפחות כדי לשמשה, והשווה משנה כתובות נט ע"ב]; הערוך השולחן (סי' תעב סעיף ו) ביאר שאשה חשובה היינו כשבעלה מתפאר בה וגדולה במעלה יותר ממנו, או שגדולה בנוי או בעושר.
וראה כף החיים (סי' תעב ס"ק כו) שהקשה על כל הטעמים הללו שלפי"ז איך כתב הרמ"א (שם סעיף ד) שנשים שלנו כולן חשובות, ויישב רק עם שיטת הרוקח עפ"י הדרך כיום.
אפשר כתב:יאיר1 כתב:לשיטת השו"ע לא כולן חשובות.
מה שחשבתי.
בעצם מה ההבדל בין נשים לגברים בדין הסיבה?
כנראה, כיון שדרך גברים חשובים להסב, כדרך המלכים, ונשים אין דרכן בזה, כיון שאינן רגילות לנהוג בשררה, אך אשה שעוסקת במסחר וכדו' בין הגברים ממילא גם דרכה להסב, ואם כן אשה חשובה היא אשה שעוסקת בענייני מסחר, בשונה מעקרת בית, וכן אשה שעובדת מחוץ לבית בעבודות פשוטות.
שמואל דוד כתב:כתובות עא: ובעשירות ל' יום
מאי שנא ל' יום אמר אביי שכן אשה חשובה נהנית מריח קשוטיה ל' יום
ומשמע שחשובה היינו עשירה,
ועיין רש"י עה. אשה חשובה - בת גדולים
שמואל דוד כתב:כתובות עא: ובעשירות ל' יום
מאי שנא ל' יום אמר אביי שכן אשה חשובה נהנית מריח קשוטיה ל' יום
ומשמע שחשובה היינו עשירה,
ועיין רש"י עה. אשה חשובה - בת גדולים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים