כדכד כתב:השתתפתי כמה פעמים באפיית מצות בהשגחת מורה הוראה שפסק שאפשר להשתמש בבקבוקי מים שניקנו במכלת עם הכשר לפסח לאפיית המצות אך העדיף לכתחילה שיהיו מים שלנו שנשאבו. בחלק מהמקרים שפכנו בקבוקי מים לתוך המים שנשאבו (קמא קמא בטיל) ובחלק מהמקרים השתמשנו מלכתחילה רק במים מבקבוקים.
הבנתי מאותו רב שמבחינת הידור הכשרות ניתן להשתמש במים מבקבוקים והסיבה שהעדיף את המים שנשאבו היא בגלל המנהג.
אפשר כתב:כדכד כתב:השתתפתי כמה פעמים באפיית מצות בהשגחת מורה הוראה שפסק שאפשר להשתמש בבקבוקי מים שניקנו במכלת עם הכשר לפסח לאפיית המצות אך העדיף לכתחילה שיהיו מים שלנו שנשאבו. בחלק מהמקרים שפכנו בקבוקי מים לתוך המים שנשאבו (קמא קמא בטיל) ובחלק מהמקרים השתמשנו מלכתחילה רק במים מבקבוקים.
הבנתי מאותו רב שמבחינת הידור הכשרות ניתן להשתמש במים מבקבוקים והסיבה שהעדיף את המים שנשאבו היא בגלל המנהג.
הכל מובא בהלכה ובופסקים, ובדיעבד כמעט הכל מותר חוץ ממים חמים ובעבר במזיד. [ומים שלא לנו במזיד מח']. וגם ביטול מים שלא לנו במים שלנו בדיעבד סומכים ע"ז.
כן יש להעיר שמים מהברז יש להם בעיה אחרת, כי מוסיפים בהם כלוהר וכל מיני דברים שיש בהם שאלות אם מחמיצים דוגמת חומרת הראשונים שלא להניח מלח וכיוצא.
כדכד כתב:אפשר כתב:כדכד כתב:השתתפתי כמה פעמים באפיית מצות בהשגחת מורה הוראה שפסק שאפשר להשתמש בבקבוקי מים שניקנו במכלת עם הכשר לפסח לאפיית המצות אך העדיף לכתחילה שיהיו מים שלנו שנשאבו. בחלק מהמקרים שפכנו בקבוקי מים לתוך המים שנשאבו (קמא קמא בטיל) ובחלק מהמקרים השתמשנו מלכתחילה רק במים מבקבוקים.
הבנתי מאותו רב שמבחינת הידור הכשרות ניתן להשתמש במים מבקבוקים והסיבה שהעדיף את המים שנשאבו היא בגלל המנהג.
הכל מובא בהלכה ובופסקים, ובדיעבד כמעט הכל מותר חוץ ממים חמים ובעבר במזיד. [ומים שלא לנו במזיד מח']. וגם ביטול מים שלא לנו במים שלנו בדיעבד סומכים ע"ז.
כן יש להעיר שמים מהברז יש להם בעיה אחרת, כי מוסיפים בהם כלוהר וכל מיני דברים שיש בהם שאלות אם מחמיצים דוגמת חומרת הראשונים שלא להניח מלח וכיוצא.
העדפתי להביא מעשה רב.
יתכן שיש עדיפות להביא מקורות כתובים, אבל "מובא בהלכה ובפוסקים" זה כללי מדי. אם לציין מקורות אז נלע"ד כדאי לדייק ולמקד
ישראל אליהו כתב:בבקבוקי מים ישנה בעיה שאפשר שעמדו בשמש עם המשאית והוחמו. ובלכתחילה ודאי שאין להשתמש בהן אף לאחר שהצטננו. [אא"כ בדחק]
עושה חדשות כתב:תשובות והנהגות ח"ב סי' רל -
שאלה: בדרום אפריקא אם צריך מים שלנו לאפית מצות
... אמנם אין דעתי לשנות כאן כמלא נימא, ושואבים גם כאן מים שלנו כמו בכל העולם, וכשם שאני מתנגד להניח המים במקרר אף שאז קר מאד, כי מבואר במהר"ם חלוואה שם ששהייה כל הלילה אינו מפני חום המים וקרירותם, אלא כל שהמים יוצאים ממקורם הם בכחם וטבעם בשלימות, וחז"ל דרשו לשהות לבטל כחם קצת, וזה פועל שהעיסה לא יתחמץ, ואם כן אולי גם כאן צריך לבטל כח המים ע"י שהיית המים בלינת לילה דוקא, [ובקירור לא טבעי עלול לעורר הצד שכנגד דהיינו העיסה להתחמם יותר, ע"ע במש"כ במועו"ז ח"ג סימן רס"א (ב), ע"ש].
ולכן דעתי לשאוב כאן מים סמוך ללילה ולהניחם כל הלילה במרתף שקר באופן טבעי, ולאפות בהם למחר, וחכמי ישראל הקדושים ידעו דברים אשר אנו לא משיגים, ולא גילו הכל, ואין לנו לשנות כאן ח"ו דינא דגמרא וש"ע.
אגב,
ז"ל ר"ת בס' הישר -
כי מי יודע אם ענין הלילה גורם הפגמת הטעם, תחלתה או סופה, כדאמר גבי מים שלנו דבעינן נמי לינה. אף על גב דאיכא התם טעמא, הואיל והטעם מכוסה מבני אדם יש לנו לאסור לעולם כל קדרה בת יומא אם לא עמדה כל הלילה בלא בישול היתר.
וז"ל רה"ג בשע"ת סי' צט -
וששאלתם שאמר להם כהן מורה צדק ה"י שיש בענין שבעת ימי פסח ענין גדול ובמים שלנו כמו כן הענינים האלה כבר הזהרתי להרבה מקומות כי כבוד אלהים הסתר דבר וכבר אמרו רבותינו במופלא ממך אל תדרוש ... ולענין מים שלנו בכל ז' ימי הפסח ירושלם הבנויה כעיר שחברה לה וצדק ילין בה ועל קן האילן מלונה והמים נגרים ויוצאים ופסח ה' על הפתח וכשהם לנים לא יתן המשחית לבא אל בתיכם לנגוף זכר אלה יעקב כהן צדק מקוראי אחד קראנוך בשם שמע ואתה דע לך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים