חד ברנש כתב:בשאלתך האחרונה כתב ר' אליה הבחור בספרו התשבי.
דרומי כתב:בפשטות חזיר הוא הבע"ח שידוע בשפלותו כו' ומהווה סמל למלכות הרשעה כו' ולכן לא רצו להזכירו בשמו אלא אמרו 'דבר אחר'. ואין טעם לחשוב שמדובר בבע"ח אחר שלא מצינו בו יחס משפיל זה.
ואגב, כמדומני שהיו צדיקים שרצו לשמור על לשונם הנקיה ולכן אמרו 'דל"ת אל"ף' במקום 'דבר אחר'...
זקן ששכח כתב:בנוסף אשאלה, האם יש הסבר מסויים למה שנקטו לקרוא לו בשם 'דבר אחר'.
מנין כתב:זקן ששכח כתב:בנוסף אשאלה, האם יש הסבר מסויים למה שנקטו לקרוא לו בשם 'דבר אחר'.
למחלת הצרעת קראו "דבר אחר" (כמו שהיום קוראים לסרטן "המחלה"), וכיון שלחזירים היה מצוי צרעת, נקראו החזירים בשם מחלתם. - כך פירש רש"י בשבת קכט: ד"ה קשה לדבר אחר.
בענין אמאי החזיר נקרא בשם דבר אחר עי' בספר משנת משה פרשת שמיני שביאר ע״פ האוחה״ק שלעת״ל יותר החזיר וזה הכונה שכת הוא אחר מזמן הע״ל שאז הוא יעי' בספר תורת משה לח״ס פרשת וישלח דביאר כי אחר הוא מאשר הוא מראה את עמו כשר ובספר נפש חיה או״ח סי' קנ״ו אות ט״ז כתב בשם הגהות על ספר התשבי שלא אומרים את שמו שלא ישאלו עליו התינוקות וירצו לאוכלו בכבוד רב המערכת
הגיונות כתב:זכור לי מעודי ילד קט שהסבירו לי שהוא משום שהוא דבר אחר ממה שמראה את עצמו (כידוע שמראה סימנים טהורים).
וכעת מצאתי שמביאים כן בשם התורת משה בפרשת וישלח.
שש ושמח כתב:מנין כתב:זקן ששכח כתב:בנוסף אשאלה, האם יש הסבר מסויים למה שנקטו לקרוא לו בשם 'דבר אחר'.
למחלת הצרעת קראו "דבר אחר" (כמו שהיום קוראים לסרטן "המחלה"), וכיון שלחזירים היה מצוי צרעת, נקראו החזירים בשם מחלתם. - כך פירש רש"י בשבת קכט: ד"ה קשה לדבר אחר.
הביאור יפה מאד, אבל אינו מפורש ברש"י שם. רש"י רק הביא שם דברי הגמ' בקידושין מ"ט שהחזירים מנוגעים הם.
הגיונות כתב:זכור לי מעודי ילד קט שהסבירו לי שהוא משום שהוא דבר אחר ממה שמראה את עצמו (כידוע שמראה סימנים טהורים).
וכעת מצאתי שמביאים כן בשם התורת משה בפרשת וישלח.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים