בערל כתב:יש מכתב בכת"י מהרבי הזקן מווארקא שכתב אל הרבי מקוצק ובו מכנהו מחותני (ע"פ הפיענוח שמופיע בכל מקום שהדפיסו את המכתב) עד כמה שביררתי לא נודע על קשרי חיתון ביניהם, האם מישהו יודע יותר?
זה נוסח המכתב:
ב"ה יום א ר"ח כסלו תקצ"ט
החיים והשלום וכל טוב לכבוד הרב הק' המפורסם וכו' מחותני כקש"ת מו' מנחם מענדל רב טאמשב נ"י לאוי"ט
הנה מה מאוד שמחתי אשר כבוד ק' בשרני הטוב ע"י איש טוב כבוד ידיד נפשנו מוכ"ז הרב הג' מ' שמואל נ"י שמעתי משלומו הטוב והיה למז"ט הבנות שנולדו לו ויזכה לגדלם לאוי"ט ולראות בשמחת כל ב"ב בבריאות טוב וחזק לאוי"ט ונזכה לשמוע תמיד בשורות טובות איש מאחיו בכלל ישראל א' דברי ידידו א"נ המבקש לבש... טובות תדיר עלינו לטובה והמצפה לגדולתו עם כל ב"ב לכל טוב
הק' יצחק במוהר"ש ז"ל מק' ווארקי
ד"ש לכבוד בנו ידיד נפשי הרב האברך מו' דוד נ"י ויהיה לו ג"כ למז"ט תזכו לכל טוב עם כל ב"ב לטוי"ט
ד"ש לכבוד א"ה ידיד נפשי החריף הנכבד מו' צבי נ"י טאמשאב ולכל הידידים האהובים הנכבדים נ"י תזכו לטובות
אודות חדשות יודיע כבוד מוכ"ז נ"י
בערל כתב:באמת הרבה מכנים מחותן גם למחותן של האח או מחותן של המחותן וכדו' (ובעבר היו מכנים כן גם אם הנשים היו קרובי משפחה), ופעם הראה לי ידיד אמרה נאה בענין זה בספר עשר זכויות מדוע קרא הפייטן (בקינות לת"ב) למתן תורה "חיתון חקי חורב".
האם אכן ידוע למישהו על סוג כזה של קורבה ביניהם?
פייש כתב:לכתוב וכו' באמצע תוארים לא הי' נהוג כמדומה באותן הימים..
מחותן בימים ההם היתה הכוונה ששתי המשפחות כבר השתדכו באיזה אופן, יכול להיות לפני כמה דורות שעברו, כל קירבה שאינה דם קרוב
תחת מלת מחותני הייתי אומר שכתוב 'ידידי'
פייש כתב:לכתוב וכו' באמצע תוארים לא הי' נהוג כמדומה באותן הימים..
שיבר כתב:[בהמשך הדורות נהיו מחותנים: רבי מנחם מאמשינוב בן בנו של הרבי מווארקא עם רבי הירש מלומאז' בן בנו של הרבי מקוצק.]
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 216 אורחים