הודעהעל ידי קושר כתרים » ה' אפריל 27, 2017 5:31 pm
ואגב, מענינא דיומא בפר' אשה כי תזריע וילדה זכ"ר.
יש להבין דברי הגמ' שאמר יהושע איני ראוי לברכה שלא זכיתי לבן, הגם שבנות נקיבות אכן היו לו, לפי מה דאיתא במדרש (במב"ר ג, ח) למה נאמר כל זכר ואינו מזכיר כל נקבה, "מפני שכבודו של הקב"ה עולה מן הזכרים", ולכן שפיר אמר איני מברך שלא זכיתי לבן, כי כדי לברך את ה' שיהא כבודו עולה הוצרך לבנים זכרים.
ועימש"כ החיד"א (חומת אנך פר' תזריע) לפי דברי מדרש אלו, דר"ת כי תזריע וילדה זכר בגימטריא תגל, רמז תגל האשה בפרי בטנה, שזכתה להוליד זכר, שהקב"ה בוחר בזכרים, דמלבד שהזכרים עוסקים בתורה ומקיימים כל המצות, עוד בה שעל ידם הוא תיקון השכינה ויחוד עליון והדברים עתיקים. ולכן תגל האשה, שעל ידה בא זכר לעולם, כי שיח ושיג לו לתקן השכינה, וכל נשי ישראל אחידן בשכינתא, עכ"ד.
ונמלץ לפי"ז רמז מרבותינו הראשונים (פי' הרא"ש וש"ך עה"ת ר"פ תזריע ובעה"ט פר' בראשית) "זכר" בגימטריא "ברכה". וכן בספר חסידים (הנדמ"ח ח"ב סי' תתמ"ג, מקורות והערות אות א) בשם ספר הגימטריאות (פר' לך), והיה ברכ"ה (בראשית יב ב) בגימ' זכ"ר, שבישרו שיולד יצחק, ע"כ. והיינו שהזכ"ר מביא ברכ"ה לעולם, שיקויים לי נאה לבר"ך, להיות כלי מחזיק ברכ"ה, וזרעו לברכה.
[בדרך צחות יל"פ מאמר רבי חלבו (ב"מ נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, והיא כלפי שאמרו ז"ל (ברכות ס.) איש מזריע תחלה יולדת נקבה אשה מזרעת תחלה יולדת זכר. והיינו שאין ברכ"ה מצויה בתוך ביתו של אדם, דהיינו לידת הזכר, אלא בשביל אשתו. ועל כך מתפללין בתפלת ברכת החודש (שהיא תפלת רב בברכות טז:) ותתן לנו חיים של ברכה חיים של פרנסה, שאמרו רז"ל (נדה לא:) בא זכר בעולם בא ככרו בידו, זכר זה כר, עיי"ש. וזהו שתתן לנו חיים של ברכ"ה, היינו לידת הזכר, שמשפיע גם חיים של פרנס"ה טובה.]
אך דברי האוהחה"ק עדיין קשה, [אם הציטוט אכן בלשונו] שיהושע לא היו לו בנים 'כלל'.