הודעהעל ידי איש גלילי » ה' מאי 11, 2017 2:35 am
זה לא מציק לי בתור קושיא, אבל בכל זאת אנסה את כוחי בדרוש...
לשם מניעת השנאה מתאימה ההדגשה שהוא 'אחיך', ואין ראוי לשונאו. ומנגד, בהוראת האהבה, יש להדגיש שגם אם אתה מרגיש אליו רק כ'רעך' עדיין עליך לאוהבו.
במצות תוכחה [בין ע"פ הלכות תוכחה, ובין ע"פ הרמב"ן במי שהקניטני], מתאימה ההגדרה של 'עמיתך', שהוא 'לעומתך' (עיין ראב"ע ויקרא ה כא) [או מפני שאני צריך להיות לעומתו להוכיחו, או מפני שהוא כבר לעומתי במריבה שיש לי עמו].
ובאיסור נקמה, ראוי להדגיש שהכוונה רק ל'בני עמך' שהם עם ה', אבל לאויבי ישראל שהם אויבי ה' ראויה הנקמה וגדולה היא, וכמו שכתוב "יודע בגוים לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך", וכמו שהאריך בזה בבינה לעתים דרוש יט.