בברכה המשולשת כתב:גם סידור הזקן (למאן דאית ליה)
צמאון כתב:בברכה המשולשת כתב:גם סידור הזקן (למאן דאית ליה)
לא הבנתי את תשובתו של הרב החשוב. כבודו יבאר?
בברכה המשולשת כתב:צמאון כתב:בברכה המשולשת כתב:גם סידור הזקן (למאן דאית ליה)
לא הבנתי את תשובתו של הרב החשוב. כבודו יבאר?
לפי השיטות שגם ע"פ סוד אין בעיה לסדר קצת את הזקן, וזה אסור בעומר
לעומקו של דבר כתב:תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?
צמאון כתב: מי נמנה על שיטות אלו?
בברכה המשולשת כתב:צמאון כתב: מי נמנה על שיטות אלו?
זו דעת מרן הראי"ה ע"פ דברי מרנא הגר"ח מוולוז'ין
צמאון כתב:בברכה המשולשת כתב:צמאון כתב: מי נמנה על שיטות אלו?
זו דעת מרן הראי"ה ע"פ דברי מרנא הגר"ח מוולוז'ין
ע"פ מה שהוסיף על דברי הזוהר "בתער"?
לעומקו של דבר כתב:תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?
הגיונות כתב:לעומקו של דבר כתב:תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?
ראיתי מפורש שכתבו (בשו"ת מנחת אלעזר?) שהנהגת האריז"ל איננה שייכת לציבור הרחב, אלא ליחידי סגולה (ולכן גם סיפר את בנו). וממילא לא קשייא מידי.
צמאון כתב:ידועים דברי חכמי ישראל המקובלים שאין להסתפר בימים אלו עד ערב חג השבועות.
שאלתי לכבוד ת"ח די באתרא הדין:
הרי לפי המקובלים, ובראשם האריז"ל, אין להתגלח כל השנה- אז בעצם כל האיסור בספירת העומר הוא רק על תספורת שערות הראש בלבד?
אפשרות א: אכן כך.
אפשרות ב: בספירת העומר יש טעם נוסף למה לא להסתפר כלל, וגם מי שנוהג כל להתגלח במשך השנה ראוי הגיוני שיחוש יותר בימי ספירת העומר.
אפשרות ג: ???
בתורה,
צמאון
צמאון כתב:הגיונות כתב:לעומקו של דבר כתב:תסתרו לי את החשבון:
לפי קבלת האריז"ל אסור להסתפר כל ימי העומר.
מה שהאריז"ל עשה חלאק'ה בל"ג בעומר, מודגש שם שאולי היה לפני שידע בחכמה הזו רצ"ל הקבלה.
מסקנה: לפי הקבלה מסתבר שאסור לעשות חלאק'ה לילד בכל ימי ספירת העומר, ואין לנו מנין להוכיח של"ג בעומר לילדים שאני או שמצוות חלאק'ה דוחה איסור גילוח בעומר.
מה אומרים?
ראיתי מפורש שכתבו (בשו"ת מנחת אלעזר?) שהנהגת האריז"ל איננה שייכת לציבור הרחב, אלא ליחידי סגולה (ולכן גם סיפר את בנו). וממילא לא קשייא מידי.
ק"ק, לענ"ד.
שהרי על כל הנהגות האריז"ל הנטיה בקרב תלמידי חכמים (פוסקים ומקובלים כאחד), ולהבדיל גם בקרב עמך בית ישראל, לומר שאינם להמונים אלא ליחידי סגולה.
אך שאלת השאלות היא האם האריז"ל עצמו חשב שהנהגותיו מיועדות ליחידי סגולה בלבד, או שמא כל אחד שלא עושה כדבריו נעשה פוגם ובעל עוון.
ובמקום לומר שמהמעשה המתואר בשעה"כ על תספורת בנו של האריז"ל (שגם על עצם אמיתתו אפשר מעט להסתפק, שהרי המהרח"ו שמא את הדברים בכלי שני) מעיד על כך שהאריז"ל לא סבר שהנהגותיו מיועדות להמונים, יש לומר-
ז"א שבילדים קטנים שבשנות יניקתם, לאו דווקא התכנית אלא עד גיל 13 או 20, פשוט לא שייך בהם להידמות לאלה הנמנים על הגדלות.
כלומר הרבה מהנהגות האריז"ל, וביניהם ענייני תספורת למיניהם, שייכים בעיקר לגדולים.
אני אומר את הדברים מסברה בלבד...
צמאון כתב:אם כך, הרי שיש בזה דבר חידוש אדיר. יועיל כבודו לצרף מקור מדוייק?
הגיונות כתב:צמאון כתב:אם כך, הרי שיש בזה דבר חידוש אדיר. יועיל כבודו לצרף מקור מדוייק?
ראה בשו"ת מנחת אלעזר (ד, סי' ס): "הוא רק לגדולים ובעלי קבלה [לא להסתפר בל"ג בעומר], דהא האריז"ל בעצמו הלך שם עם בנו למירון לעשות תגלחתו בל"ג בעומר, ועשה אותו יום משתה ושמחה... והרי גילח בעצמו את בנו".
כדכד כתב:ימחלו לי נא מרנן ורבותי על שאני מסיט קצת את הנושא אך שאלתי נכנסת בכותרת של אשכול זה.
בהלכה מובא שמותר לסדר את שערות השפם המפריעות לאכילה גם באבלות רח"ל וגם בימי הספירה. האם היתר זה נוהג גם אליבא דחכמי הסוד המורים שאין להסתפר כלל בימי העומר או לא?
כדכד כתב:כדכד כתב:ימחלו לי נא מרנן ורבותי על שאני מסיט קצת את הנושא אך שאלתי נכנסת בכותרת של אשכול זה.
בהלכה מובא שמותר לסדר את שערות השפם המפריעות לאכילה גם באבלות רח"ל וגם בימי הספירה. האם היתר זה נוהג גם אליבא דחכמי הסוד המורים שאין להסתפר כלל בימי העומר או לא?
כדכד כתב:כדכד כתב:ימחלו לי נא מרנן ורבותי על שאני מסיט קצת את הנושא אך שאלתי נכנסת בכותרת של אשכול זה.
בהלכה מובא שמותר לסדר את שערות השפם המפריעות לאכילה גם באבלות רח"ל וגם בימי הספירה. האם היתר זה נוהג גם אליבא דחכמי הסוד המורים שאין להסתפר כלל בימי העומר או לא?
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים