מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אלף נכנסים להוראה ואחד יוצא לתלמוד- ישיבות בהונגריה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

אלף נכנסים להוראה ואחד יוצא לתלמוד- ישיבות בהונגריה

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מאי 17, 2017 12:25 pm

האם בהונגריא הלכו לישיבות גם אלו שלא חשבו לעשות היתר הוראה?

ידידיה
הודעות: 1235
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: אלף נכנסים להוראה ואחד יוצא לתלמוד- ישיבות בהונגריה

הודעהעל ידי ידידיה » ד' מאי 17, 2017 12:33 pm

על איזו תקופה נסובה שאלת מר?
ובהתאם לתשובה יש לברר מהם הגבולות הגאוגרפים שבכלל שאלתו.

פלגינן
הודעות: 3244
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אלף נכנסים להוראה ואחד יוצא לתלמוד- ישיבות בהונגריה

הודעהעל ידי פלגינן » ד' מאי 17, 2017 12:39 pm

קראקובער כתב:האם בהונגריא הלכו לישיבות גם אלו שלא חשבו לעשות היתר הוראה?
קבצים מצורפים
ברויאר, אהלי תורה, 386-387.jpg
ברויאר, אהלי תורה, 386-387.jpg (130.97 KiB) נצפה 2175 פעמים

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אלף נכנסים להוראה ואחד יוצא לתלמוד- ישיבות בהונגריה

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מאי 17, 2017 1:22 pm

ידידיה-- לתקופה של לפני מלחמת העולם הראשונה, "הונגריה" מה שמורגל בפי העם.

פלגינן- יישר כח, מעניין הקטע על לימוד אומנות.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: אלף נכנסים להוראה ואחד יוצא לתלמוד- ישיבות בהונגריה

הודעהעל ידי א' זעירא » ד' מאי 17, 2017 1:48 pm

עוד נקודה קטנה:
השלטונות ההונגריים לא הרשו למנות רב אלא אם כן היה לו כתב הכשרה מהישיבה בפרשבורג. ולכן כל מי שרצה להיות רב היה הולך מלכתחילה ללמוד רק בישיבת פרשבורג, או שלאחר שמלאו כרסם בישיבות נסעו ללמוד שנה או שתים בפרשבורג כדי לקבל תעודת רב מהישיבה. בחורי יתר הישיבות ידעו מלכתחילה שלא יוכלו להבחר כרבני ערים בהונגריה.

תולדות
הודעות: 720
הצטרף: ש' יולי 10, 2010 9:27 pm
יצירת קשר:

Re: אלף נכנסים להוראה ואחד יוצא לתלמוד- ישיבות בהונגריה

הודעהעל ידי תולדות » ד' מאי 17, 2017 3:26 pm

נסיונות בדרוש היו גם בישיבת וולוזין, להלן ציטוט מספר ר' משה שמואל ודורו, פרק ישיבת ולוז'ין בשנות גדולתה,
"בין האברכים היו רבים, שניסו לדרוש לפרקים בבית המדרש, לראות עד כמה כוחם גדול בדרוש, כי גם בימים ההם היתה נחוצה דרשנות להשגת רבנות. שני אברכים הצטיינו אז בכוחם הדרושי, ונתפרסמו אחר כך לדרשנים גדולים... .... הם היו דורשים בחג הפסח.... דרשותיהם עשו רשום גדול על השומעים... ... אחד מן האברכים, אלכסנדר זיסקינד מפינסק, שהיה רבי אז, ניסה אף הוא את כוחו בדרוש, ולא הצליח. הוא היה טיפוס משונה, בעל שמות כפולים ומשולשים, והיה בוחר לדרוש דווקא בשבת, שבה הסידרות כפולות. במודעה על דרשתו היה כתוב בזה הלשון:
בש"ק פרשת ויקהל פקודי, ידרוש ר' אלכסנדר יעקב זיסקינד, ב"ר אפרים גרשון כץ קאלאדנא מפינסק קרלין. נוסח זה של הדברים נתן חומר רב לליצני הדור להתלוצץ".


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים