זקן ששכח כתב:ב. היכן המקור שהיו שניהם עובדי עבודה זרה? מה גם שכשהשליכם מעליו מיד מת אחד מהם, ועדיין היה בילדותו.
גוראריה כתב:זקן ששכח כתב:ב. היכן המקור שהיו שניהם עובדי עבודה זרה? מה גם שכשהשליכם מעליו מיד מת אחד מהם, ועדיין היה בילדותו.
הרי מת כי השליכו אביו מעל כתפיו כששמעו אומר ראוי הוא ראש אבינו להקריב עליו לע"ז [או משהו מעין זה]
זקן ששכח כתב:גוראריה כתב:זקן ששכח כתב:ב. היכן המקור שהיו שניהם עובדי עבודה זרה? מה גם שכשהשליכם מעליו מיד מת אחד מהם, ועדיין היה בילדותו.
הרי מת כי השליכו אביו מעל כתפיו כששמעו אומר ראוי הוא ראש אבינו להקריב עליו לע"ז [או משהו מעין זה]
נו??? אם אמר שראש אביו המקורח ראוי לע"ז, כבר הוכחת מכאן שאכן עבד ע"ז? כיצד?!
זקן ששכח כתב:גוראריה,
לא הבנתי איזה ראיה את מביא ממה שהשליכו. וממה נפשך, אם עבד עבודה זרה, למה לא השליכו כשעבד ע"ז. ואם לא עבד למה השליכו עתה? וברור לכאורה שלא עבד, אלא שכעס על הדימוי השלילי ומתוך כך השליכו.
גוראריה כתב:זקן ששכח כתב:גוראריה,
לא הבנתי איזה ראיה את מביא ממה שהשליכו. וממה נפשך, אם עבד עבודה זרה, למה לא השליכו כשעבד ע"ז. ואם לא עבד למה השליכו עתה? וברור לכאורה שלא עבד, אלא שכעס על הדימוי השלילי ומתוך כך השליכו.
חזקיהו השליך בגלל דימוי שלילי? חזקיהו המלך המיועד להיות משיח? והלא קל שבקלים אינו אומר כן!
ומה שלא השליכו עד הנה, אפשר כי רק כעת נודע לו במה עוסק בנו.
גוראריה כתב:אלא מה תאמר? רבשקה'לה הצדיק רק רצה לצלות דגים, ונהרג נעבעך,
ומנשה כבר מנעוריו עבד ע"ז ומלך על ישראל?
אולי.
אבל הגמ' אומרת חזינא דנפקי מינאי בני דלא מעלי. מזה הוא נבהל? מלצלות על ראשו דגים קטנים? כנראה שהבין כאן עומק יתר של רשע ממש.
זקן ששכח כתב:תודה רבה גוראריה. ובכל זאת הייתי שמח למצוא מקור מפורש יותר.
ועתה אשוב ואבקש את תשובת החכמים גם לשאלתי הנוספת, מה גרם שיהיו לו בנים שכאלו, האם מחשבתו שלו או שמא גזרה מכבשי דרחמנא כפי שנתגלה לו ברוח הקודש.
ישבב הסופר כתב:בהדי כבשי דרחמנא למה לכם?...
ישבב הסופר כתב:זקן, את קולך שמעתי ודבריך הבנתי, ולא הבאתי דבריי אלה אלא מפני שהגמרא מביאה לשון זה על עובדא דידן, וראיתי שתואם הוא קצת לשאלות שבאו מכח שאלתך.
שיבר כתב:עוד גמ' שמתאימה לנדו"ד, הא דאי' בחלק על מה שאמר מנשה לרב אשי שכינהו חברינו.
חנבין כתב:אמנם זה קצת ישן אבל רק כעת ראיתי אשכול זה
לקושית זקן ששכח שדברי האוה"ח סותרים דברי הגמ'
אין סתירה, הרי מסופר במסכת שבת שאמר לו תן לי בתך אולי זכות שנינו תגרום לבנים טובים
וכפי שמסופר להלן (בגירסת הע"י שבב"ח) לאחר שחזקיה התפלל ונרפא אכן נתן לו אותה
וברור שהסכים לדעתו כי זכות שניהם תגרום שהבנים יהיו טובים, אחרת מדוע נתן ביתו למי שיצאו ממנו בנים לא טובים.
ומדוע בכל זאת הם לא היו טובים, ע"ז אומר האוה"ח כי אח"כ היתה לאשת ישעיה מחשבת עממין ולכן נגרם שבניה אכן לא יהיו טובים.
ואמר פרה ראש, לרמוז כי משרש מתוק לא יצא מר, וכל אשר לבבו שלם עם השם הנכבד ולא הרהר כלל בע"ז לא יוליד מודה בה ואל תקשה עלי בזה מן הכתוב (יחזקאל יח י) והוליד בן פריץ, כי אמת הדבר, וסוד גדול לא אוכל לפרש בו ראש ולענה
הא לכם דברי הכלי יקר, פ' חיי שרה עה"פ לא תקח אשה לבני מבנות הכנעני
אמנם יש חששא אחרת והוא שטבע האבות נמשך גם לבנים וזה דווקא באותן עבירות הבאים מפאת החומר כאכילה וזימה וכילות וקנאה וכל המדות הרעות הנתלין בחומר, נגעים אלו מתפשטים מהאבות לבנים, ותולדותיהן כיוצא בהם, אבל הע"ג דבר התלוי בשכלו של אדם אינו מתפשט מאבות לבנים, כי ג' שותפין באדם, החומר בא מן אב ואם לפיכך כל מעשה אבות התלוין בחומר ירשו בנים, אבל האמונה היא תלויה בשכלו של אדם והרי הקב"ה נותן בו נשמה ושכל למה יתפשט זה מאבות לבנים, ע"כ היה מרחיק הכנענים שהיו שטופי ומה וכמה מיני עבירות הנתלים בחומר האדם זולת ע"ג, ולא הרחיק לבן ובתואל שלא היה בהם כי אם פחיתת הע"ג לבד:
ויש להעיר מדברי הרמב"ן נצבים עה"פ שורש פורה ראש ולענה:
ואמר פרה ראש, לרמוז כי משרש מתוק לא יצא מר, וכל אשר לבבו שלם עם השם הנכבד ולא הרהר כלל בע"ז לא יוליד מודה בה ואל תקשה עלי בזה מן הכתוב (יחזקאל יח י) והוליד בן פריץ, כי אמת הדבר, וסוד גדול לא אוכל לפרש בו:
זקן ששכח כתב:אור החיים בראשית מט ג:
"וצא ולמד מבני חזקיה ע"ה שיצאו שני עובדי ע"ז, לצד מחשבת המוליד בעממים".
ב. היכן המקור שהיו שניהם עובדי עבודה זרה?
גוראריה כתב:הרי מת כי השליכו אביו מעל כתפיו כששמעו אומר ראוי הוא ראש אבינו להקריב עליו לע"ז [או משהו מעין זה]
ר_חיים_הקטן כתב:פשטות כוונת הגמ' בברכות (י.) לומר שרבשקה בן חזקיה המלך הוא רבשקה שר צבא אשור המחרף ומגדף שהגמ' (סנהדרין ס.) אומרת עליו שהיה ישראל מומר.
האמנם דבר זה קשה להולמו שהרי מעשה זה שחזקיה נחלה אירע ג' ימים לפני הנס שנחרב מחנה סנחרב (או לפי הרלב"ג אחרי המלחמה לגמרי) וא"כ מוכח שאינם אותו בן אדם.
בקרו טלה כתב:ר_חיים_הקטן כתב:פשטות כוונת הגמ' בברכות (י.) לומר שרבשקה בן חזקיה המלך הוא רבשקה שר צבא אשור המחרף ומגדף שהגמ' (סנהדרין ס.) אומרת עליו שהיה ישראל מומר.
האמנם דבר זה קשה להולמו שהרי מעשה זה שחזקיה נחלה אירע ג' ימים לפני הנס שנחרב מחנה סנחרב (או לפי הרלב"ג אחרי המלחמה לגמרי) וא"כ מוכח שאינם אותו בן אדם.
לא זכתי להבין מה הראי' מגמ' דברכות, אלא המהר"ץ חיות מקשר ביניהם [את התרגום הבאתי לעיל] ועי' מה שכתב בספר מנחם משיב
שבע כתב:בשיעוריו המצויינים על ''פרק חלק''
עמד הגאון ר' משה שפירא זצ''ל על כך
וביאר שהכוונה בסוד גלגולי נשמות.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 359 אורחים