מנחם-כהן כתב:מה פשט במ"ש בכוזרי שלגוים לא יכול להיות עניין של נבואה והרי המלך הגוי במעשה קיבל את הנבואה מהמלאך שאמר לו ש"כוונתך רצויות אבל מעשיך אינם רצויים"? ועל זה מתבסס כל הספר! (ודחוק לדעתי להגיד שהחלום אינו עניין של נבואה, שהרי לוקחים א"ז ברצינות וכו').
פרי יהושע כתב:נכון שיש לחלק בין נבואה לחלום, ואיני יודע למה זה דחוק, וגם אם תרצה תאמר שסופו מוכיח על תחילתו שהתגייר. אולם כלל איני מבין, הלא מצינו נביא באוה"ע, בלעם, והאם זה אינו מלמד על הכלל? [ולא ראיתי הכוזרי הנזכר בפנים והייתי שמח אם תצטט מ"מ מדוייק.
יגאל10 כתב:כפשוט של"ק מחלמא. דהרי דרגות טובא יש בגילוי שמיימי (ר' הקדמת ר"ר מרגליות לשו"ת מן השמיים), וחלום היא מן הפחותות שבהם. ויקר אל בלעם. וריה"ל לא דיבר על שכינת העניין האלוקי, שזה אינו רק 'מסר' מן השמיים אלא גילוי אלוקי ממש בנפשו, כמבואר לכל מעיין בדבריו.
יגאל10 כתב:מעניין. לא זכור לי בכוזרי אזכור ל'חלום האמת' ואשמח אם תציין מ"מ
הטיעון העיקרי של גודמן הוא שהחלום הצודק של מלך כוזר, עוד בהיותו גוי, סותר את תיאוריית החבר שלפיה רק בעם ישראל הגנטי תיתכן נבואה. "חלום, כמו נבואה, הוא אחד מסימני ההיכר המובהקים לדבקות בדבר הא־לוהי. מעמדו המיוחד של החלום… מאפשר לחשוף את הפרדוקס העמוק שביסודו של ספר הכוזרי: הדמות היחידה בספר הכוזרי שזוכה למגע עם א־להים היא גוי" (עמ' 163).
ברצוני להזכיר לד"ר גודמן שגם בספר תורתנו הקדושה רוב חולמי החלומות הם גויים, ושא־לוהים דיבר עם אבימלך מלך פלשתים, ועם לבן הארמי, בחלום הלילה. ריה"ל ידע זאת היטב, כפי שיודע זאת כל ילד יהודי. החלום אינו נבואה. לדברי חז"ל הוא "אחד משישים בנבואה", ו"אין חלום בלא דברים בטלים". גם גוי יכול לחלום חלום שמתגשם, אם הקב"ה רוצה לרמוז לו משהו דרך החלום, וזה מה שהיה אצל מלך כוזר. ריה"ל אינו רואה בכך שום בעיה, שום קושיה על טענתו שנבואה אינה קיימת מחוץ לעם ישראל. למרות שהחלומות הצודקים יכולים לבוא מ'העניין הא־לוהי', הם יכולים לבוא גם מסיבות אחרות
אוצר החכמה כתב:פשוט לא מובן הדיון הזה. למה לחשוב שחלומו של מלך כוזר הוא נבואה. החבר לא אמר שהמלאך בא בחלום למלך כוזר (כמו שכתוב בתורה על אבימלך או לבן) אלא שנראה למלך שמלאך מדבר אליו. ואפילו נאמר שהיתה סיבה מאת האלקים שיחלום כך ואינו בכלל בטבע אין לזה שייכות בכלל לנבואה.
אפשר לומר שגם זה לא אלא שמחמת שהיה אדם ישר ורעיוניו על משכבו סליקו שע"ז היא הבל חלם כן ומאן מפיס ומי יודע.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 307 אורחים