בית שביעי כתב:מישהו מכיר איזה מגדולי ישראל מדור העבר [או מזמנינו] שהלכו לבקר במקומות קדומים בארץ ישראל כעיירות של תקופת שלמה המלך או בשאר אתרים ארכיאולוגים, או בבתי כנסיות של תקופת תנאים ואמוראים, ומה היתה תגובתם והרגשם שמה?
נראה לענד כתב:אבל ראש ישיבה נכבד מאוד, האריך בקובץ מפורסם מאוד היוצא לאור על ידי ישיבתו, להוכיח בפלפול נפלא שדברי התוס' רי"ד לקידושין המפורסמים בעניין שליחות הם לשיטתו בתוס' רי"ד על הירושלמי זרעים. - ולא ידע [ואולי גם תלמידי חכמים רבים כמוהו]. שהראשון ראשון, רבי ישעי' מטראני זצ"ל מחכמי איטליה, והאחרון אחרון, והוא רבי יעקב דוד זצ"ל הרידב"ז הגאב"ד סלוצק וצפת
בית שביעי כתב:מישהו מכיר איזה מגדולי ישראל מדור העבר [או מזמנינו] שהלכו לבקר במקומות קדומים בארץ ישראל כעיירות של תקופת שלמה המלך או בשאר אתרים ארכיאולוגים, או בבתי כנסיות של תקופת תנאים ואמוראים, ומה היתה תגובתם והרגשם שמה?
ישבב הסופר כתב:כשלעצמי אני אוחז שידיעת שלשלת היחס בתולדות התנאים והאמוראים עוזר מאוד בהבנת מסירת התורה ומבנה הגמרא, וזה מבהיר ומאיר את דברי חז"ל בהלכה ואגדה, ומבשרי אחזה שכשאני רואה בסוגיא את הרקע ההיסטורי מאחורי הקלעים, השמועות נסדרות בפי בקלות.
כמו כן ידיעת תולדות הפוסקים ומיקומם, ממי קיבלו ואל מי מסרו, עוזר בהבנת תולדות ההלכה והמנהג בישראל. אין ספק שנתינת רקע בכל מקצוע שבתורה עוזר המון להבנת הדברים.
אבל מכל מקום, ברור שאי אפשר לחנך בחורים בדרך זה ולמלאות סאתם בנתוני היסטוריה וסיפורי תולדות, ובוודאי שלא לערב את זה באמצע לימוד סוגיא קשה. אין ידיעת הדברים הללו אלא מעלה ממעלות ההשתלמות, וכל שוחר חכמה ימצאנה בבוא העת לכך.
בן מיכאל כתב:חשוב לציין כי החיד"א כתב ספר הנקרא העלם דבר, על טעויות הפוסקים מחמת חוסר ידיעת סדר הדורות, ולפיכך הסבירו למשל שפלוני חלק על פלוני בזמן שזה לא יכול להיות וכדומה.
דוד נ.א. כתב:בית שביעי כתב:מישהו מכיר איזה מגדולי ישראל מדור העבר [או מזמנינו] שהלכו לבקר במקומות קדומים בארץ ישראל כעיירות של תקופת שלמה המלך או בשאר אתרים ארכיאולוגים, או בבתי כנסיות של תקופת תנאים ואמוראים, ומה היתה תגובתם והרגשם שמה?
בהחלט! אני בטוח שגדולי הדורות הקודמים היה להם גם די זמן פנוי ביום, אלא שהיו מהם שבמקום לנצל את הזמן הפנוי הזה לדיונים באינטרנט הרגישו צורך להתווארר ולבלותו בביקורים באתרים היסטוריים...
לחילופין, ייתכן שאלו שזמנם פנוי בידם לדיונים באינטרנט אינם דוקא גדולי ישראל המובהקים, אלא סתם ת"ח מופלגים, ואלו ודאי ישמחו על ההזדמנות לנצל את בין הסדרים שלהם לדברים נוספים מלבד התכתבות בפורום.
יתירה מזו, שמועה שמעתי כי בשולי המחנה ישנם גם כמה המנצלים את בין הסדרים שלהם לעישון סיגריות ולשוטטות בהפגנות - הללו, שזמנם בודאי יקר להם, בודאי צר להם על כי אין באפשרותם לנצל את הזמן המועט של בין הסדרים העומד לרשותם לעיסוקים מועילים יותר, ואין ספק שיקפצו על המציאה בשמחה.
אלא מאי? ישנם ת"ח אברכי כולל ובני תורה מסולאים בפז, השקועים בלימוד מכף רגלם ועד ראשם, ואינם מנצלים את בין הסדרים אלא כפי ההכרח בלבד ואין להם בעולמם הנפשי אלא תורה - ועל אלו ליבנו דווי שמא יתפתו להחליף עולם מלא של לימוד תורה בביקור מידי פעם במוזיאון הטבחות והרוקחות. אין ספק! אלו האחרונים משאת נפשינו יותר מכל, ולפיכך עלינו לשמור גדר לפנים מגדר כדי שלא תצא מכשלה כזו מתחת ידינו, רק עלינו להיזהר שמראש שנמלא את החצר גדרות לפנים מגדירות לא יהיה אפשר אפילו להכניס לשם אוכל...
הבהרה: לא הייתה כאן משום הבעת שום עמדה, אלא רק חידוד נקודות מסוימות, ומי שיפרש חלק מדברי כאן לשני פנים בהחלט יהיה הצדק עימו...
מה שנכון נכון כתב:בן מיכאל כתב:חשוב לציין כי החיד"א כתב ספר הנקרא העלם דבר, על טעויות הפוסקים מחמת חוסר ידיעת סדר הדורות, ולפיכך הסבירו למשל שפלוני חלק על פלוני בזמן שזה לא יכול להיות וכדומה.
זה אינו התוכן הכללי של קונטרס העלם דבר, אלא של קצת מהקושיות שבו. פוק חזי.
דוד נ.א. כתב:לא, לא חסר מידע על גדולים שלמדו חכמות חיצוניות. אולם לא זה מה שכתבתי ואם זו המשמעות היחידה שאתה מוצא בדבריי כנראה שפיספת את העיקר...
א' זעירא כתב:כל מילה מיותרת, היטבת לבאר את דבריך.
וכיהודה ועוד לקרא.
גם ת"ח ובחורים חזקים יכולים למצוא תועלת מרובה בשילוב עניינים אלה. כאשר לפעמים חסר להם רקע ריאלי כדי להבין את סוגיית הגמרא על נכונה, ובצירוף המציאות הריאלית של חז"ל קל ביותר להסיר הררי תמיהות ולסקל מעקשים בבירור סוגיות עמומות (ראה למשל כאן). דא עקא שתלמידי חכמים אלו ספונים באהלי בית המדרש ואין זמנם פנוי לבקש בחוברות ידיעוני הארכיאולוגיה כשעומדת לפניהם קושיא חזקה [וכבר מתרעם על כך ר"א סולובייצ'יק] ורק מפני זה אינם פונים לכיוון זה. מובטחני שאם אי מי יאסוף ידיעות ארכיאולוגיות אלו לספר ויסדרם על סדר הש"ס וכדומה (ולא יפנה יותר מדי למאמרים אקדמאיים), יתקבל הדבר בברכה בהיכלי בתי המדרש. יתרבו ההוגים בדרך זו ותרבה הדעת.
אולי אפשר לפתוח אשכול מיוחד על סנכרון ידיעות ארכיאולוגיות על סדר הש"ס.
אבא יודן כתב:א' זעירא כתב:כל מילה מיותרת, היטבת לבאר את דבריך.
וכיהודה ועוד לקרא.
גם ת"ח ובחורים חזקים יכולים למצוא תועלת מרובה בשילוב עניינים אלה. כאשר לפעמים חסר להם רקע ריאלי כדי להבין את סוגיית הגמרא על נכונה, ובצירוף המציאות הריאלית של חז"ל קל ביותר להסיר הררי תמיהות ולסקל מעקשים בבירור סוגיות עמומות (ראה למשל כאן). דא עקא שתלמידי חכמים אלו ספונים באהלי בית המדרש ואין זמנם פנוי לבקש בחוברות ידיעוני הארכיאולוגיה כשעומדת לפניהם קושיא חזקה [וכבר מתרעם על כך ר"א סולובייצ'יק] ורק מפני זה אינם פונים לכיוון זה. מובטחני שאם אי מי יאסוף ידיעות ארכיאולוגיות אלו לספר ויסדרם על סדר הש"ס וכדומה (ולא יפנה יותר מדי למאמרים אקדמאיים), יתקבל הדבר בברכה בהיכלי בתי המדרש. יתרבו ההוגים בדרך זו ותרבה הדעת.
אולי אפשר לפתוח אשכול מיוחד על סנכרון ידיעות ארכיאולוגיות על סדר הש"ס.
שטיינזלץ עשה -נכון לימיו, עבודה טובה.
וכמלמד פרטי אני מעיד על נשירת הרבה תלמידים עקב חסרון זה [אמנם לא לכולם זה מזיק וגם הראשי ישיבות לא מעניינים את זה].
לאחרונה יצא הספר שתולים והוא בה"ב, ספר נפלא בענין.
אבא יודן כתב:שטיינזלץ עשה -נכון לימיו, עבודה טובה.
וכמלמד פרטי אני מעיד על נשירת הרבה תלמידים עקב חסרון זה [אמנם לא לכולם זה מזיק וגם הראשי ישיבות לא מעניינים את זה].
א' זעירא כתב:אבא יודן כתב:וכמלמד פרטי אני מעיד על נשירת הרבה תלמידים עקב חסרון זה [אמנם לא לכולם זה מזיק וגם הראשי ישיבות לא מעניינים את זה].
התלמידים נשרו מפני שראו בצד תמונות של מחרשות וקרדומים עתיקים?? או מפני שראו שם דברים נוספים?
===
יש עוד כמה ספרים טובים:
י' ברנד, כלי החרס בספרות התלמוד.
הנ"ל, כלי הזכוכית בספרות התלמוד.
(שניהם מצויים באוצר, חבילת מוה"ק)
וגם בספרים הבאים:
א' זעירא כתב:אבא יודן כתב:שטיינזלץ עשה -נכון לימיו, עבודה טובה.
וכמלמד פרטי אני מעיד על נשירת הרבה תלמידים עקב חסרון זה [אמנם לא לכולם זה מזיק וגם הראשי ישיבות לא מעניינים את זה].
התלמידים נשרו מפני שראו בצד תמונות של מחרשות וקרדומים עתיקים?? או מפני שראו שם דברים נוספים?
א' זעירא כתב:אולי אפשר לפתוח אשכול מיוחד על סנכרון ידיעות ארכיאולוגיות על סדר הש"ס.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: ברוךהשם ו־ 141 אורחים