מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מתון
הודעות: 353
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי מתון » ג' אפריל 19, 2016 6:06 pm

מההגדות הראשונות שנדפסו היה ספר 'זבח פסח' להשר דון יצחק אברבנאל, שהוא פירוש ארוך על הגדה של פסח מ'הא לחמא עניא עד אחר ברכת 'יהללוך'. הלל הגדול ונשמת והפיוטים שלאחריו לא נתפרשו בחיבורו.

זבח פסח מכיל בתוכו 'מאה שערים' על ההגדה, בכל שער מבאר באריכות השאלות והספיקות של פיסקא של ההגדה. וסימנך למספרם: ויזרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים, ויברכהו ה' (זבח פסח). האברבנאל מפרט בתחלת פירושו לפני תחלת ביאור ההגדה כל מאה שאלות אלו, ולאורך ההגדה מיישבם.

האברבנאל השלים כתיבת חיבורו 'זבח פסח' ערב פסח שנת רנ"ו. ונדפס אחר כך בחייו בשנת רס"ה ביחד עם חיבורו ראש אמנה.

ואחר כך נדפס בשנת ש"ה בוויניציאה עם הגדה של פסח.
שער-זבח-פסח-שנת-שה.jpg
שער זבח פסח וויניציאה ש"ה
שער-זבח-פסח-שנת-שה.jpg (153.03 KiB) נצפה 4380 פעמים

ואחר כך בעוד כמה דפוסים.
לאחרונה יצא לאור שוב ברוב פאר והדר ע"י ישראל מאיר פרסר ע"י מה"ק ירושלים תשס"ז.

פירוש 'זבח פסח' הוא פירוש יסודי ומקיף וכמעט שלא נמצא כפירוש הזה, ולכן בחרו כמה גדולים לבוא אחריו ולפלפל בדבריו באריכות ולחלוק עליו בכמה מקומות, כדרך שעשה הגאון רבי אליעזר אשכנזי ז"ל בהגדת 'מעשי ה'', ועוד כמה גדולים, ואחריו בא הגאון ר' יעקב ליסא ז"ל בעל חוו"ד בהגדה ויישב דברי השר.

אך כיון שפירושו הוא ארוך ולאו כל מוחא סביל דא, ובפרט בעת אמירת ההגדה שצריכים פירוש קצר בהבנת הענינים והמילים, והיות שמספר הארוך של האברבנאל 'זבח פסח' זה כמעט מהנמנע, לכן עמדו כמה גדולי דור וחיברו פירוש על הגדה שהוא קיצור של הזבח פסח. ויש בו כמה גלגלולים ושלבים עד לפירוש המתייחס ל'אברבנאל' של ימינו. ונפרטם אחת לאחת.

וראוי להקדים שרוב המדפיסים הניחו עיקר הדגוש הל הציורים הנאים שבכך כבשו לבות המון העם, אך אנחנו לא נשים עתה לב לזה, אלא להפירושים.

קיצור הראשון
הגדה של פסח שנדפס בפראג בשנת ש"נ עם קיצור זבח פסח שחיבר הגאון האשל הגדול מהר"ר יצחק בן ההר"ר אברהם ז"ל חיות אב"ד פראג שחיבר כמה ספרים. עם הלכות ופירוש המילים ביידיש. קיצור זה בא משולב עם ההגדה.
שער-הגדה-זבח-פסח-שנ.jpg
שער ההגדה
שער-הגדה-זבח-פסח-שנ.jpg (243.2 KiB) נצפה 4380 פעמים


בקיצור זה הכניס מספר השערים שהציב ה'זבח פסח' לפני תחלת ביאור ההגדה תוך ההגדה מספר כל שער במקומו, והביא בקצרה את שאלת האברבנאל בלשון "וא"ת וכו'" וגם יישובו בקצרה לפי מסקנת האברבנאל.

ראה דוגמא
דף-מהגדת-לובלין-שנ-עם-פירוש-המקוצר-זבח-פסח.jpg
הגדת פראג מספר השערים באמצע פירוש ההגדה
דף-מהגדת-לובלין-שנ-עם-פירוש-המקוצר-זבח-פסח.jpg (243.73 KiB) נצפה 4380 פעמים


גם רבי יצחק חיות לא פירש את הפיוטים של אחר ההגדה, רק הוסיף שם האישים של המדובר באותו נס
אז-רוב-ניסים-שנ.jpg
הגדת פראג שנ פיוט אז רוב ניסים
אז-רוב-ניסים-שנ.jpg (246.35 KiB) נצפה 4380 פעמים


וכמדומה שפירוש זה לא נדפס שוב, וכמעט שאינו בנמצא.

***

קיצור השני
ספר קיצור אברבנאל שנדפס בלובלין בשנת שס"ד ע"י הגאון ר' יעקב בר אליקים היילפרון, המכונה ר' יעקב הערצקש. הוא היה מגדולי פולין בזמן המהרש"א המהר"ם לובלין וכו'. הוא היה בין הפוסלים את ה'גט מווינא' שסידר הסמ"ע (עי' שו"ת מהר"ם לובלין סי' קכ"ב).
שער-קיצור-זבח-פסח-שסד.jpg
שער קיצור זבח פסח שס"ד
שער-קיצור-זבח-פסח-שסד.jpg (229.6 KiB) נצפה 4380 פעמים


ספר זה הוא קיצור משני ספרים של האברבנאל ספרו 'נחלת אבות' על פרקי אבות וספרו 'זבח פסח' על סדר ההגדה.
הספר נדפס בהסכמה כמה גדולי הדור כהכלי יקר המהרש"א ועוד.
הסכמת על קיצור זבח פסח שסד.jpg
הסכמת גדולי דורו
הסכמת על קיצור זבח פסח שסד.jpg (183.3 KiB) נצפה 4380 פעמים


קיצור זה הוא ארוך ביותר מהקיצור שנדפס מקודם. יש בהקיצור שני חלקים, תחלה מביא פיסקאות ההגדה על הסדר ומפרשם בקצרה בפירוש מתומצת של המסקנות של האברבנאל, ובסוף אחר פירש כל ההגדה כך מביא כל השאלות של האברבנאל - שממילא נתיישבו ע"י פירושו הקצר בההגדה.

גם בקיצור זה לא נתפרש ההגדה אחר ברכת יהללוך, שרק עד שם הולך הפירוש של הזבח פסח ולא הוציאו לאור כ'הגדה' לעצמה אלא כקיצור של הספר 'זבח פסח'.

הקיצור על אבות כבר נדפס שוב כמה פעמים, אך הקיצור מ'זבח פסח' לא נדפסה שוב ואינו בנמצא, ואף לא נמצא במאגרי תורה, החלק על אבות נמצא בהיברו בוקס, אך החלק על פסח חסר מאותו כרך. אבל כאן נמצא העתק שלם.https://books.google.com/books?id=YjNiAAAAcAAJ&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

***
קיצור השלישי
הגדה של פסח וויניציאה שנת שפ"ט
שער-שפט-באיטלקית.jpg
שער ההגדה וויניציאה שפ"ט בתרגום האיטלקית
שער-שפט-באיטלקית.jpg (210.91 KiB) נצפה 4380 פעמים

בהגדה זו - מלבד פתרון המילים וההלכות בלע"ז - נדפס פירוש "צלי אש", שהוא פירוש מקוצר של הזבח פסח. חיבור זה נתחבר ע"י רבי יהודה אריה די מודינה, מחבר הרבה ספרים ונודע בחיבורו 'ארי נוהם' בענין קבלת הזהר.
הקדמת-צלי-אש.jpg
הקדמת רבי יהודה אריה די מודינה
הקדמת-צלי-אש.jpg (239.1 KiB) נצפה 4380 פעמים


ההגדה נדפסה אז בשתי מהדורות, אחד עם פירוש המילות והלכות באשכנז - יידיש, והשני עם פירוש המילות והלכות באיטלקית, סימני הסדר נאמרים בחרוזים. ובו ציורים נאים, וכבר למדו ממנו כמה הלכות, לדוגמא איזה ירק לקחו לצאת ידי מצות מרור.
סימני-הסדר-ביידיש-הגדת-צלי-אש-שפט.jpg
סימני הסדר באשכנז - יידיש
סימני-הסדר-ביידיש-הגדת-צלי-אש-שפט.jpg (220.36 KiB) נצפה 4380 פעמים
סימני-הסדר-באיטלקית-הגדת-צלי-אש-שפט.jpg
סימני הסדר באיטלקית
סימני-הסדר-באיטלקית-הגדת-צלי-אש-שפט.jpg (212.07 KiB) נצפה 4380 פעמים


ר' יהודה אריה לא הסתפק בהפירוש על לאחר יהללוך (כקודמיו) אלא הוסיף לפרש גם שאר חלקי ההגדה, הלל הגדול, ונשמת, ופיוטי 'ויהי בחצי הלילה' ו'אמרתם זבח פסח'.
כאשר עיניכם תחזינה במילים אחדים שכתב אודות חלקו בהפירוש באמצע פירוש צלי אש אחר ברכת יהללוך: "אמר הצולה וכו'" וכוונתו על עצמו שהוא שחיבר הפירוש 'צלי אש' שהוא צליית החיבר זבח פסח
שפט-אידיש---אמר-הצולה.jpg
מכאן פירושו של 'הצולה'
שפט-אידיש---אמר-הצולה.jpg (247.24 KiB) נצפה 4380 פעמים


הפירוש על הלל הגדול ונשמת בסס על פירוש (שלו?) 'פני אדם' על תהילים.

חיבור זה נדפס אחר כך הרבה פעמים בהגדות אחרות ביחד עם עוד פירושים, בתחלה היה שעוד קראו להפירוש 'צלי אש' כהשם שקראו המחבר, אבל אחר כך קראוהו סתם 'אברבנאל' ע"ש מקור הפירוש, וגם חלק הפירוש שלא פירש האברבנאל רק רבי יהודה אריה מודינה נתייחס אל האברבנאל ולא אל מחברו, ואף לאחרונה משמתמשים בפירוש זה מפרשי הפיוטים שהוא פירוש קצר ומועיל. אבל הם מתחייחסים לזה - בטעות - להאברבנאל.

גם בהגדה 'מדרש הגדה' הנודע כהגדת המלבי"ם, הביא פירושו של רבי יהודה אריה די מודינה על נשמת והלל הגדול ועל הפיוטים, אלא שקראו ע"ש ספר המקור שממנו לקח ר' יהודה אריה פירושו דהיינו "פני אדם" על אף שספר זה לא נמצא כלל ואולי אף אל הודפס כלל.

***

קיצור הרביעי

הגדת אמסטרדם שנת תנ"ה עם פירוש 'אברבנאל', והוא קיצור זבח פסח. בהגדה זו נקרא פירוש המקוצר של זבח פסח 'אברבנאל'.
אך שם המקצר לא פורש.
שער-הגדת-אמשטרדם-תנה2.jpg
שער הגדת אמשטרדם תנ"ה
שער-הגדת-אמשטרדם-תנה2.jpg (248.22 KiB) נצפה 4380 פעמים


עוד שער יפה מדפוס אמסטרדם מדפוס מאוחרת
Pages-from-סדר_הגדה_של_פסח.jpg
Pages-from-סדר_הגדה_של_פסח.jpg (238.15 KiB) נצפה 4380 פעמים

קיצור זה אינו שוה להקיצורים הקודמים אלא קצר ביותר. וכנראה קיצר פירוש 'צלי אש' של ר' יהודה אריה די מודינה.

גם בהגדה זו בא פירוש על הפיוטים "אז רוב נסים", "אומץ גבורותיך" ו"כי לו נאה", אך כנ"ל שהאברבנאל לא פירש פיוטים אלה, שלא היו לפניו, ומחבר הקצר, או מסדרי ההגדה לקחו הפירוש של רבי יהודה אריה די מודינה, ואף השאירו המילים של רבי יהודה אריה די מודינה בתוך החיבור, אך השמיטו המילים "אמר הצולה" שאמר רבי יהודה אריה על עצמו: "מכאן והלאה עד סוף ההגדה לא בא פירוש מהשר אברבנאל... חפצתי שיבא עליה איזו ביאור, וכתבתי פירוש המזמור כמו שפי' אותו בס' פני אדם פי' תלים שלי, ועל נשמ[ת] ג"כ", וגם כינה להפירוש - כמו בכל ההגדה - "אברבנאל", ומכאן נקבע גם הפירוש על פיוטים אלו בשם "אברבנאל"
הגדת-אמשטרדם-תנה-הלל-הגדול.jpg
הניחו התנצלותו של האר"י, אך השמיטו 'אמר הצולה'
הגדת-אמשטרדם-תנה-הלל-הגדול.jpg (244.3 KiB) נצפה 4380 פעמים


אך לא בדקתי בכל קיצורי אברבנאל אם העתיקו פירושו של רבי יהודה אריה די מודינה או שלאחריו.

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 19, 2016 7:03 pm

ועוד מהדורה...
קבצים מצורפים
הגדה - אברבנאל.pdf
(740.53 KiB) הורד 387 פעמים

הוד_והדר
הודעות: 2520
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אפריל 19, 2016 7:58 pm

הגדת רבי יצחק חיות יצא לאור השנה ברוב ברוב פאר והדר בארה"ב [לא בדקתי טיב העריכה מדבר על הדפוס וכו']

מתון
הודעות: 353
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי מתון » ג' אפריל 19, 2016 9:46 pm

עושה חדשות כתב:ועוד מהדורה...

תודה רבה!
זה נראה יפה וטוב. מי חיבר הפירוש?

הוד_והדר כתב:הגדת רבי יצחק חיות יצא לאור השנה ברוב ברוב פאר והדר בארה"ב [לא בדקתי טיב העריכה מדבר על הדפוס וכו']


היאך קראו ההגדה? ואיפה יש להשיגו? אני לא ראיתי במקום שלי בארה"ב

משה גרוס
הודעות: 334
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי משה גרוס » ג' אפריל 19, 2016 10:22 pm

מתון כתב:
האברבנאל השלים כתיבת חיבורו 'זבח פסח' ערב פסח שנת רנ"ו. ונדפס אחר כך בחייו בשנת רס"ה ביחד עם חיבורו ראש אמנה.


גם נחלת אבות נדפס באותה הדפסה

הוד_והדר
הודעות: 2520
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אפריל 19, 2016 11:16 pm

מתון כתב:
עושה חדשות כתב:ועוד מהדורה...

תודה רבה!
זה נראה יפה וטוב. מי חיבר הפירוש?

הוד_והדר כתב:הגדת רבי יצחק חיות יצא לאור השנה ברוב ברוב פאר והדר בארה"ב [לא בדקתי טיב העריכה מדבר על הדפוס וכו']


היאך קראו ההגדה? ואיפה יש להשיגו? אני לא ראיתי במקום שלי בארה"ב


ביגלאייזן , הגדה חיות הקודש י"ל על ידי מכון זכור לאברהם

בלום
הודעות: 126
הצטרף: ו' יולי 10, 2015 10:16 pm

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי בלום » ג' אפריל 19, 2016 11:23 pm

נקרא הגדה של פסח "חיות הקודש"
קבצים מצורפים
Untitled.png
Untitled.png (171.79 KiB) נצפה 4278 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 05, 2017 8:56 pm

אנצל אשכול זה כדי לשאול: בכו"כ ספרים נאמר בשם ספר זבח פסח לר"י אברבנאל שטעם הטפת היין בעת אמירת המכות הוא בגלל הצער על אבדן המצרים. בחיפוש בספר זבח פסח לא מצאנו מקור זה. האם ידוע מקור לכך?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יוני 06, 2017 2:13 am

בברכה המשולשת כתב:אנצל אשכול זה כדי לשאול: בכו"כ ספרים נאמר בשם ספר זבח פסח לר"י אברבנאל שטעם הטפת היין בעת אמירת המכות הוא בגלל הצער על אבדן המצרים. בחיפוש בספר זבח פסח לא מצאנו מקור זה. האם ידוע מקור לכך?

מובא בקובץ בית אהרן וישראל לג [מאמר מאת הרב משה צבי הולצברג -(דברי עצמו)]
קבצים מצורפים
בית אהרן וישראל.pdf
(103.63 KiB) הורד 295 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' יוני 06, 2017 8:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 06, 2017 7:05 am

בקרו טלה כתב:
בברכה המשולשת כתב:אנצל אשכול זה כדי לשאול: בכו"כ ספרים נאמר בשם ספר זבח פסח לר"י אברבנאל שטעם הטפת היין בעת אמירת המכות הוא בגלל הצער על אבדן המצרים. בחיפוש בספר זבח פסח לא מצאנו מקור זה. האם ידוע מקור לכך?

מובא בבית אהרן וישראל [מאמר מאת הרב משה צבי הולצברג -(דברי עצמו)]


ייש"כ גדול
(ראיתי את זה גם בשם המש"ח, אך אני מחפש מקור בדברי רי"א, אם יש)

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יוני 07, 2017 3:57 am

בברכה המשולשת כתב:(ראיתי את זה גם בשם המש"ח, אך אני מחפש מקור בדברי רי"א, אם יש)

אלו דברי המשך חכמה (שמות יב, טו) ושם לא מוזכר לגבי הטפת היין
והנה המצרים נטבעו בים סוף ביום ז' של פסח ואם היה אומר השי"ת שיעשו בשביעי מקרא קודש היה מדמה האדם שהשם צוה לעשות חג לשמוח במפלתן של רשעים ובאמת הלא מצינו שלא אמרו לפניו שירה (מגלה י סע"ב) שנאמר ולא קרב זה אל זה שאין הקב"ה שמח במפלתן של רשעים (מגילה י:) לכן אמר בארץ מצרים שיעשו חג בשביעי ולהורות שאין החג מסיבת מפלת מצרים בים שצוה להן טרם שנטבעו בים ודו"ק. וכן מפורש בילקוט רמז תרנ"ד שלכן לא כתב שמחה בפסח ואין גומרין הלל כל ז' משום בנפול אויבך אל תשמח.

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גלגולו של הגדת "אברבנאל" וקיצוריו, ומחבריהם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 07, 2017 7:32 am

בקרו טלה כתב:
בברכה המשולשת כתב:(ראיתי את זה גם בשם המש"ח, אך אני מחפש מקור בדברי רי"א, אם יש)

אלו דברי המשך חכמה (שמות יב, טו) ושם לא מוזכר לגבי הטפת היין
והנה המצרים נטבעו בים סוף ביום ז' של פסח ואם היה אומר השי"ת שיעשו בשביעי מקרא קודש היה מדמה האדם שהשם צוה לעשות חג לשמוח במפלתן של רשעים ובאמת הלא מצינו שלא אמרו לפניו שירה (מגלה י סע"ב) שנאמר ולא קרב זה אל זה שאין הקב"ה שמח במפלתן של רשעים (מגילה י:) לכן אמר בארץ מצרים שיעשו חג בשביעי ולהורות שאין החג מסיבת מפלת מצרים בים שצוה להן טרם שנטבעו בים ודו"ק. וכן מפורש בילקוט רמז תרנ"ד שלכן לא כתב שמחה בפסח ואין גומרין הלל כל ז' משום בנפול אויבך אל תשמח.


ייש"כ. אז גם הציון למש"ח מוטעה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 835 אורחים