עקביה כתב:א. לדעת האוסר שינוי זרם אסור להשאיר מאוורר דולק בשבת, שכן רק מלאכי השרת יכולים להיזהר שלא לגרום לו שינוי זרם.
אש משמים כתב:עקביה כתב:א. לדעת האוסר שינוי זרם אסור להשאיר מאוורר דולק בשבת, שכן רק מלאכי השרת יכולים להיזהר שלא לגרום לו שינוי זרם.
האיסור הוא לגרום בצורה מכוונת, ולא נראה לי שהזרם משתנה כל רגע לפי תזוזת האדם. נסחפת קצת, לא?
עקביה כתב:אש משמים כתב:עקביה כתב:א. לדעת האוסר שינוי זרם אסור להשאיר מאוורר דולק בשבת, שכן רק מלאכי השרת יכולים להיזהר שלא לגרום לו שינוי זרם.
האיסור הוא לגרום בצורה מכוונת, ולא נראה לי שהזרם משתנה כל רגע לפי תזוזת האדם. נסחפת קצת, לא?
מה זה 'מכוונת'? מספיק בצורה מודעת.
מרגע שאדם יודע שכאשר הוא עובר ליד המאוורר נגרם שינוי זרם, לפי שיטה זו הדבר אסור.
עקביה כתב:כל פעולה שמשפיעה על העומס המוטל על המנוע, גורמת לשינוי זרם. לחיצה על המצודד גורמת לכך שכעת יצטרך המנוע להפעיל גם את סיבוב המאוורר ימינה ושמאלה.
ישנו ספר בשם 'קצות השבת'. מחברו הלך למכון התקנים וערך מדידות על שינוי הזרם. הוא כותב שם את מידת שינוי הזרם הנגרמת ע"י לחיצה על המצודד. הוא מדד ומצא גם כן שכאשר אדם עומד מול וסמוך למאוורר - נגרם שינוי זרם.
קו ירוק כתב:אתה מדבר על שינוי מכוון ומורגש. הפעלת זרם במתח גבוה יותר.
מאורר זה משהו בלתי מורגש,המנוע עובד באותה עוצמה. היו שטענו שיש כמות מזערית של חשמל, והוא לא חש לזה, אבל אינני זוכר פרטים.
מי חושש למוקצה של מאוורר, ומה הטעמים להיתר או לאיסור ?
פרי יהושע כתב:1. גם אם כן זה לא מחייב שיש בזה איסור
2. מדידות אינם קובעות יותר מדי,
3. שלא לדבר על כך, שבכלל לא ידוע האיסור שבהכנסת זרם.
עקביה כתב:פרי יהושע כתב:1. גם אם כן זה לא מחייב שיש בזה איסור
2. מדידות אינם קובעות יותר מדי,
3. שלא לדבר על כך, שבכלל לא ידוע האיסור שבהכנסת זרם.
1. נכון. כל דבריי הם רק לדעת האוסרים שינוי זרם. (מסתבר שרק מלאכי השרת יכולים באמת להיזהר מכך, כפי שכתבתי לעיל).
2. לא הבנתי. המדידה גילתה לו שיש שינוי זרם בין מצב A בו לא עמד אדם מול המאוורר לבין מצב B בו עמד אדם מול המאוורר. כעת מה טוען כב'?
3. מה זה הכנסת זרם? שינוי זרם יש אוסרים. ראה ספרו של הרב יצחק דרזי על חשמל בשבת (שכחתי את שם הספר).
פרי יהושע כתב:התכוונתי שלפי גישה מסוימת וכנראה החזון איש גם נטה לה, אין דנים במלאכת שבת ובכל התורה עפ"י מדידה מדעית אלא עפ"י מראה העין, [וניתן לחכמים, לשקול בפלס מוכר?].
הכנסת זרם, כיוונתי לומר אפי' יותר משינוי זרם שהוא בכלל אינן ברור איסורו.
עקביה כתב:פרי יהושע כתב:התכוונתי שלפי גישה מסוימת וכנראה החזון איש גם נטה לה, אין דנים במלאכת שבת ובכל התורה עפ"י מדידה מדעית אלא עפ"י מראה העין, [וניתן לחכמים, לשקול בפלס מוכר?].
הכנסת זרם, כיוונתי לומר אפי' יותר משינוי זרם שהוא בכלל אינן ברור איסורו.
מראה העין מתייחס למעשה האדם, וכאשר ידוע שמעשה זה מביא לידי תוצאה בעייתית, הוא אסור. עמידת האדם מול המאוורר היא נראית לעין, והיות וידוע, ע"י המדידות, שכך נגרם שינוי זרם, הדבר אסור לפי הדעה האוסרת זאת.
מה זה הכנסת זרם?
פרי יהושע כתב:מה שלאדם מן השורה לא ניכר לא אסרה תורה.
אש משמים כתב:כבר הבאתי לעיל את דעת עמוד ההוראה הגרי"ש אלישיב זצוקללה"ה שאסר להשתמש במצלמות ביטחון שמעבר האנשים וצילומם משנה את רמת הזרם.
פרי יהושע כתב:אש משמים כתב:כבר הבאתי לעיל את דעת עמוד ההוראה הגרי"ש אלישיב זצוקללה"ה שאסר להשתמש במצלמות ביטחון שמעבר האנשים וצילומם משנה את רמת הזרם.
אני דווקא שמעתי משמו אחרת, איני בטוח בכל דבר שאמרו משמו, בכלל בכלל לא בטוח!!.
אש משמים כתב:פרי יהושע כתב:אש משמים כתב:כבר הבאתי לעיל את דעת עמוד ההוראה הגרי"ש אלישיב זצוקללה"ה שאסר להשתמש במצלמות ביטחון שמעבר האנשים וצילומם משנה את רמת הזרם.
אני דווקא שמעתי משמו אחרת, איני בטוח בכל דבר שאמרו משמו, בכלל בכלל לא בטוח!!.
על מה שמעת משמו? על המצלמות?
אש משמים כתב:א. הגריש"א סובר ששינוי ברמת הזרם אסור בתכלית האיסור,(נאמר לגבי מצלמות ביטחון בשבת).
ב. לא פשוט בכלל שזהו כלי שמלאכתו להיתר, והרבה אחרוני זמננו נקטו שהוא כלי שמלאכתו לאיסור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 367 אורחים