קו ירוק כתב:פוק חזי מאי עלמא דבר.
מוקצה ככלי שמלאכתו לאיסור
קו ירוק כתב:פרקטית אני לא מכיר ירק הראוי לקילוף ב'מקלף' ושראוי לאוכלו בשבת (לא תפוחי אדמה, בטטה, חציל, דלעת וכיו"ב הצריכים בישול) שלא רגילים לאוכלו בקליפתו, שזה בריא וארומי יותר. זה כולל מלפפונים תפוחים אגסים וכיו"ב. וא"כ שיותר לקלוף גם מלפפונים. ולאידך גיסא יש שרגילים לקלף גם תפוחים כי קליפתם מרה בפרט לילדים. ויש שרוצים לאוכלם דוקא בקליפתם מחמת הויטמינים המצויים דוקא שם.
כך שאינני רואה מה ההיתר לקלוף במקלף. ואכן כך עלמא דבר. ואולי רק באזור בו אני חי.
קו ירוק כתב:(האם ניתן לקלף קולרבי במקלף או שבכלל הנכון יותר בסכין בגלל מבנה הקליפה המסוים, ואז שוב מקלף הוא לא כלי נכון לגביו.
סגי נהור כתב:קו ירוק כתב:פרקטית אני לא מכיר ירק הראוי לקילוף ב'מקלף' ושראוי לאוכלו בשבת (לא תפוחי אדמה, בטטה, חציל, דלעת וכיו"ב הצריכים בישול) שלא רגילים לאוכלו בקליפתו, שזה בריא וארומי יותר. זה כולל מלפפונים תפוחים אגסים וכיו"ב. וא"כ שיותר לקלוף גם מלפפונים. ולאידך גיסא יש שרגילים לקלף גם תפוחים כי קליפתם מרה בפרט לילדים. ויש שרוצים לאוכלם דוקא בקליפתם מחמת הויטמינים המצויים דוקא שם.
כך שאינני רואה מה ההיתר לקלוף במקלף. ואכן כך עלמא דבר. ואולי רק באזור בו אני חי.
כלומר: כיון שאם נקבל את הטענה לעיל (להתיר בפרי וירק שרגילים לאוכלו בקליפתו) נמצא שמותר לקלוף את רוב הפירות והירקות, הרי מוכח שאסור. אכן היגיון ברזל.
קו ירוק כתב:כתבתי כבר לעיל צא וראה מאי עלמא דבר, ולדידי זה יותר חזק מהגיון. כנראה שהגיונך לא עמד לך להבין דברי.
השאלה יכולה להיות גם ביו"ט בירקות שדרכם לבישול
בברכה המשולשת כתב:ג"א הקטן לא ראיתי מי שמשתמש בקולפן בשבת
עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:ג"א הקטן לא ראיתי מי שמשתמש בקולפן בשבת
גם אני לא ראיתי במשך הרבה שנים, עד שנישאתי וראיתי במשפחת זוגתי תחי' שמקלפים בפשטות...
שמואל דוד כתב:אשמח במראה מקומות אם מותר לקלף פירות וירקות בשבת.
שמואל דוד כתב:שמעתי בשם הגרמ"פ ז"ל שקולפן הוא סכין
כדכד כתב:שמואל דוד כתב:שמעתי בשם הגרמ"פ ז"ל שקולפן הוא סכין
ולכן?
אליהו עזריאל כתב:ע"פ סברא באמת צריך להיות מותר לקלף כל פרי/ירק במקלף היות שזה רק סכין ותו לא, ושלמדתי הלכות בורר היו הרבה קושיות על דברי האבני נזר, ומ"מ להלכה ירקות שרוב בנ"א אוכלים יחד אם הקליפה מותר לקלפו ע"י מקלף מאידך אם רוב אוכלים בלי קליפה יש כאן ברירה ואסור לקלפו ע"י מקלף.
ובשכ"כ הביא שיש מחמירים גם בדבר שרוב בנ"א אוכלים עם קליפה, ושמעתי מתלמיד של הגאון ר' יעקב מאיר שטרן שליט"א שאסר מקלף בשבת בכל מילי מטעם "עובדין דחול"
(דין של רוב מבוא בשו"ע בהלכות בורר לעניין מים עוכרין וכו' חזינן דבבורר הולכים בתר רוב)
כדכד כתב:ההבדל בין מקלף לסכין הוא שסכין עיקרו לחיתוך גם חתיכות שוות ואילו קולפן הוא מיוחד לקילוף. אם אנחנו מגדירים שהפרדת קליפה מהפרי נחשבת בורר כי היא הפרדת פסולת מאוכל רי שמקלף נחשב כלי המיוחד לברירהולכן יש/ סברה בהחלט לאסור קילוף קליפה שאינה נאכלת לרוב בנ"א
דרומי כתב:לגבי שבת מפורשים הדברים במלקטים השונים והמגמה הרווחת היא לאסור זאת, אם כי מזכירים גם את המתירים ובפרט בקליפות הנאכלות.
לגבי יום טוב לא מצאתי בזה דברים ברורים, האם גם האוסרים בשבת יתירו בשופי ביו"ט. ואמנם כך הורגלתי מנעוריי - לאסור בשבת ולהתיר ביו"ט, אך לא מצאתי כ"כ מפורש.
ומבני ביתו של רב חשוב (ז"ל) שמעתי שהורה ביו"ט להשתמש במקלף אך בשינוי (הפוך? מלמטה למעלה?).
עיקר הנפק"מ היא בפסח לאלו המהדרים לקלף כל פרי וירק, כולל עגבניות אגסים וכיו"ב.
כדכד כתב:(כי ברירה בכלי שאינו מיועד לברירה כלל אינה נחשבת ברירה בכלי)
כדכד כתב:אליהו עזריאל כתב:ע"פ סברא באמת צריך להיות מותר לקלף כל פרי/ירק במקלף היות שזה רק סכין ותו לא, ושלמדתי הלכות בורר היו הרבה קושיות על דברי האבני נזר, ומ"מ להלכה ירקות שרוב בנ"א אוכלים יחד אם הקליפה מותר לקלפו ע"י מקלף מאידך אם רוב אוכלים בלי קליפה יש כאן ברירה ואסור לקלפו ע"י מקלף.
ובשכ"כ הביא שיש מחמירים גם בדבר שרוב בנ"א אוכלים עם קליפה, ושמעתי מתלמיד של הגאון ר' יעקב מאיר שטרן שליט"א שאסר מקלף בשבת בכל מילי מטעם "עובדין דחול"
(דין של רוב מבוא בשו"ע בהלכות בורר לעניין מים עוכרין וכו' חזינן דבבורר הולכים בתר רוב)
ההבדל בין מקלף לסכין הוא שסכין עיקרו לחיתוך גם חתיכות שוות ואילו קולפן הוא מיוחד לקילוף. אם אנחנו מגדירים שהפרדת קליפה מהפרי נחשבת בורר כי היא הפרדת פסולת מאוכל רי שמקלף נחשב כלי המיוחד לברירהולכן יש/ סברה בהחלט לאסור קילוף קליפה שאינה נאכלת לרוב בנ"א
סגי נהור כתב:כדכד כתב:(כי ברירה בכלי שאינו מיועד לברירה כלל אינה נחשבת ברירה בכלי)
מה המקור למה שכתבת כאן (במקרה שהברירה נעשית ע"י הכלי)?
למיטב ידיעתי זה לא נכון.
כדכד כתב:מה שמשנה זה שהוא מיוחד לקילוף
זה שהוא עושה מעשה חיתוך, גם לו יהי כדבריך אינו מפקיעו מגדר מיוחד לקילוף. לכן אם קילוף נחשב ברירה גם קולפן ייחשב ככלי המיוחד לברירה
אליהו עזריאל כתב:כדכד כתב:מה שמשנה זה שהוא מיוחד לקילוף
זה שהוא עושה מעשה חיתוך, גם לו יהי כדבריך אינו מפקיעו מגדר מיוחד לקילוף. לכן אם קילוף נחשב ברירה גם קולפן ייחשב ככלי המיוחד לברירה
אני לא רוצה להתחיל להיכנס לויכוח.
אבל אתה החלטת שזה נקרא מעשה קילוף ואני מסביר לך שזה לא מעשה קילוף אלא מעשה חיתוך, ומעשה חיתוך מותר וזה שעשו אותו בצורה מיוחדת לא עושה אותו לכלי המיוחד וכמו שכתוב בשש"כ לעניין טוחן פ"ו הלכה ג' שמותר להשתמש בסכין מקצץ ביצים עיין שם בהערה י"ב
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים