מיכאל1 כתב:ממש כדברי רבנו ירוחם היה שגור על לשונו של הג"ר הלל זקס זצ"ל.
ובזמנו הדברים היו מחודשים בעיניי , וכעת אני שמח לשמוע שמצאנו להם חבר.
יזל מדליו כתב:ר' ירוחם יש לו שיטה מחודשת בענין.
וכך הוא כותב, שהמעיין במשנה יראה שחוץ ממה שהתורה נקנית ב48 קנינים, הרי הכהונה נקנית ב24 קנינים שהם כ"ד מתנות כהונה.
וכמו שפשוט שקודם כל האדם נהיה כהן ואז אח"כ הוא זוכה ממילא ב24 מתנות כהונה כדי שיוכל להגשים את הכהונה שלו.
אותו הדבר גם בתורה קודם כל האדם, לומד ונהפך להיות "בן תורה" ואז ממילא הוא זוכה בשאר המעלות הטובות.
א"כ מה הדרך והקנין לקנות את התורה?
ישנו קנין אחד והוא "עמל" שאם אדם עמל התורה עמלה לו, פי' שהתורה מקנה את עצמה לאותו אדם שזה אומר שהוא יוכל להבין, ואם התורה לא היתה מקנה את עצמה האדם לא היה מבין ובזה שונה התורה משאר המדעים שכל הרוצה לקרוא יבוא ויקרא.
ואילו אדם שאינו עמל אז התורה לא תקנה את עצמה. [במאמר המוסגר לענ"ד לא עושים דימוים מחו"מ, למסכת אבות.]
אש משמים כתב:נראה בעיני שקנייני התורה הם כלים להשראת השכינה והתורה בקרבו, שע"י שמכין גופו ונפשו להיות כלי קיבול שלם ובלא חורים אז יכול לקלוט בעצמו את התורה, והרי זה כמי שקונה חפץ שבלי הפעולות המעשיות הנדרשות לא ישכון החפץ ברשותו הגם שהוא והמוכר מאוד רוצים, כי אין זה תלוי ברצון אלא בהכנה המעשית לקבלת התורה או החפץ.
כן התורה, הגם שהקב"ה רוצה ליתנה וישראל רוצים בה לא תשכון במי שאינו עשה הפעולות ע"מ לקנותה, ולפי"ז זו לשון מושאלת ולא קניין ככל הקניינים.
הוה אמינא כתב:ועוד שאלה {אם כבר הקשת ענין לענין} בכל הקנינים בחושן משפט קונה כל קנין לחוד באופן מוחלט.
למשל למטלטלין לא צריכים גם משיכה וגם הגבהה וגם חצר וגם אגב קרקע וכו', ולמשל לקרקעות אין צריכים גם לכסף וגם לשטר {דל מהכא דין של מקום שכותבים את השטר וכו' שהוא חסרון בגמ"ד של הכסף גופא, וכן חיוב תשלום כסף למי שקנה בשטר דבלא"ה מתבטל הקנין שטר} וגם לחזקה.
האם לדעתך אפשר לקנות תורה לגמרי בכל אחד ממ"ח קנינים לחודא זה בלא זה?
צורב מתחיל כתב:יזל מדליו כתב:ר' ירוחם יש לו שיטה מחודשת בענין.
וכך הוא כותב, שהמעיין במשנה יראה שחוץ ממה שהתורה נקנית ב48 קנינים, הרי הכהונה נקנית ב24 קנינים שהם כ"ד מתנות כהונה.
וכמו שפשוט שקודם כל האדם נהיה כהן ואז אח"כ הוא זוכה ממילא ב24 מתנות כהונה כדי שיוכל להגשים את הכהונה שלו.
אותו הדבר גם בתורה קודם כל האדם, לומד ונהפך להיות "בן תורה" ואז ממילא הוא זוכה בשאר המעלות הטובות.
א"כ מה הדרך והקנין לקנות את התורה?
ישנו קנין אחד והוא "עמל" שאם אדם עמל התורה עמלה לו, פי' שהתורה מקנה את עצמה לאותו אדם שזה אומר שהוא יוכל להבין, ואם התורה לא היתה מקנה את עצמה האדם לא היה מבין ובזה שונה התורה משאר המדעים שכל הרוצה לקרוא יבוא ויקרא.
ואילו אדם שאינו עמל אז התורה לא תקנה את עצמה. [במאמר המוסגר לענ"ד לא עושים דימוים מחו"מ, למסכת אבות.]
כל בסיס ההבנה שלי שיש שייכות בין קנייני התורה לקניינים בחושן משפט מבוסס על ר' ירוחם בדעת תורה פר' תזריע (המאמר האחרון שם).
איפה הר' ירוחם שאתה מביא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 299 אורחים