הודעהעל ידי אבןטובה » ו' יוני 09, 2017 9:20 pm
הג"ר ירוחם פישל ע"ס המצוות לרס"ג עשה יג דף קיא. כ' דרק גמר הבנין אסור להקים בלילה שאז הוא נעשה ראוי להשראת השכינה אבל התחלתו ואמצע מלאכת בנינו שרי אפילו בלילה ומיישב בזה הגמ' ברכות הנ"ל.
וכ"ה בירחון אהל תורה להג"ר פנחס הירשפרונג ז"ל סי' קכד.
גם י"ל דכלי המקדש ובנין המזבח אפשר בלילה יעי' מג"א סי' קפ סק"ד דאין בונין מזבח בשבת ע"כ אין מכסין הסכין בשבת בברכהמ"ז. והוכיח מזה גאון ההוראה רבי צבי פסח זצ"ל בהערותיו ע"ס חוקת הפסח דכיון דבלילה נוהגין לכסות הסכין בברכהמ"ז ע"כ דבונין מזבח בלילה.
והנה בהא דאין בונין מזבח בשבת כ"ה במכילתא פ' ויקהל ובירושלמי פסחים פ"ו ה"ד הרי מזבח שנפל בשבת וכו'. ובשו"ת מהרי"א אטינגא ח"א סי' פח כ' דבנין מזבח דוחה שבת וכבר השיגו עליו
ובשו"ת בית יצחק או"ח סי' ג אות ה הביא בשם הג"ר שמחה בונם איגר ז"ל בנו של הגרע"א זצ"ל שאמר ביישוב קו' התוס' סוכה מא. עמ"ש לא צריכא דאיבני בלילה והקשו הא אין בנין ביהמ"ק בלילה, וע"ז תי' דבנין מזבח יכול להיות בלילה דמזבח ל"ה רק כלי מקדש ולא מקדש גופי'
אבל בפנים יפות פרשת ויצא כ' דאין בנין ביהמ"ק בלילה וכל שכן עשיית מזבח.
ועיין בשו"ת נחלת אבי פרענקל סי' כג
נערך לאחרונה על ידי אבןטובה ב ב' יוני 12, 2017 9:32 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.