עושה חדשות כתב:יומא עא: תנו רבנן מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש והוו אזלי כולי עלמא בתריה כיון דחזיונהו לשמעיה ואבטליון שבקוהו לדידיה ואזלי בתר שמעיה ואבטליון לסוף אתו שמעיה ואבטליון לאיפטורי מיניה דכהן גדול אמר להן ייתון בני עממין לשלם אמרו ליה ייתון בני עממין לשלם דעבדין עובדא דאהרן ולא ייתי בר אהרן לשלם דלא עביד עובדא דאהרן.
מפריעה לי שאלה פשוטה, האם זאת היתה הפעם הראשונה שכבוד הכה"ג נפגש מול כבוד החכמים, הרי לכאו' זה היה אמור לקרות עוד הרבה קודם, ושיהיה בזה דין ומנהג ברור?
א. בפשטות הוא לא היה מהכהנים הגדולים שהאריכו ימים, דכיוון דחציף שמע מינה וכו', ואם כי כמובן יש מקום ללימוד זכות, אבל אם נשיא ישראל ואב"ד אמרו עליו כך - מסתמא זה היה יום הכיפורים היחיד שבו הוא עבד ככה"ג.
ב. ייתכן שהוא מונה לכהונה גדולה ביום הכיפורים עצמו אחרי מותו של הכהן הגדול הקודם (כידוע שאפשר למנות כה"ג ביוה"כ עצמו ועבודתו מחנכתו).
עכ"פ זו היתה כנראה הפעם הראשונה שכל הקהל הלך עמו לסעודה השנתית שהיה הכה"ג עורך לציבור גדול, כי לא ידוע לי על עוד הזדמנות שהיה כל הקהל מתאסף עם הכה"ג חוץ ממה שהיו באים לראות ולשמוע בזמן עבודת יוה"כ עצמה.