אש משמים כתב:ד. ק"ק מכח מה היה על עמ"י להאמין בכך שמשה עושה כל דבריו ע"פ ה', הרי באמת לא היה להם שום אות על כך בכל זמן??
רון כתב:דרך אגב,
מי יוכל לבאר פשט בדברי הר"מ הנ"ל שכתב "אלא כל האותות שעשה משה במדבר לפי הצורך עשאם, לא להביא ראיה על הנבואה, וכו' כפרו בו עדת קרח בלעה אותן הארץ וכו' עכ"ל.
וצ"ע,
הלא מקרא מלא הוא "אם כמות כל האדם ימותון לא ד' שלחני ואם בריאה יברא ד' וגו' וידעתם כי נאצו האנשים את ד'" והנה משמעות הכתוב דכאן יש הוכחה שמרע"ה כל דבריו מאת ד' ית' וזה הבחינה לידע זאת, אם בריאה יברא ד', ומה פשר דברי הר"מ דאין זה הוכחה על נבואתו של מרע"ה.
ויש לי בזה ביאור,
אך אשמח לשמוע דעת הגדולים ממני
פלגינן כתב:רון כתב:דרך אגב,
מי יוכל לבאר פשט בדברי הר"מ הנ"ל שכתב "אלא כל האותות שעשה משה במדבר לפי הצורך עשאם, לא להביא ראיה על הנבואה, וכו' כפרו בו עדת קרח בלעה אותן הארץ וכו' עכ"ל.
וצ"ע,
הלא מקרא מלא הוא "אם כמות כל האדם ימותון לא ד' שלחני ואם בריאה יברא ד' וגו' וידעתם כי נאצו האנשים את ד'" והנה משמעות הכתוב דכאן יש הוכחה שמרע"ה כל דבריו מאת ד' ית' וזה הבחינה לידע זאת, אם בריאה יברא ד', ומה פשר דברי הר"מ דאין זה הוכחה על נבואתו של מרע"ה.
ויש לי בזה ביאור,
אך אשמח לשמוע דעת הגדולים ממני
viewtopic.php?f=17&t=10162
אש משמים כתב:א. מדוע קורח בא בדברים עם משה הרי ערער על כל האמון בו ומה לו לדון איתו כלל אם האמין שאין הוא עושה ע"פ הדיבור??
ב. מדוע נתן למשה להוביל את בירור המציאות באמון משה, היה הוא צריך לומר האיך יבדקו במי בחר ה'. עצם זה שעשו כולם ע"פ משה זוהי הראיה הכי גדולה שהוא יודע רצון ה' ושליחו??
ג. יש לבאר דברי רש"י שהלך משה לדבר עם דתן ואבירם כדי לא להחזיק במחלוקת הרי ידוע שאין המחלוקת היתה עם משה אלא של קורח ועדתו ומה למשה ולמחלוקת זו??
(ד. ק"ק מכח מה היה על עמ"י להאמין בכך שמשה עושה כל דבריו ע"פ ה', הרי באמת לא היה להם שום אות על כך בכל זמן??
ה. ק"ק איך יודעים מי נחלק ממי ומדוע שלא נאמר שמשה נחלק, ואם משום שמשה היה הרוב אין זה מחייב שתמיד יהיה הרוב עדיף על המיעוט, ואם משום שקדם לקורח גם אין זה סיבה כי תמיד יכול המנהיג לשנות ואז חובת הציבור לדאוג לעצמו??)
בינוני כתב:אנסה לענות על הסוף.
לאחר שמשה עשה את כל הניסים ביציאת מצרים - כולל נס של שידוד מערכות טבע, היו ישראל אמורים להאמין שהוא שליח ה' בכל דבריו, וכפי שאכן היה מתחילה "ויאמינו בה' ובמשה עבדו".
בדומה לזה, לאחר שראו גילוי השכינה בשתי הדברות הראשונות ונוכחו לראות במציאות ה', היה להם להאמין שהקב"ה לא ירשה שמשה יעביר דברים בשמו שלא עפ"י האמת, ובוודאי אם היה משקר היה על ה' להענישו [ובדומה לזה נרמז בתורה "וגם בך יאמינו לעולם", וראה שם בראשונים].
ועפ"י הנ"ל פשוט שמי שבא להפקיע מן האמת ולהתלונן על משה הוא הוא הנחלק.
אש משמים כתב:בינוני כתב:אנסה לענות על הסוף.
לאחר שמשה עשה את כל הניסים ביציאת מצרים - כולל נס של שידוד מערכות טבע, היו ישראל אמורים להאמין שהוא שליח ה' בכל דבריו, וכפי שאכן היה מתחילה "ויאמינו בה' ובמשה עבדו".
בדומה לזה, לאחר שראו גילוי השכינה בשתי הדברות הראשונות ונוכחו לראות במציאות ה', היה להם להאמין שהקב"ה לא ירשה שמשה יעביר דברים בשמו שלא עפ"י האמת, ובוודאי אם היה משקר היה על ה' להענישו [ובדומה לזה נרמז בתורה "וגם בך יאמינו לעולם", וראה שם בראשונים].
ועפ"י הנ"ל פשוט שמי שבא להפקיע מן האמת ולהתלונן על משה הוא הוא הנחלק.
זו תשובה טובה על מחלוקת קורח משום שמשה היה צריך להיות אמין בעיני כולם, אך בשאר מחלוקות איך אפשר לדעת?
דרומי כתב:מהלך הנחמד בקובץ המצורף
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים