התחלתי קצת לפקפק על ההנחה, מה בין זה למולח הרבה בשר במפולת יד אחת? וע"ע שו"ת מהר"ם שיק אורח חיים סימן קלח, וצ"ע.עושה חדשות כתב:אמנם זה פשוט שהזורק חץ ובדרך הילוכו הוא קוצר ג' ענפים שונים, ודאי דחשיב ג' קצירות חלוקות ולא רק ריבוי בשיעורים.
מיכאל1 כתב:כמדומה שהיה ויכוח בין הגרח"ג זצוק"ל ליבלחט"א הגרד"ל בדעת החזו"א האם בסגירה של מעגל שפתוח במקום אחר יש איסור בונה או לא לדעת החזו"א.
עוד יתירה מזו שמעתי אומרים בשמו של מרן בעל החזו"א זצ"ל שגם בשעה שאין שום זרם בחוטים וכשהאדם לוחץ על הכפתור לא נעשה עדיין שום דבר, מ"מ עצם סגירת המעגל להיותו ערוך ומתוקן להדלקה שתיעשה אח"כ ע"י שעון, אף גם זה חשיב בונה. (הלום ראיתי בס' חדושים ובאורים להגרח"ש גריינימן שליט"א בחלק או"ח ב' דכתב נמי הכי מסברא דנפשי' שלדעת החזו"א ה"ה נמי דאסור גם בשעה שאינו מחובר עדיין לזרם החשמל, ולענ"ד נראה כמו שיבואר להלן דהחזו"א לא אסר אלא בכה"ג שמחמת פעולתו נוצרו בחוטים כוחות חדשים אשר הם נראים לנו כמו ממות לחיים, וגם מפורש כתב בספרו מפני שיש תיקון צורה להגשם, ולפיכך אף שרגילין בכך אפי"ה חשיב כבונה, אבל בשעה שאין זרם וגם המעגל עדיין פתוח נראה דכיון שההכשרה לכך היא ע"י מעשה כזה שרגילין תדיר לעשותו אין זה אלא גרמא ולא ממש בונה).
עושה חדשות כתב:כידוע ישנה סוג' הנקראת ריבוי בשיעורים, שאם מבשל בשבת לצורך חולה, אבל הכניס לקדירה שיעור יותר גדול מהנצרך לחולה, אז התוספת ל"ה כמלאכה גמורה, אלא רק 'ריבוי בשיעורים'. לדעת כמה ראש' אין בזה איסור דאו' כלל, ולדעת אחרים יש בזה איסור דאו', אבל מ"מ זה פחות חמור ממלאכה רגילה.
אמנם זה פשוט שהזורק חץ ובדרך הילוכו הוא קוצר ג' ענפים שונים, ודאי דחשיב ג' קצירות חלוקות ולא רק ריבוי בשיעורים.
וכן מי שמרים את השאלטר ובכך הוא מפעיל ה' מכונות כביסה, או מבעיר ה' מנורות ליבון, דהוו מלאכות חלוקות ולא רק ריבוי בשיעורים.
יש להעיר עוד, שבריבוי בשיעורים במילוי הקדירה בבשר כשאינו נצרך לכל החתיכות, הרי ג"כ יש את אותה בעיה, כי בודאי אין הכרח שכל החתיכות מגיעות להיות מבושלות (לגמרי או שליש) ברגע אחד ממש, ויותר מסתבר שיש הפרש זמן ניכר בין חתיכה לחתיכה. וא"כ אולי ההנחה דלעיל על זריקת חץ איננה נכונה, ובטל כל הנידון.עושה חדשות כתב:התחלתי קצת לפקפק על ההנחה, מה בין זה למולח הרבה בשר במפולת יד אחת? וע"ע שו"ת מהר"ם שיק אורח חיים סימן קלח, וצ"ע.עושה חדשות כתב:אמנם זה פשוט שהזורק חץ ובדרך הילוכו הוא קוצר ג' ענפים שונים, ודאי דחשיב ג' קצירות חלוקות ולא רק ריבוי בשיעורים.
עושה חדשות כתב:ב. כשאינו נצרך לבשל לחולה או לאוכל נפש ביו"ט שיעור שלם אלא רק חתיכה קטנה, האם זה גם מחיל את ההיתר של ריבוי בשיעורים? (תיבעי אליבא דר"ל דאמר ח"ש מותר מה"ת, ותיבעי ג"כ אליבא דריו"ח, כי סו"ס חצי שיעור לא חמיר איסוריה כשיעור שלם). לכאו' סתימת הלשון מורה שאפשר להוסיף בקדירה אפי' אם מעיקרא נצרך רק לפחות מגרוגרת, וצ"ע. (הרי אם נצרך לבשל לצורך אוכל נפש ב'בישול בחמה', או 'בישול אחר בישול' או לעשות מלאכה בשינוי, לכאו' זה ודאי לא יתיר לו להרבות בשיעורים באופן האסור, ואפי' אם יהיה נעשה הכל בבת אחת ממש, כי הרי לא חל כאן שום היתר כלפי האופן האסור. וכמסק' ה'נחל יצחק' המבו' כאן ודלא כח"ח, וצ"ע).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים