הודעהעל ידי משהד » ב' יוני 01, 2015 5:22 pm
סיכום המידע אודות חיבור זה שנתברר עד עתה
מקור החיבור הוא בכת"י מוסקובה/גינצבורג מס' 488, דפים 134א - 153א
בשנת 1997, הוציא לאור 'מכון אופק' תוספות הרא"ש למס' פסחים מתוך כת"י הנ"ל. במבוא תואר שאר החיבורים שנכללו בהכת"י, ואודות החיבור על מס' ביצה הצהירו שהם: "נמצאות בעיצומה של ההדרה". עוד הוסיפו: "ונראה שלפנינו תוספות איברא והמחבר הוא רבינו חיים בן ר' משה מאיברא". השערה זו ניתנה עם מדת ההסתייגות הדרושה: "זוהי מסקנה ראשונית ויהיה צריך לבחון אותה שוב לכשתסתיים ההדרה בעה"י...".
[דברים אלו (כולל ההצהרה שהחיבור אכן עומד בשלבי עריכה) חזרה ונישנית בשנת 2002, במבוא לתוספות הרא"ש למס' חגיגה, שנדפס מתוך כת"י הנ"ל ע"י 'מכון אופק'.]
בשנת 2001, נדפס החיבור לראשונה ע"י 'מכון תפארת התורה' במסגרת קובץ מפרשים 'כלילת יופי' למס' ביצה. מאחר שהקובץ יועד לשני פרקים הראשונים של המס', נדפס מתוך החיבור רק עד דף כ"ג ע"ב. העורכים הכניסו מבוא קצר, שבו נזכר הוכחות שונות שהחיבור שייך לחכמי איבר"א בכלל, ולרבינו חיים ב"ר משה הנ"ל. לא נזכר כלל שום רמז ל'מכון אופק' ועבודתם, ואף לא פרטי מקור החיבור בכת"י. מהדורה זו לקה (כנראה עקב טשטוש כת"י המקורי) בהשמטת משפטים שלמים, ובטעיות.
בשנת 2011, נכלל החיבור - כנראה בהעתקה מילולית (כולל הטעויות ומוגבל לפרק א'-ב') מתוך קובץ מפרשים הנ"ל - בסדרת 'קובץ שיטות קמאי' בב' כרכים על מסכת ביצה (מהדורה ג'). במקום שרוב החיבורים שנקבצו בחיבור הנ"ל זכו לתיאור קצר ב'דברים אחדים' בראש הספר, חיבור הנ"ל זכה לשתיקה מוחלטת.
עוד בשנת 2011, הוציא לאור הרב ישראל סקלר - במסגרת סדרת תוספות הרא"ש שע"י 'מוסד הרב קוק' - חיבור הנ"ל בשם תוספות הרא"ש למס' ביצה. במבוא שם, מאריך העורך להוכיח בהוכחות שונות שהחיבור אכן שייך לסדרת תוספות הרא"ש (בדומה לרוב החיבורים שנכללו באותו כת"י). אינו מתייחס להצהרת 'מכון אופק' או להוצאת 'מכון תפארת תורה', ואינו מרגיש שום אחריות אפי' לרמז שיש שייחסו החיבור לחכמי איבר"א, וכל שכן לדון ולסתור צד זה.
בשנת 2012, פרסם הרב משה מיימון מאמר בישורון (חלק כ"ו עמ' תתמ"ו - תתנ"ב) שצורף למעלה, בו מנסה להוכיח שייחוס חיבור לסדרת תוספות הרא"ש אין לו רגליים.
תודה לכל המצטרפים לאשכול זה שסייעו במדה מרובה לבירור השתלשלות חיבור זה.