הודעהעל ידי סמ''ק » ה' יוני 10, 2010 1:58 pm
שוב עיינתי בדבר, ולכאורה תירוץ הגר"י ענגל קשה ביותר.
דהא התם בקידושין ילפינן קידושי אשה ממאמה העבריה דבעיא גירעון כסף ולכן על כרחך שנקנית ביותר מפרוטה, דאי בפרוטה בלבד, א"כ לא יהא שייך בה גירעון.
ופריך שם בגמרא, ואימא בשתי פרוטות. על זה תירצו דכיון דאפיקתיה מפרוטה אוקמיה אדינר, כלומר כיון שהתורה החשיבה אותה שאינה נקנית בפרוטה, אלמא חשיבותא בעינן, ועל כן מוקמינן לה אדינר דחשיב. כך פירש"י שם.
אבל כאן בירושה, מה שייך חשיבות. והלא כיון דירושה דאורייתא מתקיימת שפיר בפרוטה, וא"כ בשני אחים דמתקיים ירושה דאורייתא בשתי פרוטות, זה ודאי אינו משום חשיבות, אלא משום דהוי שתי ירושות. וכיון דלא אפיקתיה מפרוטה משום חשיבות, א"כ הדרא קושיא לדוכתא אמאי לא סגי בשתי פרוטות. וה' יאיר עיני. אולי למישהו יהיה כאן פתרון.
אמנם בסוף דבריו כתב הגרי"ע דמשמע דדינר הוא שיעור ממון חשוב. ואולי כוונתו לענייננו ג"כ שאעפ"י שמקיימא ירושה דאורייתא אף בפרוטה, מ"מ אינה ירושה חשובה. ורבנן לא רצו להפקיע ירושה חשובה דאורייתא, ולכך כל שאין בה מותר דינר דהיינו שיעור ירושה חשובה, לא תיקנו כתובת בנין דיכרין.