הודעהעל ידי ירושלמי » ה' יוני 10, 2010 1:38 pm
לענ"ד ברור שכן, אך לא רק מתורת קיזוז, שכן ממ"נ: אי חיוב לצי"ש הוי חיוב, א"כ ודאי שמתקזז, ואם אינו חיוב א"כ שניהם לא חייבים מידי.
ואחדד את הדברים, ע"י חקירה דומה, בגונא דנתחייבו ראובן ושמעון זל"ז חיוב שכל ענינו 'מידת חסידות' (וכעת לא זכור לי דוגמא לזה). נראה דבכה"ג לא שייך דברי לעיל, ואם שמעון ירצה להתחסד ולשלם חובו לא יוכל לומר לראובן התחסד אף אתה ונקזז את החוב. שכן לצי"ש ענינו רמת חיוב מסויימת, אך אותה רמת חיוב מחייבת את כולם באופן שווה, ולא נותר לך אלא לדון עד כמה מחייבת היא. אך כל הכרעה תהא שווה לראובן כמו לשמעון, ומכאן ברור שבחקירה איתה נפתח האשכול לכאו' ברור דניתן לקזז, וכאמור.
אך במידת חסידות, שענינה שהרוצה להתחסד ישלם, א"כ גם אם שמעון החליט להתחסד ולשלם חובו, עדיין יכול ראובן 'להישאר ליטאי' (ח"ו וח"ו, ולתפארת המליצה בעלמא), ולומר אינני מעונין להתחסד, וא"כ הריני פטור ואתה חייב. כנלענ"ד.