מיכאל1 כתב:סכנה ממש או לא סכנה ממש איננה נמדדת בכללים או בסטטיסטיקה אלא בדעת בני אדם ובהרגשתם.
ואם האנשים מתייחסים לכזה דבר בתור סכנה אזי איכא חיוב של השבת גופו דילפינן מקרא, ואע"פ שמצינו חידוש של ר' שלמה קלוגר (כמדומני) שגם באבידת גופו יש פטור של אבידה מדעת מ"מ לא קיי"ל כוותיה.
מאיר סובל כתב:מצאנו חיוב לעזור למי שלא יכול לעזור לעצמו, ומקיים בזה לא תעמוד על דם רעיך.
אבל למי שיכול לעזור לעצמו - איזה חיוב או מצוה יש לעזור לו אם אינו עוזר לעצמו?
(דומה יותר לעזוב תעזוב "עמו" דוקא).
מיכאל1 כתב:סכנה ממש או לא סכנה ממש איננה נמדדת בכללים או בסטטיסטיקה אלא בדעת בני אדם ובהרגשתם.
ואם האנשים מתייחסים לכזה דבר בתור סכנה אזי איכא חיוב של השבת גופו דילפינן מקרא, ואע"פ שמצינו חידוש של ר' שלמה קלוגר (כמדומני) שגם באבידת גופו יש פטור של אבידה מדעת מ"מ לא קיי"ל כוותיה.
שערי חכמה כתב:מיכאל1 כתב:סכנה ממש או לא סכנה ממש איננה נמדדת בכללים או בסטטיסטיקה אלא בדעת בני אדם ובהרגשתם.
ואם האנשים מתייחסים לכזה דבר בתור סכנה אזי איכא חיוב של השבת גופו דילפינן מקרא, ואע"פ שמצינו חידוש של ר' שלמה קלוגר (כמדומני) שגם באבידת גופו יש פטור של אבידה מדעת מ"מ לא קיי"ל כוותיה.
בגלל שאתה מרגיש שזה סכנה, תזיק לאדם אחר שסבור שזו לא סכנה?
וגם אם הותר למי שהדבר נוגע לעצמו, איך יתכן להתיר למי שהדבר אינו נוגע אליו להזיק לאחרים ?
מאיר סובל כתב:מצאנו חיוב לעזור למי שלא יכול לעזור לעצמו, ומקיים בזה לא תעמוד על דם רעיך.
אבל למי שיכול לעזור לעצמו - איזה חיוב או מצוה יש לעזור לו אם אינו עוזר לעצמו?
(דומה יותר לעזוב תעזוב "עמו" דוקא).
שערי חכמה כתב:ידוע על אחד הפוסקים המפורסמים שמתיר למסור למשטרה אדם שנוהג שלא כחוק, ומעודי תמהתי עליו שלא חילק בין נהיגה מסוכנת ממש לסתם עבירת תנועה, ואם הותרה הרצועה למסור על כל עבירת תנועה כמעט כסדום היינו לעמורה דמינו.
מיכאל1 כתב:שערי חכמה כתב:מיכאל1 כתב:סכנה ממש או לא סכנה ממש איננה נמדדת בכללים או בסטטיסטיקה אלא בדעת בני אדם ובהרגשתם.
ואם האנשים מתייחסים לכזה דבר בתור סכנה אזי איכא חיוב של השבת גופו דילפינן מקרא, ואע"פ שמצינו חידוש של ר' שלמה קלוגר (כמדומני) שגם באבידת גופו יש פטור של אבידה מדעת מ"מ לא קיי"ל כוותיה.
בגלל שאתה מרגיש שזה סכנה, תזיק לאדם אחר שסבור שזו לא סכנה?
וגם אם הותר למי שהדבר נוגע לעצמו, איך יתכן להתיר למי שהדבר אינו נוגע אליו להזיק לאחרים ?
לכאורה אם הדבר מותר לך אז מותר לך גם להציל אחרים מדין לא תעמוד
ואם זוהי סכנה ויש אדם הסבור שאינה סכנה אז יש מצוות השבת אבידת גופו וכמו שכתבתי, ואע"פ שזה יבוא על חשבון מישהו אחר
ואם אין זו סכנה אז גם אסור לאדם גם להציל את עצמו אא"כ נאמר שיש לו זכות מדיני השכנים לכפות על שכניו רק שימוש סביר שראוי לעשות בבניין משותף ולא להעמיד בלוני גז פיראטיים.
יבנה כתב:שערי חכמה כתב:ידוע על אחד הפוסקים המפורסמים שמתיר למסור למשטרה אדם שנוהג שלא כחוק, ומעודי תמהתי עליו שלא חילק בין נהיגה מסוכנת ממש לסתם עבירת תנועה, ואם הותרה הרצועה למסור על כל עבירת תנועה כמעט כסדום היינו לעמורה דמינו.
מנחת יצחק ח"ח סי' קמ"ח כותב בפירוש כמה פעמים שמדובר במי שמסכן אחרים, ולא במי שנוסע בנתיב תחבורה ציבורית או לא עומד דום ביום הזכרון ע"ש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 428 אורחים