ממרומי היער כתב:כידוע יש המכריזים, ויש שלא, אך יש גם המקפידים להכריז, ויש גם כאלה שמקפידים שלא להכריז.
ואבאר כוונתי:
כהקדמה ברור הדבר שלא ראוי סתם להשמיע קולות באמצע התפילה, בלי סיבה מספקת.
שני קולות מפעפעים בליבי בשאלה הזו: האם עדיף להכריז יעלה ויבוא בתפילת לחש במעריב של ראש חודש או בשחרית, צד א' אומר שיש להכריז דווקא במעריב של ראש חודש, מכיון שהדין הוא שאם הוא שכח אינו חוזר, ולכן חשוב ביותר להזכיר לשוכח. או דלמא, בשחרית יותר חשוב מכיון שאם הוא ישכח אזי הוא יצטרך לחזור ולהתפלל, ובכדי שלא יצטרך לטרוח ולהתפלל שוב, ראוי ביותר להזכיר לו שלא ישכח.
יש בשורש השאלה לדון האם הסיבה שמזכירים היא בין אדם לחברו או בין אדם למקום.
שלמה בן חיים כתב:כן מבואר בדברי הביאור הלכה סימן קיד סעיף ב ד"ה אסור להזכיר
ודע עוד דמדלא זכרו את העצה שנזכר במ"א שהש"ץ יזכיר בתוך התפלה בקול משיב הרוח ומוה"ג משמע דס"ל דאין נכון לעשות כן ומ"מ משמע מדברי הח"א דבדיעבד מהני עצה זו ואף דלא ידעתי את מקורו דהלא המ"א העתיק את דברי הב"ח דלהרמ"א לא מהני זה מ"מ נ"ל דיש לסמוך עליו דבלא"ה דעת הדה"ח דבדיעבד אף אם הזכיר גשם בליל ש"ע לא יחזור ולהיפך לדעת הראבי"ה והפר"ח שהחזיק בשיטתו אם לא הזכיר עתה גשם לא יצא ידי תפלה:
הפשטן כתב:האם מישהו מכיר בית כנסת אשכנזי, שבו נהוג לומר בקול את שתי המילים "יעלה ויבוא" באמצע התפילה?
כדכד כתב:הפשטן כתב:האם מישהו מכיר בית כנסת אשכנזי, שבו נהוג לומר בקול את שתי המילים "יעלה ויבוא" באמצע התפילה?
כן
הפשטן כתב:האם מישהו מכיר בית כנסת אשכנזי, שבו נהוג לומר בקול את שתי המילים "יעלה ויבוא" באמצע התפילה?
בן אדם כתב:הפשטן כתב:האם מישהו מכיר בית כנסת אשכנזי, שבו נהוג לומר בקול את שתי המילים "יעלה ויבוא" באמצע התפילה?
מה זה קשור לביהכ"נ? אין צריך את האישור של השמש/גבאי בביהכ"נ להכריז בקול.
בן אדם כתב:הבחנתי שבהרבה בתי כנסת אין מכריזים אלא דופקים בשלחן כרמז לכך, מה הפשט בזה?
הפשטן כתב:כדכד כתב:הפשטן כתב:האם מישהו מכיר בית כנסת אשכנזי, שבו נהוג לומר בקול את שתי המילים "יעלה ויבוא" באמצע התפילה?
כן
איזה?
כדכד כתב:הפשטן כתב:כדכד כתב:כן
איזה?
מאי נפק"מ? בכל בתי הכנסת (האשכנזים) שהתפללתי בהם בילדותי היה המנהג שמכריזים בקול.
כדכד כתב:לענ"ד אין תפקיד הפורום להשביע את סקרנותו של מר
כדכד כתב:מחילה
לא שאלת באיזה בית כנסת
כדכד כתב:לגבי השבעת סקרנות - תפקיד הפורום הוא להבנתי לענות על שאלות בתורה חכמה והלכה ולא רק כדי להשביע סקרנות
כדכד כתב:
עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:
איש_ספר כתב:ראיתי פעם בספר צרור החיים לתלמיד הרשב"א שמספר על מנהג מורו הרשב"א להגביה קולו ביעלה ויבוא או בהזכרה אחרת ושם היה נראה שטעמו משום שכך יתן על ליבו. כעת איני מוצא שם. הכרזת יעלה ויבוא קודם שמו"ע נזכרה כבר בפוסקים אגב ההוראה שאין בכך משום הפסק, וכך ראיתי למרא דעובדא שמכריז בעצמו קודם שמו"ע. משרבו הצדיקים ביטלו הכרזה והמירוה בהקשה.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים