אפרים זלמן כתב:עמרם כתב:סליחה על הבורות. על איזה תוספות החזו"א מדבר בבבא קמא כ"ג? (אין לי בבית חזו"א.)
יתכן שזה טעות והכוונה לתו' סנהדרין ע''ז א'.
אפרים זלמן כתב:עמרם כתב:סליחה על הבורות. על איזה תוספות החזו"א מדבר בבבא קמא כ"ג? (אין לי בבית חזו"א.)
יתכן שזה טעות והכוונה לתו' סנהדרין ע''ז א'.
פרי יהושע כתב:לעומת כן רעו הלא היה בעיקר לומד וכמובן בסוף או גם בדרך פוסק, וככזה אין בשיטתו משום התווית דרך
פרי יהושע כתב:אני רוצה לעלות כאן עוד אבחנה פשוטה מאד שאיני מבין איך נשמטה לכאורה מהכותבים כולם:
החילוק הבסיסי הקודם בין האישים החזון איש והגר"ח, לפני השקפת עולם, סגנון אישיות, ועוד, הייתה בעיקר קודם במה שנקרא משלח היד, הלא הגר"ח היה ביסודו ראש ישיבה בנו של ראש ישיבה, ובספרו הוא מתווה בעיקר שיטת לימוד, ובכך ראה את עיקר ענינו בעולם, על רקע התקופה לתת דרך חדשה / ישנה למען היות כלי מלחמה בידי בני הישיבות רציונליזים כנגד הרציונליזים שהציעה ההשכלה המאוחרת.
לעומת כן רעו הלא היה בעיקר לומד וכמובן בסוף או גם בדרך פוסק, וככזה אין בשיטתו משום התווית דרך, סגנונו הוא עצמאי, בוודאי גם הוא על רקע התקופה, הוא נצרך להביע דעתו ולתת ליבו לשינויים שקורים, ולנסות לבאר, וליישם את המשך הרצף של התושבע"פ והרלבנטיות שלה בזמן תמורות, עכ"פ מה יש להשוות?.
אתייחס כאן בהקשר זה להערה אחת (מס' 13) של הרב יהושע ענבל, באשר לדרך הלימוד בישוב הישן בירושלים. מדבריו נשמע כי הישוב הישן היה בשעתו מעין עיירה קטנה שלא היה לה מבוא ודרך להתפתחות הלימוד באירופה. האמת שלא מינה ולא מקצתיה, כי כאמור כל הדרכים והשיטות הינן תגובות להשכלה, והיכן שלא הוצרכו לתגובות אלו, באופן טבעי למדו לפי הסגנון הישן, ודבקו בתורת רבם הגר"א וליותר מכך לא הוצרכו, ואמנם רבים הם היו הגאונים חכמי התורה בישוב הישן של מעלה, וחדשנים לא פחות מבחינת היישום והדקדוק בהלכות, וכן בישוב הארץ ובכלל במה שהיו עצמאים בהילוכם יותר מרעיהם בני ליטא, ואינם צריכים לדידי ולדכוותי, באשר חפים הם מביקורתו חסרת ההשראה של הרב יהושע ענבל.
דורשי יחודך כתב:האם יש איזה מקור לתזה הזאת שהגר"ח המציא את דרך לימודו כדי להגן מפני ההשכלה?
האם לא חשב שכך לומדים, ושדרכו היא היא האמיתית?
לולא ההשכלה, היה לומד בצורה אחרת?
אפשר לפרש את ההשגחה העליונה מדוע דווקא אז זרח אורו של דרך זה, אבל מהכ"ת שהגר"ח היה עסוק בזה?
אני חשבתי לתומי ששניהם זיע"א, הגר"ח והחזו"א, עסקו בתורה לפי כוחותיהם ודרכיהם שניתנו להם מן השמים, ולכל אחד מהם יצא מה שיצא.
עפר לרגלם כתב:דורשי יחודך כתב:האם יש איזה מקור לתזה הזאת שהגר"ח המציא את דרך לימודו כדי להגן מפני ההשכלה?
האם לא חשב שכך לומדים, ושדרכו היא היא האמיתית?
לולא ההשכלה, היה לומד בצורה אחרת?
אפשר לפרש את ההשגחה העליונה מדוע דווקא אז זרח אורו של דרך זה, אבל מהכ"ת שהגר"ח היה עסוק בזה?
אני חשבתי לתומי ששניהם זיע"א, הגר"ח והחזו"א, עסקו בתורה לפי כוחותיהם ודרכיהם שניתנו להם מן השמים, ולכל אחד מהם יצא מה שיצא.
עניין זה שדרכי הלימוד נוצרו כתגובה להשכלה הוא הכל מבית מדרשם של חוקרי החרדים בראשות יעקב כץ, המחפשים בכל פעולה שעשו החרדים אי פעם תגובה למה היא, ואין קץ להבלים
- והרי ממ"נ אם יש תוכן אמיתי בלימוד הזה למה להניח שהצריכו אותו כתגובה למשהו, אולי פשוט ככה חשבו, מלבד שכמובן זו עצירה של שעון ההיסטוריה שעה שרירותית, שהרי באותה מידה יכול להיות שמה שקרה בהמשך בעולם החילוני/משכילי הוא תגובה לחרדיות שבתורה הגיבה לרפורמה שהגיבה לאמנציפציה וכו' וכו' חד גדיא חד גדיא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 420 אורחים