נוטר הכרמים כתב:לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה.
נוטר הכרמים כתב:בפשוטו 'אהבת חנם' שייך במי שגמלו רעה והוא תחת אשר ישטננו - אוהבו כמקדם ויותר, ואף שאסור ליטור שנאה, מ"מ מנא לך שמחויב לאהוב את שונאיו.
נוטר הכרמים כתב:ועוד יש לפלפל ע"פ היסוד של 'כמים הפנים לפנים' המבואר בתוס' בב"מ לענין שנאת הרשעים ודין מצוה בשונא בטעינה.
עשוי לנחת כתב:נוטר הכרמים כתב:לבך אמר לך? כך ידוע משם הראי"ה קוק שטבע מושג זה.
אם כך, אז אכן צדקתי, יש לך מקורות לכך בשמו?
.
גוראריה כתב:והרי זה מה שזעק הראי"ה במר לבו: מוטב שנכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם!
גוראריה כתב:כל מה שמהראי"ה זצ"ל הוא 'מציבור לא לנו'?
עשוי לנחת כתב:בפי הבריות מתגלגל המושג "אהבת חנם", ובפרט בימים אלו אמרי אינשי, דבזכות "אהבת חנם" נזכה לתקן "שנאת חנם".
אך עד כמה שחפשתי לא מצאתי מקורו.
[אולי באוצר החכמה אפשר למצוא מקורות רבים, אך לא מקורות קדומים ונאמנים, אלא ספרים שהובא בהם המושג בשיגרא דלישנא, עקב שימוש הציבור במושג זה, אך בחיפוש בספרי יסוד לא נמצא כלל.]
חוששני להתבטא על מושג זה, שמא ימצא לנו מישהו שמקורו מאדם גדול, אך על פניו המושג הזה נשמע קצת מוזר, כי לא שייך אהבה בחנם; חייבים לאהוב כל אחד. לא צריך סיבה לאהוב, צריך סיבה לא לאהוב. ואכן מי שיש סיבה שלא לאוהבו - כגון רשע, הרי אסור לאוהבו.
ובשלמא המושג "שנאת חנם" מובן, כי אסור לשנוא סתם, נמצא שמי ששונא הרי זה לחנם, אך "אהבת חנם" - אם קיים בכלל מושג כזה - הרי הוא שלילי, כי אם זה בחנם, הרי זה אסור כאמור.
[וליבי אומר לי שהמושג הזה נכנס מציבור לא לנו, שדוגל מאוד ב"אהבת ישראל" וגם את הרשעים, אשר הוכיח סופו של ציבור זה על תחילתו...]
שליטא כתב:ה"ה באהבת חינם שפרושו של דבר שצריך להיות עם לב נקי מצד בין אדם לחבירו אבל במיוחד מצד בן אדם למקום - בבחינה של אני ואפסי עוד
גימפעל כתב:המקור הנוכחי שהוא האדמו"ר ר' חיים מאיר יחיאל שפירא מדרוהוביץ' הוא לא הרבה יותר היימיש (משלנו) מאשר הרב קוק.
הוא היה אומר: כשם שחורבן בית שני בא מפני שנאת חינם. כך יוקם בניננו מפני אהבת חינם.
בולס שקמים כתב:אורות הקודש ח"ג עמ' שכג.
אנא עבדא כתב:המושג "אהבת חנם" מוזכר כמה וכמה פעמים ב"דברי ישראל" מהרה"ק ממודז'יץ זצ"ל
זאב ערבות כתב:יתכן שאיזה אדמור זה או אחר קידש את המושג אהבת חנם, אך נראה לכאורה שזה לקוח ממה שידוע אצל הנוצרים שיש לתת את הלחי השניה כשסותרים לך.
גל של אגוזים כתב:זאב ערבות כתב:יתכן שאיזה אדמור זה או אחר קידש את המושג אהבת חנם, אך נראה לכאורה שזה לקוח ממה שידוע אצל הנוצרים שיש לתת את הלחי השניה כשסותרים לך.
חס ושלום - כנראה שלא הבנת המושג של 'אהבת חנם' לא של הר"ק ולא של קוזמיר-מודז'יץ.
עליך עיננו כתב:בעצם אם מבינים היטב את הענין של שנאת חינם נבין מהו אהבת חינם וזה כבר כ' בתורה
עשיו שונא ליעקב זה חינם! משום שסבר שגנב לו את הברכות ומגיע לו אותם מעיקר הדין ולא הבין שהיה זה רצון ה' שיעקב יקבל את הברכות..
אם אדם שונא את חברו מחמת שעשה לו דבר רע ולא הבין שהיה זה מאת ה' זה חינם
וכן הוא בכיית חינם שמצינו בפ' שאמרו בשנאת ה' אותנו כלומר אם מסוגלים לבכות כי פוחדים להכנס לארץ ולא בוטחים בהקב"ה אין לך חינם גדול מזה!
וכן הוא אהבת חינם שמצינו ביוסף הרי אמר להם "אתם חשבתם עלי רעה ה' חשבה לטובה"
כלומר אין לי מה לשנוא אותכם כי הבנתי שהכל מאת הקב"ה ולכן אהבה שאינה תלויה בדבר..ותמיד אדם אוהב את חברו ללא חשבונות כי הכל מאת ה' זהו אהבת חינם לענ"ד
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בדיוק היום שאלני יהודי אם אחד גנב אותו הציק לו וכו' והוא שונאו לזה יקרא חנם?
אם אפשר תשובה עם מקורות לא סברות הכרס.
אני ממתין לחכמים דכאן.
זאב ערבות כתב:עליך עיננו כתב:בעצם אם מבינים היטב את הענין של שנאת חינם נבין מהו אהבת חינם וזה כבר כ' בתורה
עשיו שונא ליעקב זה חינם! משום שסבר שגנב לו את הברכות ומגיע לו אותם מעיקר הדין ולא הבין שהיה זה רצון ה' שיעקב יקבל את הברכות..
אם אדם שונא את חברו מחמת שעשה לו דבר רע ולא הבין שהיה זה מאת ה' זה חינם
וכן הוא בכיית חינם שמצינו בפ' שאמרו בשנאת ה' אותנו כלומר אם מסוגלים לבכות כי פוחדים להכנס לארץ ולא בוטחים בהקב"ה אין לך חינם גדול מזה!
וכן הוא אהבת חינם שמצינו ביוסף הרי אמר להם "אתם חשבתם עלי רעה ה' חשבה לטובה"
כלומר אין לי מה לשנוא אותכם כי הבנתי שהכל מאת הקב"ה ולכן אהבה שאינה תלויה בדבר..ותמיד אדם אוהב את חברו ללא חשבונות כי הכל מאת ה' זהו אהבת חינם לענ"ד
שנאת חנם זה דבר פשוט להבין. אדם ששונא את השני ומיצר לו בלי שעשה לו דבר. מדוע עושים זאת זו שאלה טובה אך זו מציאות שיש אנשים שפשוט שונאים אחרים בלי שום סיבה מוצדקת (לפעמים הם סבורים או חושדים שעשה משהו ולא טורחים לברר וזה נקרא חושד בכשרים).
אך מה זה אהבת חנם? יש מצווה של ואהבת לרעך כמוך ולא תשנאנו בלבבך. אך איפה נכנס כאן "החנם". יש גם אהבה שלא תלויה בדבר ויש על כל פשעים תכסה אהבה. ומה הקשר של כל זה לבכיית חנם שזה נושא אחר לגמרי, כמו תינוק שעושה הצגה ובוכה בשביל שיקבל ממתק.
ושוב מה הקשר של חנם לאהבה? אצל הגויים יש מושג תן את הלחי השניה, משמע אפילו אם מישהו הרע לך, תראה לו שאתה אוהב אותו ותן לו את הלחי השניה וזה נקרא אצלם אהבת חנם. אך כידוע אצלם נאה דורש ולא נאה מקיים ולך תראה איך הם הראו את "האהבת חנם" שלהם ליהודים במשך הדורות שהרעו לנו על לא עוול בכפינו באכזריות נוראית
ובקשר למה שאתה מביא מיוסף, מישהו העיר לי (ואיני זוכר מה המקור) שלא מובא שיוסף מחל לשבטים, אכן אמר "אתם חשבתם עלי רעה ה' חשבה לטובה" אך זאת לא אומרת שמחל להם, ומובא בספרים שבגלל שלא מחל להם עד היום אני משלמים את המחיר בפורעניות הבאות עלינו (אני מנסה לברר כעת את מקור הדברים).
עליך עיננו כתב:חס ושלום לדמות אהבת חינם ששיך אצל הגוים שהכל הוא אינטרסים אישים ..וכמו שכ' לעיל אדם שמאמין שהכל ביד ה' ואין חברו הזיק לו בלי רצון הקב"ה, הוא לא ישנא אותו (מ"מ בצורה אישית) כדברי דוד לבנו ה' אמר לו קלל..
לגבי הסיפא זה לא רק רבנו בחיי זה מדרשים מפורשים וכך מבואר בנביא עמוס (הפטרת וישב) על שלשה פשעי ישראל וכ'ו על מכרם אביון בעבור נעליים וידוע שהכונה על השבטים שמכרו את יוסף בעבור נעליים...וזה גזירת עשרה הרוגי מלכות כי לא התכפר להם.ועי' בזה דברים נפלאים במשך חכמה פ' אחרי מות באור לברכת שמו"ע ביו"כ מחלן לשבטי ישורון שזה מירי על המכירה..
אבל לא כ' בשום מקום ששנא אותם וזה לא סותר מ"ש כלל יכול להיות שלא מחל כי פשוט לא בקשו מחילה כמשמע מהפסוקים..
אבל ודאי אהב אותם כמקודם..
ולגבי עצם הענין האם היה מחילה או לא האריך בזה בספר הכתב והקבלה ועוד ספרים...ותלוי בבאור המכירה מה היתה כונתם ואכמ"ל..
זאב ערבות כתב:עליך עיננו כתב:חס ושלום לדמות אהבת חינם ששיך אצל הגוים שהכל הוא אינטרסים אישים ..וכמו שכ' לעיל אדם שמאמין שהכל ביד ה' ואין חברו הזיק לו בלי רצון הקב"ה, הוא לא ישנא אותו (מ"מ בצורה אישית) כדברי דוד לבנו ה' אמר לו קלל..
לגבי הסיפא זה לא רק רבנו בחיי זה מדרשים מפורשים וכך מבואר בנביא עמוס (הפטרת וישב) על שלשה פשעי ישראל וכ'ו על מכרם אביון בעבור נעליים וידוע שהכונה על השבטים שמכרו את יוסף בעבור נעליים...וזה גזירת עשרה הרוגי מלכות כי לא התכפר להם.ועי' בזה דברים נפלאים במשך חכמה פ' אחרי מות באור לברכת שמו"ע ביו"כ מחלן לשבטי ישורון שזה מירי על המכירה..
אבל לא כ' בשום מקום ששנא אותם וזה לא סותר מ"ש כלל יכול להיות שלא מחל כי פשוט לא בקשו מחילה כמשמע מהפסוקים..
אבל ודאי אהב אותם כמקודם..
ולגבי עצם הענין האם היה מחילה או לא האריך בזה בספר הכתב והקבלה ועוד ספרים...ותלוי בבאור המכירה מה היתה כונתם ואכמ"ל..
לא כתוב בשום מקום ששנא אותם אך גם לא כתוב שאהב אותם אז מנין לך שודאי אהב אותם? והאם ברור לך שמקודם המכירה הוא כן אהב אותם? הלא הוציא עליהם דבה. ממתי אדם מוציא דבה על מישהו שהוא אוהב. ועוד אתה כותב שיכול להיות שלא מחל כי פשוט לא בקשו, אך זו סברת עצמך ומנין לך? הלא מדובר כאן על אבהת חנם אז מדוע לא מחל להם בין בקשו בין לא בקשו?
בקיצור, אהבת חינם נשמע דבר לא מציאותי למרות הדרשות היפות. אם היה כזה דבר אהבת חינם, הבתי דין ויועצי שלום בית היו מחוסרי עבודה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 370 אורחים