מחולת המחנים כתב:הא גופא, רא"ד ליטמאנאוויץ טעה או הוטעה לחשוב על עופות הבראקל שיש להם מסורת, וכעת שיצא עליהם ערעור (מה שלא היה מקודם כיון שהכל התנהל בסודיות מחשידה) שוב אינו יכול להעיד בזה כיון שעביד איניש לאחזוקי דיבוריה.
ובכלל, כל הטענה שלך תמוהה מעיקרא, האם בכל מקרה של ערעור על הנהגה ודין הנוהג בכלל ישראל נוכל לומר שאי אפשר לשום רב שנהג כך לפסוק בזה, הלא מה שנהג כן הוא רק משום שהורגל בכך, וכעת משבאה שאלה לידו פסק כפי מה שפסק, ולכאורה לא שייך לומר בזה עביד איניש לאחזוקי דיבוריה, משא"כ במי שהתחיל לנהוג מנהג חדש שלא נהג בו עד עתה מכיון שכך הכריעה דעתו, הרי בזה ודאי שייך לומר עביד איניש לאחזוקי דיבוריה.
הרי על זה גופא אנו דנים, אם טעה אם לאו. ובודאי יש לו חזקת כשרות שלא טעה אלא בדק את הדברים לעומק, ועל זה נאמר חזקה על חבר וכיוצא. ומכיון שאפשר להניח בשופי שלא טעה, אם כן שוב מותר לסמוך על הכרעתו, ואין כאן ענין כלל של עביד איני להחזיק בדיבורו. ואם נאמר דגם בכה"ג יש את הכלל של עביד איניש, אם כן ברגע שרב פוסק דבר, ויש שאלה על דבריו, כבר אי אפשר לסמוך על דבריו, משום דעביד איניש כו'. וזה ודאי אינו נכון. אלא כל כלל זה נאמר דוקא אך ורק היכא שכבר נהג משהו, ורק אח"כ נתגלה פקפוק חדש שלא נתן עליו את הדעת, בכה"ג יש לנו לומר שאולי מחזיק בדיבורו.
והוא הדין בכל מה שרב או גדול בישראל נוהג, אנו מניחים שלמד את הנושא ומכיר אותו כמו שצריך, ואפשר לסמוך על הכרעתו אפילו אח"כ. וכן אם נהג במשהו ואח"כ התגלה ערעור, אם זה לא קשור דוקא בו, אפשר לסמוך עליו. למשל, אם יש שאלה חדשה בלחם, אז אפשר לסמוך אפילו על רב שאכל מלחם זה, כי אין כאן החזקת בדיבורו, כי הלחם לא היה האחריות שלו, אלא סמך על אחרים, וא"כ שוב אין כאן החזקה בדיבורו.
כל הנידון של החזקה בדיבורו, זה למשל כשרב נותן הכשר לעוף, והוא אמור לחקור את הנושא מהתחלה עד הסוף, ואז אחרי שהוא מכשיר ונוהג היתר בדבר, מתגלה פקפוק חדש, בכה"ג יש סברא לומר שעביד איניש להחזיק בדיבורו.
וגם בסברא זו אין נפק"מ כל כך הלכה למעשה, כי אין אנו סומכים על הרב כשלעצמו, אלא בודקים דבריו, ואם דבריו נכונים, אז אפילו אם החזיק בדיבורו, עדיין אפשר לסמוך עליו.
וכל דברי הרלב"ח נאמרו רק לגבי צירוף המהר"י בי רב לבית דין, שזה דבר אחר לגמרי.
בכל מקרה, יש בסיפור הזה יותר מדי יצרים, ויותר מדי אנשים מעורבים שלא ממש יודעים את המציאות ועל מה הם דנים, וזה הרס לבינתיים יוזמה חשובה מאד.