נאשער כתב:אגרת:
לא ראיתי משהו שעונה בדיוק לבקשתי אבל בדיעבד הנאתני מאוד מהקונטרסים, זה משהו מעניין.
ויתכן לומר דאביי ורבא לטעמייהו בפלוגתא דאי עביד מהני, דלאביי דבעלמא אי עביד מהני, א"כ מן הדין אין צריך להחזיר הרבית כלל, אלא דגלי רחמנא וחי אחיך עמך, הלכך למעוטי בחיוב ההשבה עדיף, ואית לן למימר דמאי דעביד אהני, ואינו חייב להחזיר אלא ד', אבל לרבא דאי עביד לא מהני, ומן הדין היה ראוי לומר דכל הרבית נשאר ברשות הלוה, הלכך אף דילפינן מוחי אחיך עמך דמאי דעביד אהני, ורק משום וחי אחיך חייב להחזיר, מ"מ אמרינן דתנאי החזרה יש לחייב כאילו אי עביד לא מהני, אלא דאינו אלא משום וחי אחיך, והא דבתמורה ו' ב' לא אמרו דזה איכא בינייהו, הוא משום שאין לדבר הכרע.
עשוי לנחת כתב:מביאים בשם הגר"ח מוואלז'ין שיש עניין לדייק בשמות התנאים והאמוראים בעלי המימרות בש"ס כדי שנדע להבין אותם עפ"י שיטתם במק"א. ואני לא זוכר כעת היכן זה.
אלמא גבי שמחת יום טוב ר' יהודה לחומרא ורבנן לקולא והא אפכא שמעינן להו
עזריאל ברגר כתב:ראה לדוגמא ביצה כט,א:אלמא גבי שמחת יום טוב ר' יהודה לחומרא ורבנן לקולא והא אפכא שמעינן להו
זכור לי שיש משהו דומה על רבי יהודה ורבי שמעון במסכת שבת, שפשוט לגמרא שר"י לחומרא ור"ש לקולא.
נאשער כתב:שמעתי היום ממישהו שיש פירוש המשניות להרמב"ם שאומר שזהו כבוד התורה!,
חיפשתי ברמב"ם ולא מצאתי,
משמת רבי עקיבא בטל כבוד התורה
אבל מה שאמר גם בר' עקיבה בטל כבוד התורה, רוצה לומר רבוי הלמוד, והוא אמרם משמת ר' עקיבה בטלו זרועי תורה ונסתתמו מעינות החכמה,
דורשי יחודך כתב:בתור חומר למחשבה בעלמא, יש להעיר:
א. יש מקומות שמבואר להדיא בגמרא שהתנא לשיטתו, או ששני הנידונים תלויים זה בזה, האם אפשר לדייק מזה שכשאין התייחסות לזה בגמרא משמע שאין קשר?
ב. אם תנאים אחרים, או אמוראים, סוברים כמותו במקום אחד ולא במקום השני, האם זה סתירה ללשיטתו?
ג. אם פוסקים כמו התנא במקום אחד ובמקום אחר לא, האם זה סתירה ללשיטתו?
ושוב כל זה בתור הערות, אינני סבור שיש כאן דברים מוכרחים, רק חומר למחשבה.
שש ושמח כתב:נאשער כתב:שמעתי היום ממישהו שיש פירוש המשניות להרמב"ם שאומר שזהו כבוד התורה!,
חיפשתי ברמב"ם ולא מצאתי,
כנראה זה שיבוש של דברי הרמב"ם בפיה"מ סוף סוטה, על המשנה שםמשמת רבי עקיבא בטל כבוד התורה
פי' הרמב"םאבל מה שאמר גם בר' עקיבה בטל כבוד התורה, רוצה לומר רבוי הלמוד, והוא אמרם משמת ר' עקיבה בטלו זרועי תורה ונסתתמו מעינות החכמה,
-----
מתי מצאנו לראשונה שכותבים במודע ובמפורש חידו"ת שאינם לאמיתה של תורה אלא לפלפולא בעלמא, לחדד התלמידים, וכל כיו"ב? [איני שואל על פלפולים שא"א לסמוך עליהם להלכה מחמת הספק, אלא על פלפולים שבמוצהר אינם מתוך בקשת האמת].
אפרים זלמן כתב:בזכרוני שראיתי בחי' חת''ס שבת שמסיים קטע בלשון כזה ''ויפה הוא אע''פ שאינו אמת''. איני יכול לחפש כעת באוצר.
ובימי חורפי מצאתי דאתי לידי מכתב מכת"י רב א' בשמו מוה' ישעי' דיין מק"ק שויסבורג שכ'... ודפח"ח אף על פי שאין נ"ל אמת.
וי"מ רבא לנפשיה מתרץ דאמר פלגינן דיבורא, ולשון הראשון נראה דלא מסיימי בגמרא הכי
דודי צח כתב:הג"ר נחום פרצוביץ אמר: בחמש עשרה הלשונות של 'אמת ויציב ונכון...' - "יפה" הוא הכי רחוק מן "אמת" - - -
ישנו כתב:רמב"ן כתובות יח בוי"מ רבא לנפשיה מתרץ דאמר פלגינן דיבורא, ולשון הראשון נראה דלא מסיימי בגמרא הכי
פי' יש אמרו שרבא לשיטתו ואינו נראה כי א"כ הייתה הגמ' צריכה לומר רבא לטעמיה.
מה שנכון נכון כתב:אפרים זלמן כתב:בזכרוני שראיתי בחי' חת''ס שבת שמסיים קטע בלשון כזה ''ויפה הוא אע''פ שאינו אמת''. איני יכול לחפש כעת באוצר.
כוונתך לחידושיו קכג ע"ב? (ואם כן, לדעתי אין כאן דבר הראוי לציון).ובימי חורפי מצאתי דאתי לידי מכתב מכת"י רב א' בשמו מוה' ישעי' דיין מק"ק שויסבורג שכ'... ודפח"ח אף על פי שאין נ"ל אמת.
מה שנכון נכון כתב:אפרים זלמן כתב:בזכרוני שראיתי בחי' חת''ס שבת שמסיים קטע בלשון כזה ''ויפה הוא אע''פ שאינו אמת''. איני יכול לחפש כעת באוצר.
כוונתך לחידושיו קכג ע"ב? (ואם כן, לדעתי אין כאן דבר הראוי לציון).ובימי חורפי מצאתי דאתי לידי מכתב מכת"י רב א' בשמו מוה' ישעי' דיין מק"ק שויסבורג שכ'... ודפח"ח אף על פי שאין נ"ל אמת.
ראיתי כתוב בשם ר׳׳ת זצ״ל שהתיר ליגע וכו' ובמלכותנו בארץ כנען נזהרים שלא ליגע וכו' ואף ר״ת איני סבור שהתיר בשעת מעשה אלא לפלפול בעלמא שמא נתכוון.
וכה׳׳ג איתא בירושלמי דע׳׳ז (פ"ב ה"ג) וכו' כן אמר ריש לקיש וכו' א"ל דילמא וכו' פי׳ שאלו לו שמא לדמיון בעלמא אמר שכן דרכו מחמת חריפותו אמר לון לא לעובדא הלכה למעשה.
הא למדת שלא רצו לסמוך עד שהעיד בפי׳, והדבר ידוע גודל לבו של ר׳׳ת שהי׳ בידו להתיר השרץ ושמא לא דבר בדבר זה אלא לפלפול בעלמא ואיני סומך על הוראה זו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 507 אורחים