שש ושמח כתב:[נכנס מייל דחוף מנשות הכותל ...]
לפי השיטות (עי' רמ"א סי"ד ס"א) שאשה אינה יכולה להטיל ציצית לעצמה (משום שכתוב בני ישראל ולא בנות ישראל, או משום שכל שאינו בלבישה אינו בעשייה), האם אשה שרוצה לקיים בעצמה מצות ציצית כאינו מצוווה ועושה יכולה להטיל ציצית לעצמה, או שצריכה שגבר יטיל לה את הציציות?
וכן, שאלה יותר מעשית: לפי דברי המ"ב תרמ"ט סי"ד שאשה לא תאגוד הלולב לכתחילה, האם אשה שיש לה לולב המיוחד לה [אלמנה וכדו'] יכולה לאגוד הלולב לעצמה?
פרי יהושע כתב:שש ושמח כתב:[נכנס מייל דחוף מנשות הכותל ...]
לפי השיטות (עי' רמ"א סי"ד ס"א) שאשה אינה יכולה להטיל ציצית לעצמה (משום שכתוב בני ישראל ולא בנות ישראל, או משום שכל שאינו בלבישה אינו בעשייה), האם אשה שרוצה לקיים בעצמה מצות ציצית כאינו מצוווה ועושה יכולה להטיל ציצית לעצמה, או שצריכה שגבר יטיל לה את הציציות?
וכן, שאלה יותר מעשית: לפי דברי המ"ב תרמ"ט סי"ד שאשה לא תאגוד הלולב לכתחילה, האם אשה שיש לה לולב המיוחד לה [אלמנה וכדו'] יכולה לאגוד הלולב לעצמה?
מקופיא תלוי בטעמים שהבאתם.
רון כתב:יש קו' נפלאה של האבני נזר בסימן תפד'
שש ושמח כתב:רון כתב:יש קו' נפלאה של האבני נזר בסימן תפד'
צ"ל תפ"א.
----
אין ראיות לנושא?
יש להוסיף שאלה דומה, אם נאמר שהלובש טלית שאולה ומטיל בה ציצית מקיים מצוה כאינו מצווה ועושה, האם יכול להטיל בה ציצית שאולה [שבטליתות אחרות פסולה כמבו' סוכה ט' א'] או לא?
רון כתב:פרי יהושע כתב:שש ושמח כתב:[נכנס מייל דחוף מנשות הכותל ...]
לפי השיטות (עי' רמ"א סי"ד ס"א) שאשה אינה יכולה להטיל ציצית לעצמה (משום שכתוב בני ישראל ולא בנות ישראל, או משום שכל שאינו בלבישה אינו בעשייה), האם אשה שרוצה לקיים בעצמה מצות ציצית כאינו מצוווה ועושה יכולה להטיל ציצית לעצמה, או שצריכה שגבר יטיל לה את הציציות?
וכן, שאלה יותר מעשית: לפי דברי המ"ב תרמ"ט סי"ד שאשה לא תאגוד הלולב לכתחילה, האם אשה שיש לה לולב המיוחד לה [אלמנה וכדו'] יכולה לאגוד הלולב לעצמה?
מקופיא תלוי בטעמים שהבאתם.
כונת מר שליט"א, דלטעם דכל שאינו בלבישה אינו בעשיה הרי שלעצמה יכולה לעשות.
אך לא כן אנוכי עמדי, דאדרבא גם לטעם זה הוי פסול, דהא דכל שאינו בלבישה, פסלתו התורה מלעשות ציצית וממילא אף לעצמה לכאורה פסולה מלעשות
ודרך אגב,
יש קו' נפלאה של האבני נזר בסימן תפד' איך סוכת גנב"ך כשירה דהיינו סוכת נשים, והא כיון שאינם בישיבת סוכה תו אינם בעשיית סוכה.
אוצר החכמה כתב:מעניין שהאבנ"ז לא הביא את זה מכל מקום לעניות דעתי עדיין אינו מובן דזה הדין המיוחד בסוכה כמבואר כל זה בתנו רבנן ובצריכותות בגמרא סוכה ח ב.
פרי יהושע כתב:שש ושמח כתב:יש להוסיף שאלה דומה, אם נאמר שהלובש טלית שאולה ומטיל בה ציצית מקיים מצוה כאינו מצווה ועושה, האם יכול להטיל בה ציצית שאולה [שבטליתות אחרות פסולה כמבו' סוכה ט' א'] או לא?
למה לא?
שש ושמח כתב:פרי יהושע כתב:שש ושמח כתב:יש להוסיף שאלה דומה, אם נאמר שהלובש טלית שאולה ומטיל בה ציצית מקיים מצוה כאינו מצווה ועושה, האם יכול להטיל בה ציצית שאולה [שבטליתות אחרות פסולה כמבו' סוכה ט' א'] או לא?
למה לא?
אשה יכולה לצאת בלולב שאול ביום הראשון? [כאמור, בציצית יש 2 דינים, 1 שטלית שאולה פטורה [חולין קל"ו א'] 2 שציצית שאולה אין יוצאין בה [סוכה ט' א' ודלא כשו"ת שאילת דוד סי' ד' שממעט רק גזולה אבל שאולה כשר]]
רון כתב:חילוקו של הרה"ג אוצר החכמה שליט"א יפה, אך כמדומני שאינו עומד במבחן המציאות,
שהרי לשיטתו של מר צריך לעשות אגד לשם מצוה? ומה הדין אם אדם אגד לולב כדי שיהיה יותר מסודר לא בשביל מצוה, ודאי שמהני, ומוכח שאין בו דין לכוון לשם מצוה, רק תורת עשיה הוא דבעינן, וגם בזה אמר ר"ת דכל שאינו בנטילה אינו בעשיה.
ודרך אגב, מדברי רבינו תם סייעתא אדירה ליסודו של מרן הגרי"ז בדין זה אלי ואנוהו דאגד, שאינו יסודו משום יופי רק משום דהוי לקיחה תמה טפי ויש בזה אריכות ואכ"מ
אוצר החכמה כתב:רון כתב:חילוקו של הרה"ג אוצר החכמה שליט"א יפה, אך כמדומני שאינו עומד במבחן המציאות,
שהרי לשיטתו של מר צריך לעשות אגד לשם מצוה? ומה הדין אם אדם אגד לולב כדי שיהיה יותר מסודר לא בשביל מצוה, ודאי שמהני, ומוכח שאין בו דין לכוון לשם מצוה, רק תורת עשיה הוא דבעינן, וגם בזה אמר ר"ת דכל שאינו בנטילה אינו בעשיה.
ודרך אגב, מדברי רבינו תם סייעתא אדירה ליסודו של מרן הגרי"ז בדין זה אלי ואנוהו דאגד, שאינו יסודו משום יופי רק משום דהוי לקיחה תמה טפי ויש בזה אריכות ואכ"מ
הסברתי בפירוש את החילוק והדגשתי שאע"פ שאין צריך עשייה לשם מצווה האגד הוא של מצווה. וראייה לדבר מהגמרא בסוכה לג שמבינה שהאגד עושה שם לולב של מצווה ודיחוי אצל מצוות עיי"ש וברש"י.
לעומת זאת בסוכה הוא דין מיוחד שהתורה לא אמרה אלא ישיבה בסוכה העשויה לשם צל וזה גופא כוונת הגמרא שהבאתי גבי גנבך ורקבש והצריכותא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים