הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ספטמבר 29, 2019 4:04 pm
מספרי סמי דחיי ב.קניית סכין בערב ראש השנה סגולה לפרנסה
כתב בספר סגולות ישראל (אות ד') שכתב ששמע מפי אנשים נאמנים ששמעו מפיו הקקדוש של הרה"ק מהרי"א מזידיטשוב זי"ע, שאמר שיקנה לו כל אחד בערב ראש השנה סכין חדש וישחיזנו, והוא מסוגל לפרנסה על כל השנה. וכתב שם לפרש כוונתו, כי איתא בתיקונים (תיקון כ"א)דסכין פגום דא סמא"ל, והנה גם איתא בזוה"ק דאות מ' מסמא"ל הוא הרע בחינת מות בר מינן , וא"כ סכין הפגום הרמוז לסמא"ל כשמסירין ממנו הפגימות אז מסירין מן סמא"ל האות מ', נשאר סא"ל, שהוא שם קדוש גימטריא פא"י ראשי תיבות פ'ותח א'ת י'דיך, וס"ת חת"ך שם הפרנסה, וזה חותך חיים לכל חי.
וכן כתב בספר זכרון טוב, שהרה"ק מהרי"א מנעסכיז זי"ע סיפר שהרה"ק החוזה מלובלין זי"ע היה מחלק סכינים בראש השנה להמקורבים לסגולה על פרנסה, וכמו שאומרים "חותך חיים לכל חי", וכמ"ש פותח' את' ידיך' סופי תיבות חת"ך שהוא השם של פרנסה כנודע, וכן הובא בספר מעשה יחיאל (פר' בשלח) דיש קבלה מהרה"ק מלובלין להיות ראש השנה בכיסו סכין חד וחלק שאין בו פגימות, והובא כל זה, בספר מנהג ישראל תורה (סימן תקפ"א אות כ').
והנה בעיקר מנהגו של רביה"ק החוזה מלובלין זצוק"ל לחלק סכינים נתקשה בספר פרדס יוסף החדש (ע"מ רע"ג)דהרי בסוף ספר הקדוש "בעל שם טוב" בקטע האחרון (ליקוטים עניני סגולות אות ט"ז) כתב סגולה בשם בעל שם טוב זי"ע, שאחד לא יתן לחבירו סכין במתנה, ובמקורות שם (מקור מים חיים פרשת ראה אות ו') הביא שכ"כ בספר שיחות הר"ן אות ט', וזה לשונו, בשם הבעש"ט ז"ל, שסכין אין נותנין במתנה, היינו שאחד לא יתן לחבירו סכין במתנה, עד כאן לשונו, וכן הוא בספר מעגלי צדק (דף ג' ע"א) בשם הבעש"ט ז"ל ותירץ הפרדס יוסף דלכן חילק רק למקרוביו שהיו משמשים אותו וזהו כעין שכר על פעולתם ואינו בגדר מתנה.