ביליצר כתב:למה שיפטר אם הגדיל ,הרי מועד לעולם?
אש משמים כתב:החיוב בפשטות הוא על עצם ההליכה לישון במקום שיש בו כלים דזהו פשיעת האדם לפי"ז י"ל שיהיה פטור פטור משום שלא היה בר חיוב שמירה בשעת הפשיעה.
קראקובער כתב:ביליצר כתב:למה שיפטר אם הגדיל ,הרי מועד לעולם?
מידי דהוי אישן והביאו כלים אצלו שפטור.
ביליצר כתב:בודאי זה שהגדיל אינו אונס גמור בכדי להפטר ,
קראקובער כתב:ביליצר כתב:בודאי זה שהגדיל אינו אונס גמור בכדי להפטר ,
לא בטוח, ובגדול זה תלוי במה שדנו האחרונים מה הפטור בקטן.
ביליצר כתב:קראקובער כתב:ביליצר כתב:בודאי זה שהגדיל אינו אונס גמור בכדי להפטר ,
לא בטוח, ובגדול זה תלוי במה שדנו האחרונים מה הפטור בקטן.
זה פשוט ,ובכלל גם קטן לדעת הרבה חייב בדיני שמים ,כשיגדל וכו,,
כבודו אומר שנעבעך לא היה בר דעת ולאחר שתי דקות עלה ונתעלה ,
כמובן שפשוט הוא שהיה כאן מספיק דעת בכדי לדון את המקרה [לא את חיובו] כאונס ולא אונס גמור שהוא חריג,
בר ישראל כתב:כבודו אומר שנעבעך לא היה בר דעת ולאחר שתי דקות עלה ונתעלה ,
כמובן שפשוט הוא שהיה כאן מספיק דעת בכדי לדון את המקרה [לא את חיובו] כאונס ולא אונס גמור שהוא חריג,
הלא תמיד אפשר לטעון כך אם קטן יום לפני הבר מצוה , ואם היינו משתמשים בטענה זה היה מהרס כל הדין של שיעורי גדלות, ונראה ברור שבדיני ישראל יש לנו הלכה של שיעורים שמגדיר מתי משהו נחשיו כבר דעת ע"פ דין ומתי לא. ואפשר לומר שמקרה הזה יותר טוב ממקרה של ישן והביאו כלים, כי הרי שם הישן הוא בר חיובא אלא דיש לו פטור של אונס, וכאן בנוסף לפטור של אונס (שהרי לדינא הקטן הוה לאו בר דעת) הרי יש מקום לומר שהקטן עשה מעשה היתר (כי הרי קטנים, לכה"פ מדאורייתא, אינם חייבים במצוות) - אך דצדק מר דלפי הרבה שיטות הקטן יהיה חייב בדיני שמים.
בר ישראל כתב:ואפשר לומר שמקרה הזה יותר טוב ממקרה של ישן והביאו כלים, כי הרי שם הישן הוא בר חיובא אלא דיש לו פטור של אונס, וכאן בנוסף לפטור של אונס (שהרי לדינא הקטן הוה לאו בר דעת) הרי יש מקום לומר שהקטן עשה מעשה היתר (כי הרי קטנים, לכה"פ מדאורייתא, אינם חייבים במצוות) - אך דצדק מר דלפי הרבה שיטות הקטן יהיה חייב בדיני שמים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 211 אורחים