לענין כתב:ובצאתי מן הקודש, אזכיר כי ראשוני אשכנז כתבו להקפיד על דבש דבורים דוקא, ולא של פרחים.
בברכה המשולשת כתב:סילאן
לענין כתב:לקט יושר ח''א עמ' ר''פ -
דבש חי סימן טוב לאכול בר''ה, ודבש דבורים מן המובחר, כי הדבורים דמי למשפט כי עושים לפעמים נקמה כמו שמוכח מן הפסוקים, ומה שיוצא מהן הוא מתוק, וסימן לדבר שאנו יוצאין ממדת הדין למידת הרחמים.
מה שכתבתי בטעות אור זרוע, הוא מתייחס לחלק הראשון של 'דבש חי' (הל' ר''ה סי' רנ''ז), אבל לא לדבש דבורים. כיום אין דבש חי כי חובה להרתיח אותו.
אז כשכבודו מגיע לחנות ועומדים על המדף 'דבש דבורים' ו'דבש פרחים' (כך כתוב על האריזות), אומר לו הלקט יושר לקחת את של הדבורים. במידה והדבש שאינו של הדבורים הוא חי יל''ע הי מינייהו עדיף, ולכאו' עדיפה קפידת האו''ז שהיה גדול טפי.
לענין כתב:לקט יושר ח''א עמ' ר''פ -
דבש חי סימן טוב לאכול בר''ה, ודבש דבורים מן המובחר, כי הדבורים דמי למשפט כי עושים לפעמים נקמה כמו שמוכח מן הפסוקים, ומה שיוצא מהן הוא מתוק, וסימן לדבר שאנו יוצאין ממדת הדין למידת הרחמים.
מה שכתבתי בטעות אור זרוע, הוא מתייחס לחלק הראשון של 'דבש חי' (הל' ר''ה סי' רנ''ז), אבל לא לדבש דבורים. כיום אין דבש חי כי חובה להרתיח אותו.
אז כשכבודו מגיע לחנות ועומדים על המדף 'דבש דבורים' ו'דבש פרחים' (כך כתוב על האריזות), אומר לו הלקט יושר לקחת את של הדבורים. במידה והדבש שאינו של הדבורים הוא חי יל''ע הי מינייהו עדיף, ולכאו' עדיפה קפידת האו''ז שהיה גדול טפי.
חד ברנש כתב:אולי הגיע הזמן לפתוח תת-פורום מיוחד בענייני בישול? (במיוחד שנתרבו האברכים המקיימים את מאמר החכם "לעזור לאשה לעזור לי ללמוד"..)
שש ושמח כתב:[ואחד הספרים האחרונים שאפשר לדקדק בלשונותיו הוא לקט יושר].
שש ושמח כתב:בברכה המשולשת כתב:סילאן
זה מתמרים, מה הקשר?
שש ושמח כתב: מה כתוב בהערות ללקט יושר החדש?
לענין כתב:חלילה אף א' לא פקפק בגדלותו ועוצמתו של רבינו הלקט יושר. כוונת שש ושמח היתה שלפעמים הלשון שם אינה כפי המקובל, וההבנה בדבריו היא לא כמו שנראה בהשקפה שטחית, וכידוע סגנונו הנפלא של בעל לקט יושר שברמז קטן אפשר ללמוד מדבריו הקדושים הלכות מרובות.
בברכה המשולשת כתב:שש ושמח כתב:בברכה המשולשת כתב:סילאן
זה מתמרים, מה הקשר?
זה הדבש של הפסוק
כדכד כתב: אתה צודק שזה הדבש של הפסוק אבל מקור המנהג לאכול דבש בראש השנה אינו בפסוק ובדברי חז"ל והראשונים כשכתבו דבש סתם דבש הוא דבש דבורים
חוץ מזה לאכול תמרים בליל ר"ה הוא כבר מהגמרא וקדם למנהג לאכול תפוח בדבש
בברכה המשולשת כתב:שש ושמח כתב:בברכה המשולשת כתב:סילאן
זה מתמרים, מה הקשר?
זה הדבש של הפסוק
שש ושמח כתב:לענין כתב:חלילה אף א' לא פקפק בגדלותו ועוצמתו של רבינו הלקט יושר. כוונת שש ושמח היתה שלפעמים הלשון שם אינה כפי המקובל, וההבנה בדבריו היא לא כמו שנראה בהשקפה שטחית, וכידוע סגנונו הנפלא של בעל לקט יושר שברמז קטן אפשר ללמוד מדבריו הקדושים הלכות מרובות.
אם אתה לא חושב כמוני תגיד שאני מדבר שטויות, אין צורך לומר שלא התכוונתי למה שכתבתי. ידוע שלשונו של הלקט יושר [כמו הרבה מחכמי אשכנז כמו מהרי"ל למשל] אינה צחה כ"כ, אם תרצה תאמר שאי"ז חסרון אלא שלא רצו להשקיע בזה, אבל זו המציאות. והלקט יושר הוא לא רבינו ואף אחד לא הכיר בגדלותו ועוצמתו, הוא אינו אלא המשמש של התרוה"ד. אולי היה קצת ת"ח ואולי לא.
.
ואני לא הגעתי עדיין לקראות אותי לא רב ולא חבר וכבר הגעתי למ' שנה ויותר
כדכד כתב:שבעת המשקין לא כתובים בפסוק אלא בחז"ל וע"ז גם הוא מודה שדבש זה דבש דבורים
שש ושמח כתב:מתוך הקדמת הלקט יושרואני לא הגעתי עדיין לקראות אותי לא רב ולא חבר וכבר הגעתי למ' שנה ויותר
וכן מוכח מהרבה מקומות בספרו.
אבל חבל שאני מביא מקורות לענין, כי בכך נראה שאני מסכים להנחה המופרכת שכל מי שהיה בתקופת הראשונים והגיע אליו כתב ידו הוא ת"ח עד שיוכח אחרת. ברור שנקודת המוצא היא שכל מי שאין לנו ידיעה ברורה על היותו ת"ח אין לנו להחשיבו ככזה.
שש ושמח כתב:הלקט יושר לא מובא בשום פוסק עד שנדפס מכת"י בשנת תרס"ג.
וגם אלו שמביאים אותו אח"כ לא הביאוהו בתור פוסק אלא בתור יהודי כשר שמעיד על הנהגות רבינו התרוה"ד, שעד אחד נאמן באיסורין.
ומכאן תלמד ערך שאר דבריך.
שש ושמח כתב:סיכום דבריך: אף אחד לא מביא שום דבר בשם לקט יושר. מצאנו בהגהות מנהגים (מי זה?) שמביא כמה דברים בשם התרוה"ד שנמצאים גם בלקט יושר, ולא מביאם בשמו. אחד מהמקומות האלו הובא גם בד"מ. וכן מצאנו בב"ח שמביא בשם "סדר שולחן" של התרוה"ד, שהוא חיבור שנכתב ע"י התרוה"ד עצמו והועתק בלקט יושר, והיה מצוי גם בהעתקים אחרים וכמו שהובא בשו"ת מהרש"ל סי' פ"ח.
תודה על הסיוע.
שש ושמח כתב:א. אם הד"מ מביא בשם "שמעתי" מה שנמצא בלקט יושר זו הוכחה שלא היה לפניו הספר. וחוץ מזה שהלקט יושר שצויין שם אינו אלא סדר הפסח שהזכרתי לעיל שהוא חיבור נפרד של התרוה"ד בעצמו.
ב. אם הגרח"ק כותב משהו בשם החזו"א זה מוכיח שהוא ראה ספר "דינים והנהגות חזו"א"?
ג. יש לשער שחיפוש נוסף לא יעלה שום מקור, כיון שבהקדמה ללקט יושר החדש [פתוח במקוון בתוך 40 עמ' ראשונים] לא מצאו כזה, וכמדומני שהם כותבים מפורש כדברי.
"כאמור הספר הזה וכן מחברו לא הוזכרו בשום מקום עד שנמצא כתה"י במינכן"
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:שבעת המשקין לא כתובים בפסוק אלא בחז"ל וע"ז גם הוא מודה שדבש זה דבש דבורים
לא נכון. דרשו אותם מפסוקים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים