א. האם יש עונש על החטא המינימלי הזה?
ב. האם ביארו הקדמונים למה לא ניתנה בחירה שלא לחטוא כלל?
עושה חדשות כתב:א. האם יש עונש על החטא המינימלי הזה?
ב. האם ביארו הקדמונים למה לא ניתנה בחירה שלא לחטוא כלל?
סייג לחכמה כתב:בשו"ת חתם סופר (לקוטי תשובות ח"ו סימן נ"ט) כתב וז"ל: כי כל ימי הייתי מצטער על מקרא זה והייתם נקים מה' ומישראל וב' חובות אלו, נקיות מה' יתברך והנקיות מישראל עמו, הם שני רוכבים נצמדים על גבינו, ויותר אפשרי לצאת ידי הראשון היינו ידי שמים, יותר הרבה ויותר מלצאת ידי הבריות וכו', ואני הרהרתי כמה פעמים אם אפשר שקיים אדם בעולם מקרא זה על מתכונתו, ואולי על זה כייל שלמה המלך ע"ה אין אדם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא רצונו לומר שאפי בעשיתו כל טוב אי אפשר שלא יחטא באופן השני הנ"ל ביציאת ידי הבריות וכו, עיי"ש.
וכותב עוד שם: וחוכך אני בבני גד וראובן אשר עליהם נאמר מקרא זה והייתם נקיים, ועל פי עצת מרע"ה שהיה על פי ה' עשו את שלהם לנקות עצמן, והוא במה שיצאו חלוץ י"ד שנים לפני צבא המלחמה, ומכל מקום לא יצאו ידי חובת מקרא זה בשלימות, "כי לא על חנם גלו ראשונה לפני כל השבטים" וכו' עייש
נראה מזה דמענישין על זה !
עושה חדשות כתב:א. האם יש עונש על החטא המינימלי הזה?
איבעיא להו קבורה משום בזיונא הוא או משום כפרה הוא - כי היכי דתיהוי ליה כפרה בהטמנה זו שמורידים ומשפילין אותו בתחתיות - רש"י וכו' ת"ש מדאיקבור צדיקי - אברהם יצחק ויעקב - רש"י - ואי אמרת משום כפרה צדיקי לכפרה צריכי אין דכתיב (קהלת ז, כ) אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא. - סנהדרין מו,ב
אבל השלם מי שהתישר לו לקיים כל המצות והאזהרו' ולא קצר במאומה מהם, והוא שיקרא צדיק גמור. אעפ"י שבני אדם חושבים כי מציאת אדם שהוא כן, רחוק שינצלו לו כל דרכיו, ואני רואה שיתישר זה, כי אם לא יהיה לא היה החכם מצוה בו. ואם יאמר אומר, מפני שמצאנו בתורה (במדבר כ"ח כ"ב) ושעיר חטאת אחד לכפר עליכם, ידענו כי אי אפשר בלתי חטא, נאמר כי זה נכתב על האפשר, ואם יחטא יכפר לו בו, ואם לא יהיה לנו עליו הגמול. ואם יאמר, איך אמר (קהלת ז' כ') כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, נאמר לא אמר זה כי אם על היכלת, כי אין אחד מן הצדיקים יכול לעשות טוב אלא הוא יכול לעשות רע, אבל הוא בורר בטוב ומגבירו על הרע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 453 אורחים