קראקובער כתב:לכאורה הדין שאינה מקודשת דע"מ שאני רשע אפילו נמצא צדיק הוי ספק קידושין חיישינן שמא הרהר בע"ז אבל עד כמה שהרהר בע"ז הוא רשע שנאמר למען תפוש וכו' אבל בינוני הוא לא.
פלתי כתב:אין לי כח לכתוב. אבל הדברים שלך תמוהים ביותר ופשוט.
קראקובער כתב:פלתי כתב:אין לי כח לכתוב. אבל הדברים שלך תמוהים ביותר ופשוט.
צדיקים כידוע אומרים מעט ולפי התגובה שלך אתה בטח בעל תשובה שאפילו צדיקים גמורים אינם עומדים במחיצתם..
פלתי כתב:עכ"פ כוונתי פשוטה. דאי חיישינן לע"ז החמורה לעשותו רשע, מכ"ש דחיישינן לעבירות קלות שיעשוהו בינוני, וק"ל.
קראקובער כתב:פלתי כתב:עכ"פ כוונתי פשוטה. דאי חיישינן לע"ז החמורה לעשותו רשע, מכ"ש דחיישינן לעבירות קלות שיעשוהו בינוני, וק"ל.
כל הרעיון של הגמרא זה למצוא עבירה על ידי הירהור בשעת קידושין.
פלתי כתב:אלא בודאי הפירוש שכיון שאמר על מנת שאני רשע, אבל נמצא צדיק, אנחנו מחפשים עבירה כזו שעל ידה יהיה רשע, ואין לך עבירה כזו אלא ע"ז.אבל ברור ומכ"ש שיש הרבה אפשרויות שלא היה רשע אלא בינוני.
סגי נהור כתב:יש קושיא על דין רשע שקידש ע"מ שאני צדיק גמור, שמקודשת מספק שמא הרהר תשובה - הרי אם הרהר תשובה נעשה בעל תשובה שאין צדיקים גמורים עומדים במקומו, אבל לא נעשה צדיק. ומתרצים שבכלל מאתיים מנה, ובכלל מעלת בעל תשובה מעלת צדיק. ולפי זה גם כאן יש לומר שבכלל מעלת הצדיק מעלת הבינוני.
מיכאל1 כתב:אך ייתכן שיהיה בינוני אם מחצה עבירות ומחצה מצוות הרי שיקול זה אינו אלא ע"י ק-ל דעות.
ואם בינוני כגון אנא בינוני לא ייתכן שהוא צדיק.
קראקובער כתב:פלתי כתב:אלא בודאי הפירוש שכיון שאמר על מנת שאני רשע, אבל נמצא צדיק, אנחנו מחפשים עבירה כזו שעל ידה יהיה רשע, ואין לך עבירה כזו אלא ע"ז.אבל ברור ומכ"ש שיש הרבה אפשרויות שלא היה רשע אלא בינוני.
קשה למצוא עוד עבירות? אולי אכל כזית נבילה בדרך לחופה?
קראקובער כתב:https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=33172
פלתי כתב:קראקובער כתב:פלתי כתב:אלא בודאי הפירוש שכיון שאמר על מנת שאני רשע, אבל נמצא צדיק, אנחנו מחפשים עבירה כזו שעל ידה יהיה רשע, ואין לך עבירה כזו אלא ע"ז.אבל ברור ומכ"ש שיש הרבה אפשרויות שלא היה רשע אלא בינוני.
קשה למצוא עוד עבירות? אולי אכל כזית נבילה בדרך לחופה?
מי שאוכל נבילה עדיין לא נעשה רשע גמור בכך. משא"כ בע"ז חשיב כמי שעבר על כל התורה כולה והרי הוא רשע גמור. והיפך מזה הוא מי שעשה תשובה שנהיה צדיק גמור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 360 אורחים