הודעהעל ידי ההוא גברא » ו' אוקטובר 20, 2017 12:29 pm
תלמיד חבר היינו שכך היה נחשב ביחס אליו, בין תלמיד לחבר, ולא מוכח מכאן שלמד אצלו הרבה.
"שימוש תלמידי חכמים" בהגדרה אינו לשמוע את פסקיהם אלא ללמוד מהם דרך הלימוד.
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מז עמוד ב
רמי בר חמא לא אזמין עליה דרב מנשיא בר תחליפא דתני ספרא וספרי והלכתא. כי נח נפשיה דרמי בר חמא, אמר רבא: לא נח נפשיה דרמי בר חמא אלא דלא אזמין ארב מנשיא בר תחליפא. והתניא, אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ! - שאני רב מנשיא בר תחליפא דמשמע להו לרבנן, ורמי בר חמא הוא דלא דק אבתריה. לישנא אחרינא: דשמע שמעתתא מפומייהו דרבנן וגריס להו - כצורבא מרבנן דמי.
רש"י שם:
שלא שמש תלמידי חכמים - הוא הגמרא התלויה בסברא, שהיו נותנים לדברי משנה טעם והיו מתאספים יחד ועוסקים בכך, והיא דוגמת הגמרא שסדרו האמוראים.