מצד האמת איני מסגכים לשינוי זה עם ישראל לא התבך ב"יופי נעלים" אלא מה יפו פעמיך בנעלים
אוצר החכמה כתב:השנה ראיתי מחזור שהקיף את ויזבחו לך את זבחיהם בסוגרים. גם כאן איני יודע מקור אבל הטעם פשוט שאם כן יש פעמים את האות ז יזבחו ויזנחו שלא כמו שאר האותיות.
ארזי ביתר כתב:אוצר החכמה כתב:השנה ראיתי מחזור שהקיף את ויזבחו לך את זבחיהם בסוגרים. גם כאן איני יודע מקור אבל הטעם פשוט שאם כן יש פעמים את האות ז יזבחו ויזנחו שלא כמו שאר האותיות.
רק השנה ראית? יש מחזורים רבים מספור שהסגירו מילים אלו. ובנוסחאות רבות, אכן לא אומרים את המילים הללו.
ברזילי כתב:
ויזנחו/ויזבחו הן נוסחאות חילופיות, ברור שאין טעם לומר שתיים, והראשונה יותר מתאימה לצלע הסוגרת, ויחפרו
חיימקה כתב:למה כוונתך שזה יותר מתאים?ברזילי כתב:
ויזנחו/ויזבחו הן נוסחאות חילופיות, ברור שאין טעם לומר שתיים, והראשונה יותר מתאימה לצלע הסוגרת, ויחפרו
באיזה נוסח קדום השמיטו את איסור "הסתכלות בנשים" בתפילה זכה. או שזו הוראה מיוחדת של רבני הציונות הדתית לעורכי מחזור "רינת ישראל", שאין צורך לעשות תשובה על כך...עזריאל ברגר כתב:האם בדקת נוסחאות קדומים לפני שאתה מדבר בזלזול על יהודי אשר כמדומני שהכל מודים כי "מלאכה גדולה עשה"?
מיכאל1 כתב:כמדומה שמדלגים על המשפט הזה, כי הוא לא מתאים למנגינה של ר' שלום על ויאתיו.
כדכד כתב:זו הוראה של קהילות החסידים שלא לומר דברים שיכולים לגרום לעוון זה גופו ויש חסידים שאינם אומרים לגמרי תפילה זכה
ברמן כתב:באיזה נוסח קדום השמיטו את איסור "הסתכלות בנשים" בתפילה זכה. או שזו הוראה מיוחדת של רבני הציונות הדתית לעורכי מחזור "רינת ישראל", שאין צורך לעשות תשובה על כך...עזריאל ברגר כתב:האם בדקת נוסחאות קדומים לפני שאתה מדבר בזלזול על יהודי אשר כמדומני שהכל מודים כי "מלאכה גדולה עשה"?
ברזילי כתב:ברמן כתב:באיזה נוסח קדום השמיטו את איסור "הסתכלות בנשים" בתפילה זכה. או שזו הוראה מיוחדת של רבני הציונות הדתית לעורכי מחזור "רינת ישראל", שאין צורך לעשות תשובה על כך...
ההוראה של רבני הצה״ד היא קדומה מאד. גם בחיי אדם עצמו הנוסח הוא ״להסתכל בכל דבר טומאה״, ואשה בכל אלה לא מצאתי.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=356
(מתנצל על השימוש בה״ב, אני נמצא במקום בו קשה להכנס לאוצר)
כדכד כתב:זו הוראה של קהילות החסידים שלא לומר דברים שיכולים לגרום לעוון זה גופו
וראה viewtopic.php?f=51&t=19630&p=346936&hilit=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94+%D7%96%D7%9B%D7%94#p346935כדכד כתב:יש חסידים שאינם אומרים לגמרי תפילה זכה
ברמן כתב:ומה שכתב הרב כדכד היקרוראה viewtopic.php?f=51&t=19630&p=346936&hilit=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94+%D7%96%D7%9B%D7%94#p346935כדכד כתב:יש חסידים שאינם אומרים לגמרי תפילה זכה
הסיבה היא מטעם אחר, כי מאחר וכנראה יסוד "תפילה זכה" היא מספר "חמדת ימים" או מאחד ממקורותיו של ה"חמדת ימים". שכן רוב החסידים הרחיקו את הספר חמדת ימים, ואת כל האסכולה הקבלית הדומה לתורת החמדת ימים, ואכמ"ל בזה.
ברמן כתב:ברזילי כתב:ברמן כתב:באיזה נוסח קדום השמיטו את איסור "הסתכלות בנשים" בתפילה זכה. או שזו הוראה מיוחדת של רבני הציונות הדתית לעורכי מחזור "רינת ישראל", שאין צורך לעשות תשובה על כך...
ההוראה של רבני הצה״ד היא קדומה מאד. גם בחיי אדם עצמו הנוסח הוא ״להסתכל בכל דבר טומאה״, ואשה בכל אלה לא מצאתי.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=356
(מתנצל על השימוש בה״ב, אני נמצא במקום בו קשה להכנס לאוצר)
אני מבין מתשובתך שאתה רוצה לומר שיש הוראה מהחיי אדם, שאין צורך לעשות תשובה על הסתכלות בנשים....
ברמן כתב:[
וכבר כתב הרב כדכד בשם החסידים,כדכד כתב:זו הוראה של קהילות החסידים שלא לומר דברים שיכולים לגרום לעוון זה גופו
כלומר, שעדיף לא להתוודות על עוונות כאלו, אף אם ע"י כך לא יעשו תשובה על כך. רחמנא ליצלן מהאי דעתא...
ברזילי כתב:ברמן כתב:באיזה נוסח קדום השמיטו את איסור "הסתכלות בנשים" בתפילה זכה. או שזו הוראה מיוחדת של רבני הציונות הדתית לעורכי מחזור "רינת ישראל", שאין צורך לעשות תשובה על כך...
ההוראה של רבני הצה״ד היא קדומה מאד. גם בחיי אדם עצמו הנוסח הוא ״להסתכל בכל דבר טומאה״, ואשה בכל אלה לא מצאתי.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=356
(מתנצל על השימוש בה״ב, אני נמצא במקום בו קשה להכנס לאוצר)
אוצר החכמה כתב:ברזילי כתב:ברמן כתב:באיזה נוסח קדום השמיטו את איסור "הסתכלות בנשים" בתפילה זכה. או שזו הוראה מיוחדת של רבני הציונות הדתית לעורכי מחזור "רינת ישראל", שאין צורך לעשות תשובה על כך...
ההוראה של רבני הצה״ד היא קדומה מאד. גם בחיי אדם עצמו הנוסח הוא ״להסתכל בכל דבר טומאה״, ואשה בכל אלה לא מצאתי.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=356
(מתנצל על השימוש בה״ב, אני נמצא במקום בו קשה להכנס לאוצר)
סוף דבר למה הורו רבני הציונות הדתית להשמיט מילים אלו?
אוצר החכמה כתב:סוף דבר למה הורו רבני הציונות הדתית להשמיט מילים אלו?
ברזילי כתב:ברמן כתב:באיזה נוסח קדום השמיטו את איסור "הסתכלות בנשים" בתפילה זכה. או שזו הוראה מיוחדת של רבני הציונות הדתית לעורכי מחזור "רינת ישראל", שאין צורך לעשות תשובה על כך...
ההוראה של רבני הצה״ד היא קדומה מאד. גם בחיי אדם עצמו הנוסח הוא ״להסתכל בכל דבר טומאה״, ואשה בכל אלה לא מצאתי.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=356
(מתנצל על השימוש בה״ב, אני נמצא במקום בו קשה להכנס לאוצר)
בברכה המשולשת כתב:לפי דברי הרה"ג ברזילי שליט"א, כך הוא בחיי אדם, שהוא המקור ההלכתי לאמירת תפילה זכה.
רק אציין, שכ"ה במהדורת תרל"ו אותה הביא הרב ברזילי, ואילו במהדורה שיש לי בבית שהיא צילום של "הוצאה שנייה", כן כתוב הסתכלות בנשים
אוצר החכמה כתב:סוף דבר למה הורו רבני הציונות הדתית להשמיט מילים אלו?
ברזילי כתב:למען הסר ספק, אין לי שום ידיעה על הוראה של מישהו להשמיט, ורק התיחסתי בבדיחות להנחה האוטומטית שנזכרה לעיל שאם משהו ברינת ישראל לא מתאים לגירסא דינקותא של פלוני אלמוני, ודאי ראוי ליחסו ל״דעות הפסולות״ של שלמה טל גם בלי בדיקה מינימלית. טל העתיק מהחיי-אדם מן הסתם.
ברזילי כתב:אוצר החכמה כתב:סוף דבר למה הורו רבני הציונות הדתית להשמיט מילים אלו?
למען הסר ספק, אין לי שום ידיעה על הוראה של מישהו להשמיט, ורק התיחסתי בבדיחות להנחה האוטומטית שנזכרה לעיל שאם משהו ברינת ישראל לא מתאים לגירסא דינקותא של פלוני אלמוני, ודאי ראוי ליחסו ל״דעות הפסולות״ של שלמה טל גם בלי בדיקה מינימלית. טל העתיק מהחיי-אדם מן הסתם. מעניין לבדוק אם יש עוד שינויים בין מהדורות החיי-אדם, ומי אחראי להם.
איש_ספר כתב:שאלת הדיוט: בכל דבר טומאה מהו ? נבלת חתול? או שמא צלם?
ואם הכוונה לנשים, הרי שהכינוי יותר בוטה מהמקור...
איש_ספר כתב:שאלת הדיוט: בכל דבר טומאה מהו ? נבלת חתול? או שמא צלם?
ואם הכוונה לנשים, הרי שהכינוי יותר בוטה מהמקור...
קשה לומר שמתוודים על דבר שאין בו כמעט איסור.ברמן כתב:איש_ספר כתב:שאלת הדיוט: בכל דבר טומאה מהו ? נבלת חתול? או שמא צלם?
ואם הכוונה לנשים, הרי שהכינוי יותר בוטה מהמקור...
לענ"ד הכוונה להסתכלות על בתי עבודה זרה ופולחניהם שהיו מצויים בכל עיר באירופה.
איש_ספר כתב:קשה לומר שמתוודים על דבר שאין בו כמעט איסור.ברמן כתב:איש_ספר כתב:שאלת הדיוט: בכל דבר טומאה מהו ? נבלת חתול? או שמא צלם?
ואם הכוונה לנשים, הרי שהכינוי יותר בוטה מהמקור...
לענ"ד הכוונה להסתכלות על בתי עבודה זרה ופולחניהם שהיו מצויים בכל עיר באירופה.
אמנם השנה הראתה לי אשה חשובה אחת (...) בעלבון, כי בקונטרס הפופלארי תפילת מרדכי, שמתוכו היא קבעה את תפילתה, נכתב בדברנו דופי: דברנו יותר מדי עם האשה!
איש_ספר כתב:קשה לומר שמתוודים על דבר שאין בו כמעט איסור.ברמן כתב:איש_ספר כתב:שאלת הדיוט: בכל דבר טומאה מהו ? נבלת חתול? או שמא צלם?
ואם הכוונה לנשים, הרי שהכינוי יותר בוטה מהמקור...
לענ"ד הכוונה להסתכלות על בתי עבודה זרה ופולחניהם שהיו מצויים בכל עיר באירופה.
אוצר החכמה כתב:מה ההבדל בין לנסח תפילה זכה ללא מילים מסויימות או לא לאמרה.
בכלל תפילה זכה אינה מחז"ל ואפילו לא מהראשונים והח"ח הציע לשנות בה את הסדר כך שאין שום קדושה בדיוק בצורתה.
למותר לציין שאני לא תומך בהשמטה ובאי האמירה מהסיבה הזאת.
וכמובן שיש בין אנשי הציונות הדתית המקפידים על הלכות הסתכלות בנשים.
ברזילי כתב:אגב, מעניין שהתפילה הזו, המזוהה כל כך עם ספר חיי"א, הושמטה מן המהדורה השניה שהוציא המחבר בחייו (יחד עם כל סימן קמד) - מופיעה במהדורת תק"ע, בנוסח הכשר עם הנשים בפנים, וחסרה במהדורת תקע"ט. האם יש דברים בגו, או שזו היתה תקלה גרידא?
ברמן כתב:אינך זוכר הלכות פשוטות בדיני עבודה זרה ומינות, שיש איסור גמור להסתכל ולהתבונן בבתי עבודה זרה, וכבר מפורש "ולא תתורו... אחרי עיניכם".
ויעוין בספר "תורת ההסתכלות".
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים