שבוע העבר שהיתי באיזה בית כנסת באחד מיישובי הארץ, ועלה שם יהודי לפני 'כגוונא' ובירך הברכה ברוך מציב גבול אלמנה בשם ומלכות, ונאמר לי שכך נוהג כל הבא לשם בפעם ראשונה.
עקב כך נתעוררתי לבדוק מקורי הלכה זו בגמ' ושו"ע. ויצא לי כך, דבפשטות אם רואה מקום שנתיישב וביותר ביהכ"נ במקום כנ"ל ובא"י, מברך ברכה זו. ומאידך כולם מביאים דעת רש"י, שרק בבית שני ברכו כן ולא בזמן הגלות - גם הב"י הביא דברי רש"י ומפלפל בדבריו ונראה שחושש לדבריו, אך מצד שני מביא דין זה בשו"ע ומשמש דשייכא אף בזמננו, דאי רק בבית שני א"כ אינו נוגע כלל.
ועל כן נפשי בשאלתי, האם ידוע למשהו בעובדא למעשה בענין ברכה זו מפוסקי זמננו - והכרעה אם מחמרינן כרש"י שלא לברך, ומאידך, אם צריך לברך ברכה זו כפשטות השו"ע מדוע לא ראיתי ולא שמעתי מעולם מי שמברך ברכה זו בציבור שלנו.
נ. ב. הבנתי שבציבור הדל"י הרבה מברכים ברכה זו, וישנם מאמרים חשובים מפוסקים בציבור זה כגון הרב מלמד ועוד שהובא גם בפורום, ואני מחפש אם גם רבנים המזוהים יותר עם הציבור החרדי התייחסו לשאלה זו.