חכם באשי כתב:איש ספר,
מעשה נפלא, יישר כח!
דרך אגב, בסוגת הפיוט 'סדר עולם' לשבועות, הפייטנים מגלגלים מפי התורה כמה מיני גנאי על אדם, נח והאבות, כ'תירוץ' מדוע היא לא רוצה להנתן להם. ובאו הדורות הבאים והשמיטו את פיסקאות הגנאי! (עי' במבואו של פרנקל למחזור שבועות).
איש_ספר כתב:אם בסלבודקה היו מעמידים חטאם של קדמונים על נקודה פנימית דקה מן הדקה, היום פשתה המספחת וחזון נפרץ לשמוע דרשנים גסי השכל עומדים, מגדילים ומרחיבים חטאם של אישי המקרא, (לא מצאתי הגדרה כוללנית אחרת...) ללא צורך, ללא מקור, ובקלונם יתכבדו. והנה סיפור שהיה מסופר ע"י מרן הגרמ"פ, כפי שהובא בתולדות חייו, בראש אג"מ ח"ח:
הנה חדא שבש"ס דילן נזיר כג נקטו בפשטות שלשם שמים נתכוונו.גאולה בקרוב כתב:במדרש (ב"ר נא, י) נחלקו אמוראים האם בנות לוט התכוונו לשם שמים
ולכאורה לא מובן למה קרא שיחה נאה לזו של עמון, וכי למה הוצרכה הצעירה כלל לרמוז בשמו שהוא בן עמה, אם חסה על כבוד אביה תקרא לבנה נח או תרח או שם אחר. אך לפי הדברים הנ"ל מובן שפיר, כי בנות לוט הרגישו הכרח בנפשם למען כבוד שמים לפרש היטב בשמות בניהם שהינם בני איש שלא יטעו אחר ע"ז, אך הצעירה עשתה זאת בעדינות והסתפקה באיזכור שם איש "בן העם" שלא לגלות קלום אביהם יותר מההכרח, משא"כ הבכירה שעשתה זאת במפורש.אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן מנין שאין הקדוש ברוך הוא מקפח אפילו שכר שיחה נאה, דאילו בכירה דקריתיה מואב אמר ליה רחמנא אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה, מלחמה הוא דלא אבל צעורי צערינן, ואילו צעירה דקריתיה בן עמי אמר ליה אל תצורם ואל תתגר בם, אפילו צעורי לא תצערינן כלל.
אין צריך להרחיק לכת עד קאצק, הדברים מפורשים במדרש רבה על אתר:גוראריה כתב:מטו בשם השרף מקאצק זי"ע: וישק יעקב לרחל ויבך, למה בכה? כי ידע שיבואו דורות שיפרשו שהיה כפשוטו, כי ישפטו לפי טבעם הגס....
הרי שבמקום ובזמן ההוא כאשר נשק יעקב את רחל כבר היו מתלחשים ביניהם אנשי המקום.דבר אחר למה בכה, שראה האנשים מלחשים אלו לאלו מפני שנשקה מה בא זה לחדש לנו דבר ערוה, שמשעה שלקה העולם בדור המבול עמדו אומות העולם וגדרו עצמן מן הערוה, הדא אמרת שאנשי מזרח גדורים מן הערוה.
לימדונו בזה חז"ל פירוש פשוט בנשיקה זו, הוא פגש בקרוב משפחה ונשקו, אך במקרה היה זה אשה, אך יעקב לא הרגיש כלל מושגי הערוה והושוו אצלו איש ואשה. ומי זוטר לן יעקב אבינו מעולא האמורא שנאמר עליו (שבת יג.) שהיה מנשק אחותיו כשבא מבית המדרש על אף שהוא החמיר בדברים אלו משום לך לך אמרינן נזירא וכו', וכתבו התוספות שם "והוא היה יודע בעצמו שלא יבוא לידי הרהור שצדיק גמור היה". והוא הדין בקל וחומר בנידון דידן.וישק יעקב לרחל כל נשיקה לתפלות בר מן תלת נשיקה של גדולה נשיקה של פרקים נשיקה של פרישות וכו', רבי תנחומא אמר אף נשיקה של קריבות שנאמר וישק יעקב לרחל שהיתה קרובתו.
הכל בכתב כתב:לא יודע, אבל כמדומה שהחלק ח' מספר אגרות משה, אינו מוסמך כ"כ בעיני תלמידיו של אותו גאון, ושמעתי מאחד מגדולי תלמידיו שאין להאמין כל מה שכתוב שם, כולל גם התשובות שנדפסו שם, כי לא נדפס על ידי המחבר הגאון, רק ע"י נכדו שאינו מוסמך כלל.
ואם כן, יש לפקפק אודות אמיתת הסיפור הנ"ל.
קו ירוק כתב:ולא זו בלבד אלא שהתורה אומרת שנתעברו מאביהן. ונפל פיתא בבירא.
הכל בכתב כתב:לא יודע, אבל כמדומה שהחלק ח' מספר אגרות משה, אינו מוסמך כ"כ בעיני תלמידיו של אותו גאון, ושמעתי מאחד מגדולי תלמידיו שאין להאמין כל מה שכתוב שם, כולל גם התשובות שנדפסו שם, כי לא נדפס על ידי המחבר הגאון, רק ע"י נכדו שאינו מוסמך כלל.
ואם כן, יש לפקפק אודות אמיתת הסיפור הנ"ל.
עליך עיננו כתב:בחלק ח' בהקדמה ( עמוד 21)הביא שרבנו היה נוהג לספר על קהילת ליובואן על גדולי תורה שהיו קרובים לרוח הקודש ממש..
על אחד שדיבר בזלזול על בנות לוט שאיך זכו שמהם יצא משיח הרי עשו מעשה ג"ע ..והגיעו אליו בחלום ונענש לבסוף עד שנפטר עי"ש כל המעשה..
קשה לכא' למה לא ענו לו בפשיטות שלא היה בזה כל איסור לבן נח שלא מצווה על בתו כדברי הרמב"ן כאן?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים