טוב וחסד כתב:הגמרא בקידושין (דף ז ע"א) אומרת: "בעי רבא הילך מנה ואקדש אני לך מהו? אמר מר זוטרא משמי דרב
פפא מקודשת... הכא באדם חשוב עסקינן דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא ליה נפשה".
הגמרא אמרה "הכא באדם חשוב עסקינן" ולא פרטה מיהו אדם חשוב?
רש"י (שם ד"ה: באדם) כתב יש אומרים מי שאינו רגיל לקבל מתנות. אם כן בכל מקום כאשר משבחים "אדם חשוב" זאת רק הסיבה?
איני מונח עכשיו בסוגיא שם, אבל לכאורה אין זו הגדרה של אדם חשוב, אלא מציאות. אדם חשוב שרבים רוצים ליתן לו מתנות, אינו מקבל מכל אחד, ולכן כשהוא מתרצה לקבל מתנה ממישהו הרי זה כאילו נתן הנאה לנותן.
בכל אופן, המסקנא שלך ממש אינה מחוייבת.
וידועה הגדרתו של מרן הגר"ח מבריסק זצוק"ל, על 'פנים חדשות'.
לאלו שאינם מכירים: 'כלי חרס שבירתן זו טהרתן משום שפנים חדשות באו לכאן'. ואם כן, בשמחת שבע ברכות כאשר אין 'פנים חדשות', ישברו כלי חרס וידביקוהו מחדש, ואז הלוא 'פנים חדשות באו לכאן'...