הודעהעל ידי זילברשלג » ד' נובמבר 08, 2017 5:35 pm
תשובת הרב יצחק יוסף, הראשון לציון:
“בנידון מדי המים המצויים כיום, יש לסמוך על רוב הפוסקים להקל בזה, וכיו”ב פסק הגאון רבי יצחק הכהן רפפורט בשו”ת בתי כהונה (סי’ יח) שכל ששורש האיסור מדרבנן יש להתיר בו פסיק רישיה דלא ניח”ל. וכן העלה הגר”י אלחנן בשו”ת באר יצחק (סי’ טו) ובמילואים שבסוף הספר. וכ”ד הגאון בעל שואל ומשיב (מהדו”ק סי’ רי, ותליתאה ח”ג סי’ ג’). וכ”פ בעל דברי מלכיאל בח”ב (חיו”ד סי’ מב). והגאון מלובלין בעל תורת חסד (חאעה”ז סי’ לח). ועוד ועוד.
וגדולה מזו הרבה מגדולי האחרונים הספרדים סוברים להתיר פסיק רישיה בדרבנן, כדעת התרומת הדשן, ומהם: הגנת ורדים, הרב נחפה בכסף, הרב יד מלאכי, מהר”י עייאש, ועוד. וכ”פ גם הגרעק”א בתשובה. וממילא במקום צורך עכ”פ יהיה אפשר לסמוך על המתירים, אך במקום שאפשר נכון להחמיר, והמחמיר תע”ב. ואף את”ל שלא יצאנו מידי ספק, דשמא יש בהוצאת ניצוצות אלו איסור מה”ת, מ”מ יש ספק ספיקא לקולא, שמא הלכה כמי שאומר דפסיק רישיה דלנח”ל אף בדאורייתא מישרא שרי, וכדעת הערוך וסיעתו, ואם תמצא לומר שאסור מדרבנן, שמא ניצוצות אלו אין בהם איסור מה”ת. והוה ליה פסיק רישיה דלא ניח”ל בדרבנן דשרי. ועכ”פ העיקר לדינא דבפסיק רישיה דלא ניח”ל באיסור תורה אין להקל, אלא א”כ בצירוף סניף נוסף להיתר”.