מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדלקת זיקוקי יום-הולדת ביו"ט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הדלקת זיקוקי יום-הולדת ביו"ט

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 10, 2017 12:09 pm

שאלני חד, האם מותר ביו"ט להעביר אש לצורך הבערת נרות של יום-הולדת וכד'?

ובסתמא השבתי להיתר, היות וזה צורך של שמחה, וחשיב נמי שווה לכל נפש.

אמנם הנה המהרי"ל כ' -

אמר מהר"י סג"ל מה שנוטלים הנערים רבה ומבעירין אש בשמחת תורה מנהג יפה הוא לשמחת יום טוב, ולית ביה משום סתירת אהל אם סותרין בנין הסוכה דלא מתקרי סתירה לחייב אך הסותר על מנת לבנות, וגם ההבערה אינה אסורה אף על פי דלא לצורך היא דאין בה איסור דאורייתא משום דאנו בקיאים בקביעות ירחא ויו"ט ראשון בלבד דאורייתא, ומנהג אבותינו בידינו לעשות יום טוב שני. ועוד דאין עושין זאת כי אם הקטנים ואין אנו מצווין להפרישן כמו קטן האוכל נבילות אין ב"ד מצווין להפרישן. וכן התיר מהר"ם לקטנים לשתות יין של קידוש בבה"כ אף על גב דאין קידוש אלא במקום סעודה. אבל בני מצוה שלא כדין שעושין זאת לסתור ולהבעיר האש וכן אמר שאביו מהר"ם סג"ל היה מוחה בימי בחורותיו בידו שלא יסתור שום סוכה ולא יבעיר האש בשמחת תורה. [ואני - המלקט באומרים - ראיתי אמ"ץ מהר"י סג"ל מאד היה שמח והיה נהנה כשרואה הנערים רצין בשמחת תורה מבית לבית לסתור - לגזול - עצי הסוכה ולהביא עצים ולעשות מדורה, והוא בעצמו הניחם לקחת מסוכתו והסיתם לגזול מהעצרנים שלא רצו לתת להם ברצון].

ומבוארת דעתו שיש איסור בהדלקת מדורות לשמחה ביו"ט. (ולא משמע כוונתו לאסור דוקא בהולדת אש, ובהא נמי יל"ד האם יש איסור להוליד אש כאשר א"א מאתמול). וצ"ע טעם הדין.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: הדלקת זיקוקי יום-הולדת ביו"ט

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ג' אוקטובר 10, 2017 12:13 pm

עושה חדשות כתב:שאלני חד, האם מותר ביו"ט להעביר אש לצורך הבערת נרות של יום-הולדת וכד'?

ובסתמא השבתי להיתר, היות וזה צורך של שמחה, וחשיב נמי שווה לכל נפש.

אמנם הנה המהרי"ל כ' -

אמר מהר"י סג"ל מה שנוטלים הנערים רבה ומבעירין אש בשמחת תורה מנהג יפה הוא לשמחת יום טוב, ולית ביה משום סתירת אהל אם סותרין בנין הסוכה דלא מתקרי סתירה לחייב אך הסותר על מנת לבנות, וגם ההבערה אינה אסורה אף על פי דלא לצורך היא דאין בה איסור דאורייתא משום דאנו בקיאים בקביעות ירחא ויו"ט ראשון בלבד דאורייתא, ומנהג אבותינו בידינו לעשות יום טוב שני. ועוד דאין עושין זאת כי אם הקטנים ואין אנו מצווין להפרישן כמו קטן האוכל נבילות אין ב"ד מצווין להפרישן. וכן התיר מהר"ם לקטנים לשתות יין של קידוש בבה"כ אף על גב דאין קידוש אלא במקום סעודה. אבל בני מצוה שלא כדין שעושין זאת לסתור ולהבעיר האש וכן אמר שאביו מהר"ם סג"ל היה מוחה בימי בחורותיו בידו שלא יסתור שום סוכה ולא יבעיר האש בשמחת תורה. [ואני - המלקט באומרים - ראיתי אמ"ץ מהר"י סג"ל מאד היה שמח והיה נהנה כשרואה הנערים רצין בשמחת תורה מבית לבית לסתור - לגזול - עצי הסוכה ולהביא עצים ולעשות מדורה, והוא בעצמו הניחם לקחת מסוכתו והסיתם לגזול מהעצרנים שלא רצו לתת להם ברצון].

ומבוארת דעתו שיש איסור בהדלקת מדורות לשמחה ביו"ט. (ולא משמע כוונתו לאסור דוקא בהולדת אש, ובהא נמי יל"ד האם יש איסור להוליד אש כאשר א"א מאתמול). וצ"ע טעם הדין.

שווה לכל נפש?

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הדלקת זיקוקי יום-הולדת ביו"ט

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' אוקטובר 12, 2017 11:19 pm

אאל"ט מבואר במשנ"ב על אתר לגבי להדליק אבק שריפה דאסור, אבל להדליק נר שבסופו יהיה אבק שריפה מותר.

ארזי הלבנון
הודעות: 1340
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הדלקת זיקוקי יום-הולדת ביו"ט

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ו' נובמבר 17, 2017 10:01 am

לתוס' (ביצה יב, א) שצמצמו את היתר אוכל נפש ל'צורך קצת' נראה שהדבר אסור, וכך גם לדעת כל פוסקי דורנו שנקטו בדעה זו של התוס'.

כך לדוגמא עי' להגרש"ז אויערבאך בשו"ת מנחת שלמה שהסתפק אי להתיר הריגת יתוש ביו"ט מטעם שחיטה מתוך שהותרה לצורך וכו' ונשאר בצ"ע, והגר"י קמינצקי התיר לכה"פ בסוכות לצורך שינה בסוכה. [אעיר ששאלתי את הגר"א וייס בע"פ והראשל"צ הגר"י יוסף בכתב - ואסרו]

אך זיקוק שאין בו שום דבר הכרחי ונצרך מאד, ולענ"ד אפי' לא צורך קצת, אלא משהו נחמד בלבד ולא מעבר לזה, אין שום היתר להדליקו ביום טוב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 164 אורחים