מה שנכון נכון כתב:שנות חייו אחרי ר"ל - ש"י בערך, ולמה שיחשב 'ראשון'.
אמנם לי לא ברורה כלל המשמעות של החלוקה הנ"ל.
הרוצה להחכים כתב:ואולי מהרי"ל ותלמידיו כבר נחשבים לאחרונים?
לענ"ד התחומים די ברורים. התחום בין ראשונים לאחרונים באשכנז הם גזירות ק"ט.
בצרפת ובאנגליה כמובן לא היו אחרונים עד שחזרו היהודים לגור שם ולכן החלוקה שם ברורה.
בספרד ראיתי מבוכה האם פרעות קנ"א תוחמים את זמן הראשונים או שלא היו כלל אחרונים בספרד. יש איזה ווארט מהחזו"א שהנימוק"י "האט זיך נאך אריין געכאפט צווישן די ראשונים".
וכמובן שבפולין, האימפריה העותמנית (כולל אר"י) ומצרים לא ניתן כלל משקל לראשונים (למעט הראשונים שעלו לארצות אלו מארצות אירופה).
ישא ברכה כתב:פרעות קנ"א, זה הפרעות שהריב"ש בגללם עבר לאפריקה?
יאיר כתב:לפי ויקיפדיה נולד בסוף תקופת הראשונים
ישא ברכה כתב:גזירות קט נראה לי היו יותר בצרפת ולא בגרמניה.
בברכה המשולשת כתב:ישא ברכה כתב:גזירות קט נראה לי היו יותר בצרפת ולא בגרמניה.
היו בגרמניה.
מצרפת היה את גירוש צרפת בה"א ס"ו (ואחרי שיבה קצרה) את הגירוש הסופי כמאה שנים אח"כ
ישא ברכה כתב:בברכה המשולשת כתב:ישא ברכה כתב:גזירות קט נראה לי היו יותר בצרפת ולא בגרמניה.
היו בגרמניה.
מצרפת היה את גירוש צרפת בה"א ס"ו (ואחרי שיבה קצרה) את הגירוש הסופי כמאה שנים אח"כ
בדקתי כעת בספר בו קראתי על הפרעות הללו, ושם כתוב שהם היו בכמה מדינות ובכללם צרפת וגרמניה, ואז הרגו את בעל האגודה מתוך קידוש ה', (והוא נהרג בצרפת כמדומני). אבל הרושם הוא שיהדות צרפת יותר נפגעה משא"כ יהדות גרמניה שעדיין המשיכה לפעול והיו בה דור אח"ז גדולי תורה כהמהרי"ל ובית מדרשו.
ארזי ביתר כתב:א. ניתן כבר לשנות את שם האשכול, ל'תקופות במסירת התורה ומשמעותן'...
ב. אני באמת רוצה לשאול על מהותה של החלוקה. בעולם אומרים, שבן תקופה לא יכול לחלוק על בן התקופה הקודמת [אחרון לא יכול לחלוק על ראשון] ועל בסיס דברי הגמרא שרק 'רב - תנא הוא ופליג'. מה היה בקו התפר שבין הראשונים לאחרונים? הלוא ראשוני האחרונים, חיו כמעט באותה תקופה של אחרוני הראשונים, וכי בגלל שבאופן כלשהוא התקיימה חלוקת התקופות, הם כבר לא יכולים לחלוק?
או שמא במקרה זה, גם אומרים ש'פלוני - ראשון הוא ופליג'...?
חיימקה כתב:הרב גולדוויכט באסופת מערכות [אינני זוכר היכן] כתב שבשם הגדולים להחיד"א - מה שכתב 'רבינו' הוא מהראשונים ומה שכתב 'מהר"ר' הוא מהאחרונים.
ושם כתב על הב"י והמהרי"ק - 'מהר"ר', אומנם על הספורנו כתב 'הרב', אבל לענ"ד גם הרב הוא תואר לאחרונים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 131 אורחים